Alfons Janssens (°Aalst 15/04/1935 - †Aalst 15/04/2012)

**onder constructie**

Sinds 1970 is hij chauffeur bij de stad Aalst. Normaal reed hij rond met schepenen en de burgemeester, maar vanaf 1974 werd hij ook aangesteld om Prins Carnaval van Aalst te vervoeren. Vanaf de zaterdag voor carnaval tot en met de Voil Jeanettestoet, was hij verantwoordelijk voor het persoonlijk vervoer van de Prins. Zijn eerste Prins Carnaval was Antoine Van der Heyden in 1974. Fons hield alle Prinsen bij in een zakagenda.

De taak van prinsenvervoerder startte met het ophalen van de Prins voor de zarterdagavondbals. Op zondag ging hij de Prins thuis ophalen en vervoerde hij de Prins naar het begin van de stoet en na lang wachten reed hij na de stoet met de Prins naar de verschillende lokalen van de carnavalsverenigingen. Maandagmorgen staat Fons opnieuw paraat om met de Prins naar de rusthuizen, ziekenhuizen, kindercarnaval en ajuinenworp te rijden. Na de prijsuitreiking voert hij de Prins in de vroege uurtjes naar huis. Dinsdag staan de rusthuizen op de agenda en de taak van Fons zit erop als hij de Prins afzet aan het begin van de Voil Jeanettestoet. Daarna gaat Fons zelf carnaval vieren.

Totdat er een Bloemenfee verkozen werd, moest Fons zowel de Bloemenfee als de Prins vervoeren. Dit gebeurde een laatste keer met Paul De Wever in 1980. Dit gaf voor Fons soms wel problemen, omdat de Bloemenfee andere plaatsen dan de Prins wou bezoeken.

In 1995 deed Fons op 60-jarige leeftijd afstand van zijn functie als prinsenchauffeur.[1][2]

  1. Het Nieuwsblad, 5 februari 1994
  2. Het Laatste Nieuws, 9 februari 1994