Wikia

Welkom bij AjoinPedia!

U vindt hier alles wat te maken heeft met het Oilsjters Carnaval, één van de grootste folkloristische feesten van België en Europa. Daarnaast wordt ook aandacht geschonken aan het Aalsterse volksleven en de vele festiviteiten die Aalst kent.

Deze Wiki werd opgestart op 2 augustus 2014 door Sören Delclef, die beheerder is van AjoinPedia. Sinds de oprichting zijn er 309 pagina's terug te vinden op AjoinPedia. Dankzij het archief en geheugen van Lieven Goubert kunnen we veel pagina's van fotomateriaal en extra informatie voorzien. We danken Lieven voor de goede samenwerking!

Begin 2017 werd AjoinPedia opgemerkt door Het Laatste Nieuws, waarna enkele stukjes overgenomen werden in de krant. In 2019 werkte AjoinPedia mee bij de samenstelling van den Oilsjtersen Aftelkalender. Dit was een leuke samenwerking met het KBA, die wellicht een vervolg zal krijgen.

In 2019 zijn ook enkele fragmenten vanop AjoinPedia gebruikt in het Stedelijk Museum Aalst.

U kan ons ook terugvinden op Facebook (http://www.facebook.com/AjoinPedia/), Twitter (http://twitter.com/ajoinpedia) en Instagram (http://www.instagram.com/ajoinpedia). Like en volg ons, om op de hoogte te blijven van onze laatste updates!

Wil u ons contacteren, dan kan u ons bereiken via Facebook of via mail: Ajoinpedia@gmail.com.

Mijlpalen in de organisatie van het Aalsterse carnaval

  • 1920: Het eerste Stedelijk Feestcomité komt tot stand. Hierin zijn de politieke partijen van de Aalsterse Gemeenteraad vertegenwoordigd, alsook figuren uit de toneel-, muziek- en kunstwereld.
  • 1923: De eerste officiële carnavalstoet gaat door de straten van Aalst. Alfred Kelders, Felix De Loose en Gustaaf De Stobbeleir lopen vooraan in de stoet als voorzitter, secretaris en schatbewaarder van het Feestcomité.
  • 1925: Carnaval in Aalst komt in het gedrang door een beslissing van het Stadsbestuur, die vond dat de feesten in Aalst moesten afgeschaft worden. Onder impuls van Alfred Kelders en zijn Feestcomité werd deze beslissing 3 dagen voor carnaval opnieuw ingetrokken.
  • 1927: De Aalsterse stadsreuzen zijn voor het eerst te zien in de stoet. Kunstenaar Gustaaf Van Der Meersch maakte in opdracht van het Feestcomité een reuzenpaar, naar een ontwerp van Jan Van Mulders.
  • 1932: Twee nieuwe reuzenfiguren openen mee de stoet: Majoor Cans en de Kat.
  • 1934: De Aalsterse stoet werd voor het eerst gefilmd door de Franse filmmaatschappij 'Movietone'.
  • 1937: Voor het eerst namen buitenlandse groepen deel aan de Aalsterse stoet.
  • 1939: De laatste stoet voor de oorlog doet zijn ronde in de stad. Door de oorlog zou er gedurende 5 jaar geen carnavalstoet meer georganiseerd worden; de winterfoor werd wel nog ingericht.
  • 1946: Aalst is de eerste stad die na de oorlog opnieuw een stoet organiseerde. Er gold wel nog een verbod op het dragen van maskers. Als gevolg van het slechte weer werd de stoet uitzonderlijk met een week uitgesteld.
  • 1947: Verkleden en maskeren werd opnieuw toegestaan.
  • 1950: Het Aalsters reuzenpaar treedt in het huwelijk. Het reuzenpaar, dat tot dan naamloos was, kreeg ook een naam: Iwein en Lauretta. Alfred Kelders wordt in 1950 ook benoemd tot ereburger van de stad Aalst.
  • 1951: Antoinette De Deken wordt verkozen als eerste cantinière van de Oude Garde.
  • 1952: Poging van het Aalsters Paardencomité om het Ros Beiaard van Dendermonde te ontvoeren. De ontvoering mislukte omdat de plannen vroegtijdig bekend werden.
  • 1953: De eerste Prins Carnaval wordt door burgemeester Oscar De Bunne aangesteld. Prins Kakelaki I, of Robert Renoncourt, wordt de eerste Aalsterse Prins Carnaval. In '53 gaat ook het Ros Balatum voor het eerst mee in de stoet.
  • 1954: De eerste verkiezing van Prins Carnaval wordt georganiseerd door het Verbond van de Vaderlandse Verenigingen in zaal Madelon. Mister Dancy, of Fransky De Boitselier, haalt het van zijn tegenstanders, waaronder Ajuinboer Albert Verbestel. Fransky liet een naamlintje door de firma Nominette maken om uit te delen aan de toeschouwers. Hiermee startte hij de traditie van lintjes en 'Nominetjes'.
  • 1955: De typisch Aalsterse komische groepen doen hun intrede in de stoet. De Sloebers en de Lachers vallen op in de stoet.
  • 1956: Alfred Kelders sterft op 82-jarige leeftijd. Fransky De Boitselier wordt Keizer Carnaval.
  • 1957: Er wordt een nieuw reuzenpaar gemaakt door Marc De Bruyn, dat voor het eerst meeloopt in de stoet. Een eerste Carnavalverbond wordt opgericht onder voorzitterschap van Marcel De Bisschop.
  • 1960: Het Feestcomité, met als voorzitter Gilbert Claus en als feestdirecteur Marcel De Bisschop, voert een aantal vernieuwingen in: het Driekoningenfeest, de Ajuinenworp, en de Popverbranding. De stoet wordt in 1960 bijgewoond door Prins Alexander.
  • 1961: De eerste Bloemenfee wordt verkozen. De organisatie van de verkiezing van Prins Carnaval komt in handen van de Stad Aalst en het Stedelijk Feestcomité. Walter Van Herreweghe volgt Marcel De Bisschop op als feestdirecteur.
  • 1968: Gilbert Claus haalde meerdere niet-Aalsterse reuzen naar Aalst voor de 40e stoet.
  • 1969: Kamiel Sergant wordt aangesteld als Keizer Carnaval.
  • 1970: Een afvaardiging van het AKV wordt ontvangen op het stadhuis. Er wordt een eisenpakket overgemaakt.
  • 1971: Fons Singelijn wordt verkozen als voorzitter van het Stedelijk Feestcomité. Het Carnavalverbond, onder leiding van Kamiel Sergant, zet een grote protestactie op poten tegen de verkoop van de werkhallen in de Schoolstraat. Het manifest 'Hieren t'es toid' wordt verspreid.
  • 1972: De Prinsencaemere wordt opgericht. Simon D'Hondt is de eerste Deken-voorzitter.
  • 1974: De autoloze zondag dreigt een spelbreker te zijn bij het carnavalsfeest. Marcel De Bisschop bekomt van minister Chabert dat de autoloze zondag afgeschaft wordt en het carnaval gewoon kan doorgaan.
  • 1975: Een preselectie voor de Prinsenverkiezing wordt ingevoerd. Van de vier kandidaten viel Rudy Scheerlinck af na de preselectie, die plaatsvond tijdens het Driekoningenfeest.
  • 1976: Fons Singelijn overlijdt plotseling. André Dooms volgt hem op als voorzitter van het Feestcomité.
  • 1977: Frans Wauters wordt de nieuwe voorzitter van het Feestcomité. Samen met het AKV doet het Feestcomité een extra inspanning voor het bouwen van de prinsenwagen.
  • 1978: Het Stedelijk Feestcomité beslist, na gesprekken met het AKV, dat Aalsterse groepen niet meer mogen deelnemen aan stoeten in andere steden. Het vorstenpaar woonde de 50ste jubileumstoet bij, die ook rechtstreeks uitgezonden werd door de BRT.
  • 1980: Onder politieke druk maakt het Stedelijk Feestcomité hun beslissing over het verbod van deelname aan andere stoeten terug ongedaan. Hierop neemt Kamiel Sergant ontslag als voorzitter van het AKV.
  • 1981: Er komt een debat 'Ieder zijn waarheid' tussen voorstanders van het volkse carnaval en verdedigers van het moderne pluimencarnaval.
  • 1983: Er komt, net zoals in het begin, opnieuw een schepenvoorzitter van het Stedelijk Feestcomité: Juliaan Vinck, met als Feestdirecteur Albert Cornand.
  • 1986-1987: Albert Cornand geeft meermaals aan zijn ontslag te willen geven. Officieel is er echter niks bekend over een ontslag.
  • 1987: De wisseltrofee 'Fons Singelijn' wordt in het leven geroepen voor de winnende groepen.
  • 1988: De 60ste stoet wordt rechtstreeks uitgezonden op televisie. De stoet staat in het teken van de Voil Jeanet.
  • 1989: Christiane De Strooper was de eerste vrouwelijke kandidaat Prins Carnaval. Frank Van Rymenant haalde het echter op de Prinsenverkiezing. Het Aalsters publiek was nog niet klaar voor een vrouwelijke Prins Carnaval. Op 1 april richten Frank Van Rymenant en Patrick De Neve de Prinsengarde op als tegenhanger van de Prinsencaemere.
  • 2010: Aalst Carnaval wordt toegevoegd op de “representatieve lijst van het immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid” van UNESCO.
  • 2011: Met Kristof Devos is er maar 1 kandidaat Prins Carnaval. Een dieptepunt voor het Aalsters carnaval.
  • 2012: Stephanie Daeleman is de enige kandidate Prins Carnaval. Hiermee herhaalt de geschiedenis van 2011 zich. Stephanie zorgt wel voor een primeur; ze wordt de eerste vrouwelijke prins van Aalst.
  • 2014: Kamiel Sergant gaat voor de laatste keer met De Kamillekes mee in de stoet. Op carnavalsdinsdag kondigde de Keizer aan dat het zijn laatste keer was. Ook De Kamillekes beslissen later te stoppen.
  • 2016: Nadat Nicole Ringoir het 20 jaar volhield als voorzitter van het Stedelijk Feestcomité, houden haar opvolgers het niet lang vol. Christophe Troch stopt ermee na 2 jaar en Kenneth Van Lierde gaf er na 1 jaar al de brui aan. Beiden namen de beslissing na een aanvaring met het Stadsbestuur. Het idee voor een apolitiek Feestcomité komt naar voor.
  • 2017: Raf Sidorski wordt Prins Carnaval. Hij roept zichzelf uit als eerste allochtone Prins Carnaval, aangezien hij in Polen geboren is. De eerste allochtone Prins Carnaval was echter Robert Renoncourt in 1953; hij was geboren in Frankrijk. Feestcomité-voorzitter Dirk Verleysen lanceert de hashtag #OilsjtPositief.
  • 2018: Alex De Kegel wordt uitgeroepen tot eerste Prins Carnaval met een beperking.

U kan meewerken aan deze Wiki en zelf artikels meeschrijven. Om een nieuw artikel te schrijven, moet je gewoon de titel van het artikel in de box hieronder invullen.

Interessante websites:

Wist je dat...?

Wist je dat Antoine Van der Heyden de eerste Prins van Oost-Vlaanderen was in 1974?

Foto's in de kijker

De Sloebers 1960 Lieven Goubert

De Sloebers

De Lachers, DAK, bijgewerkt Wiki-1525988687

De Lachers

Michel 2015 HLN

Michel Cleemput

Gust Van Der Stock

Gust Van der Stock

Fransky en ajuinboer 10011975 de voorpost

Fransky De Boitselier en Albert Verbestel

1993-kamiel-3

Kamiel Sergant

Frans Gazette van aelst 29041983

Frans Wauters