Wikia

**Onder constructie**

Onzen Arend Edit

Op 3 november 1979 ontstond het idee om een comité op te richten om de Arendwijk nieuw leven in te blazen. Het idee ontstond in café Peken Moens tijdens de viering van Luc Moens, die bij het nationaal juniorenhandbalteam een mooie prestatie neergezet had op het wereldkampioenschap in Zweden, waarop alle sportverenigingen uit de wijk aanwezig waren. Paul Uyttersprot van de Wijksportraad en François De Schrijver van De Lustige Vinken waren ook gewonnen voor het idee en zorgden ervoor dat er een soort comité werd opgericht, die festiviteiten in de Arendwijk overkoepelend moest organiseren. Zo kwam de vereniging 'Onzen Arend' tot stand.

'Onzen Arend' organiseerde, met de steun van het Stedelijk Komitee voor Vrijetijdsbesteding, een eerste vergadering in café Peken Moens, waarbij alle verenigingen uit de Arendstraat, Binnenstraat, Gefusilleerdenstraat, Groenstraat, Kouterstraat, Kruisstraat, Petrus Van Nuffelstraat en Rozendreef aangeschreven werden. Op de eerste vergadering waren 16 van de 24 verenigingen aanwezig. Polydoor Verstraeten werd er tot voorzitter verkozen en werd bijgestaan door ondervoorzitter Paul Uyttersprot en secretaris François De Schrijver. De rest van het bestuur bestond uit één afgevaardigde van elke vereniging uit de Arendwijk. Op deze vergadering waren ook de uitbaters van café B.C. Arend, café De Hert, café Peken Moens, café Morta, café Sportvrienden en café 't Plasken aanwezig. Zij maakten geen deel uit van het bestuur, maar zouden wel steun verlenen aan 'Onzen Arend'.

'Onzen Arend' had als doel om de verbroedering tussen de vereniging uit de Arendwijk te stimuleren, door het organiseren en ondersteunen van verschillende activiteiten in de wijk. Via een samenwerking met de verenigingen wou men de wijk en haar folkloristische gebruiken doen herleven.[1][2]

Eerste activiteiten Edit

'Onzen Arend' starrte in 1980 met een duivententoonstelling in café Den Hert, waarop verschillend duivenliefhebbers afkwamen. In februari volgde een kampioenschap golfbiljart in café Morta, waaraan 12 verenigingen deelnamen. De wijkvereniging kreeg steun vanuit de politiek; minister Marc Galle schonk de medailles voor de deelnemers aan het biljarttornooi en de finale van het tornooi werd bijgewoond door burgemeester D'Haeseleer, die daarop erelid gemaakt werd van 'Onzen Arend'. In maart volgde een wedstrijd belot in café B.C. Arend en in april werd er een vogelpikwedstrijd georganiseerd in café 't Plasken. Zo werden er het ganse jaar door verschillend activiteiten georganiseerd in de 6 café's die steun verleenden aan 'Onzen Arend'.[3][4]

Het bestuur van 'Onzen Arend' breidde ondertussen uit en Paul Uyttersprot werd de nieuwe voorzitter, met naast hem nog steeds François De Schrijver. Juliaan Vinck werd aangesteld als erevoorzitter en ook Willy Janssens, François de Nys, François Roelandt, Georgette Van de Meersche, Marc Linkhout, Jan Boeykens, Gunther De Schrijver en Philemon Van den Brempt maakten deel uit van het bestuur.

In navolging van het Zomercarnaval van de Koolstraat en de kermis van Den Blok, speelde het idee van een eigen carnavalsfeest in de Arendwijk al enkele jaren. De Arendwijk werd tijdens de Aalsterse carnavalsfeesten vergeten, waardoor ze hun eigen carnaval wilden organiseren. Tijdens een vergadering van 'Onzen Arend' kwam Walter Van der Schueren terug met het idee op de proppen, waarop het bestuur besliste om een eigen Arendcarnaval te organiseren op 8 maart 1981. Er werd een aanvraag ingediend bij burgemeester D'Haeseleer en op 7 januari 1981 ontving men de toestemming voor een eigen carnaval in de Arendwijk. Wat gestart was met verschillende caféspelen, groeide zo uit tot een eigen carnavalsviering.[5][6]

Arendcarnaval Edit

'Onzen Arend' had reeds de nodige contacten gelegd en toen de goedkeuring van de stad er kwam, werden de carnavalsgroepen en verenigingen uitgenodigd om deel te nemen aan de eerste Arendstoet. Dankzij de steun enkele lokale handelaars, waaronder beenhouwer Jef De Wolf en Walter Van der Schueren van stokerij Van der Schueren, werden de nodige fondsen verzameld om de eerste Arendstoet te organiseren, een week na Aalst Carnaval.

De vorming van de stoet vond plaats in de Mijlbekelaan en de Groenstraat, vanwaar de stoet zich op gang trok om vervolgens de Rozendreef, Petrus Van Nuffelstraat, Binnenstraat, Geldhofstraat, Zavelbaan, Ouden Dendermondsesteenweg, Dompelstraat, Binnenstraat en Groenstraat aan te doen. De ontbinding vond plaats in de Mijlbekelaan. De stoet werd voorafgegaan door een reclamestoet met 45 wagens, die aanving om 14u. De organisatie had De Denderruiters, fanfare De Jonge Garde, De Gentlemens, Sjik, Schiefregt'Oever, De Pikante Kastaars, Door Zemmen Na, De Brikaljons, De Kamillekes en het Davidsfonds kunnen strikken, aangevuld met enkele groepen uit de Arendwijk. Langs het parcours had men een tribune gezet, waarop plaats was voor 200 personen.[7]

Ondanks het slechte weer, kon de eerste Arendstoet rekenen op heel wat kijklustigen. Organisatoren François De Schrijver, Paul Uyttersprot, Marc Linthout en Philemon Van den Bremt toonden zich achteraf erg tevreden, al hadden ze wel op meer belangstelling van de Aalsterse carnavalsgroepen gehoopt. Europaprins Enrico, Prins Van Oost-Vlaanderen Paul De Wever, Prins Carnaval Stefaan Vinck en tal van ex-Prinsen Carnaval waren wel afgezakt naar het Arendcarnaval. Het Stedelijk Feestcomité had echter grote bedenkingen bij het Arendcarnaval en bleef afwezig.[8]

Op de algemene vergadering van 'Onzen Arend' op 26 oktober 1981 wou erevoorzitter Juliaan Vinck het Arendcarnaval groter maken door de omloop van de stoet uit te breiden. François de Nys, die ondertussen voorzitter geworden was van 'Onzen Arend', stelde dan weer voor om een eigen Arendprins te verkiezen. Beide voorstellen werden gunstig onthaald bij de rest van de vereniging en werden dan ook aangenomen.[9]

Arendprins Edit

Willy I Edit

In 1982 werd, naar een idee van François de Nys, een eerste Arendprinsenverkiezing gehouden. Kandidaten moesten minstens 18 jaar oud zijn en op de rechteroever van Klein-Aalst wonen. De kandidaat Arendprinsen zouden tijdens de verkiezing beoordeeld worden op hun kostuum, zangtalent, het herkennen van melodietjes en het eten van zo veel mogelijk worsten binnen de 100 seconden. Playback tijdens de shows werd niet toegestaan. De punten werden voor 50% bepaald door een jury en voor 50% door het publiek. De verkiezing ging door in de Arendschool en voor de Arendprins had men een schilderij van Gunther De Schrijver en een waardebon voor een kantelpoort voorzien.

Het voorprogramma van de Arendprinsverkiezing bestond uit de optredens van de kandidaten Jeugdprins en Jeugdprinses. Uit vijf kandidaten werd Willem Janssens als eerste Arendprins gekozen. Hij werd Prins Willy I genoemd en was in de Arendwijk gekend als duivenmelker en voorzitter van de voetbalploeg AZ 77. De Arendverkiezing werd een succes en jaarlijks kon men rekenen op meerdere kandidaten. De Arendverkiezing verhuisde naar de Arenschool en wie al eens Arendprins geweest was mocht zich geen tweede keer kandidaat stellen.

Prins(es) Vero Edit

Wat op de Prinsenverkiezingen van de stad nog niet gelukt was, gebeurde in het Arendcarnaval wel: in 2005 werd Veronique Dierick Arendprins, waardoor voor het eerst in Aalst een vrouwelijke Prins te zien was (al was het vooral in de Arendwijk). Op haar campagneaffiche gebruikte ze de slogan ‘Springt er insj oit… Me ne Prinsj zonder Floit!’.

In 2009 was er met Kenneth Van Der Cammen maar één kandidaat Arendprins, waardoor die zeker was van zijn titel.

Proef voor Prins Carnaval van Aalst Edit

Heel wat kandidaten zagen de Arendverkiezing als een eerste test voor de titel van Prins Carnaval van Aalst. Zo probeerden Willy Rijdant, Michel Heck, Loeken Tatjen, Kris De Poorter, Bart Neirinckx, Pascal Solemé, Dirk Van de Velde, Christophe Troch, Gary Van Overstraeten, Ivo De Troyer, Peter Van Nuffel, Kenny D'Hondt, Kevin Meert, Dennis De Wolf en Raf Sidorski het eerst op de Arend, alvorens ze zich kandidaat stelden voor de titel van Prins Carnaval van Aalst.

Overzicht Arendprinsen Edit

Jaar Arendprins
1982 Willem Janssens
1983 Freddy Heck
1984 Jean Lievens
1985 Willy Rijdant
1986 Herman Verleysen
1987 Geert Van den Eede
1988 Kris De Poorter
1989 Pascal Solemé
1990 Dirk Van de Velde
1991 Evert De Wuffel
1992 Christophe Troch
1993 Gary Van Overstraeten
1994 Peter Bassleer
1995 Ivo De Troyer
1996 Jean-Paul Ledegen
1997 Filip Van Eygem
1998 Peter Van Nuffel
1999 Andy D'Hoker
2000 Mark Suys
2001 Nico Van Goethem
2002 Steve De Backer
2003 Kenny D'Hondt
2004 Kevin Meert
2005 Veronique Dierick
2006 Gustaaf Schouppe
2007 Dave Tanckary
2008 Dennis De Wolf
2009 Kenneth Van Der Cammen
2010 Sven Van Wijmeersch
2011 Eric Dooms
2012 Christophe Corthals
2013 Davy De Wolf
2014 Nick De Schutter
2015 Evy Heck
2016 Tim Den Haese
2017 Joerie Kiekens
2018 Jerry Vinck
2019 Bram Bassleer

Jeugdprins en -prinses Edit

In de beginjaren werd er naast een Arendprins ook een Jeugdprins en -prinses verkozen. Het Jeugdprinsenpaar mocht niet ouder zijn dan 12 jaar. In 1994 stapte men af van deze verkiezing, omdat er geen kandidaten meer gevonden werden.

Jaar Jeugdprins Jeugdprinses
1982 Dirk Bogaert Veronique Bogaert
1983 Dirk Bogaert Veronique Bogaert
1984 Mike De Schrijver Daniella Verschueren
1985 Philip Van der Borght Conny Van Goethem
1986 Geert Marcoen Evy Heck
1987 Bart Marcoen Ann De Wolf
1988 Bart Marcoen Ann De Wolf
1989 Davy Van Biesen Isabelle De Vleeschauwer
1990 Bart Van der Haegen Vanessa Cleemput
1991 Kris Van de Velde onbekend
1992 Davy Van der Haegen Stephanie Ledegen
1993 Gregory Hoebeeck Stephanie Ledegen

In 1994 werd er geen Jeugdprins en Jeugdprinses meer gekozen, omdat er geen kandidaten waren.

Arendcarnaval groeit Edit

Doordat 'Onzen Arend' meer handelaars en café's kon overtuigen om mee te werken aan het Arendcarnaval, werden de festiviteiten elk jaar uitgebreid. Er werden ook meer café's aangetrokken, waardoor er in totaal 12 café's steun verleenden aan 'Onzen Arend' en betrokken waren bij het Arendcarnaval: Peken Moens, 't Plasken, Johny Boys, Krefters, 't Walleken, De Belskens, Parking, Den Hert, BC Arend, Morta, Drie Velden en Zoeten Inval.

Zo groeide het Arendcarnaval elk jaar, waarbij de omloop verder uitgebreid werd en er meer carnavalsgroepen deelnamen aan de stoet. Meer Aalsterse carnavalsgroepen schreven zich ook in voor de Arendstoet en daarnaast kon het Arendcarnaval rekenen op vaste groepen uit de wijk, waaronder AZ77, De Bierleppen, d'Echte Stienaten, De Verstoeitelingen van St.-Gedula en De Clochards van Den Hert. Het aantal deelnemende groepen steeg eind de jaren ’80 tot 50 en aan de reclamestoet namen 100 wagens deel.

Het Arendcarnaval werd uitgebreid met een fakkeltocht op zaterdag en vanaf 1986 werd er ook een een Super Voil Jeanettenoptocht en verbranding op de maandag na de Arendstoet georganiseerd, waarbij slagerij Ignace Van Stichel jaarlijks voor een prachtig vuurwerk zorgde.[10][11]

Arendkermis in feesttent Edit

Het Arendcarnaval verloor aan populariteit in de jaren 2000, waardoor de activiteiten wat afgebouwd werden. De fakkeltocht, de Voil Jeanettenstoet en de verbranding verdwenen en maakten plaats voor activiteiten in een feesttent. In 2015 werd het Arendcarnaval voor het eerst aangekondigd als Arendkermis.

Er werd gestart op vrijdagavond met de opening van de feesttent en een kroegentocht. Op zaterdag vond voortaan het kindercarnaval plaats, met een verkiezing van Jeugdprins en Jeugdprinses. ‘s avonds zijn er optredens in de feesttent en op zondag gaat de Arendstoet door.

in 2019 namen 13 groepen deel aan de stoet.

Mijlpalen van het Arencarnaval Edit

Jaar Gebeurtenis
1981 1e Arendstoet
1982 1e verkiezing Arendprins

1e verkiezing Arend Jeugdprinsenpaar

-------------

onder constructie

Naast secretaris François De Schrijver werd ook François de Nys een spilfiguur binnen het organiserend comité. François de Nys werd benoemd tot voorzitter van het comité en Juliaan Vinck kreeg de titel van erevoorzitter.

Het organiserend comité noemde zichzelf aanvankelijk 'Het Fiestovendmertkommetoit van den Orend', maar werd nadien omgedoopt tot 'Het ieneg echt Orends Fiestkommetoit'.

Arendverbranding Edit

Het Arendcarnaval werd afgesloten met een verbranding,

Varia Edit

  • Het Ieneg Echt Orends Fiestkometoit verkoos sinds 1992 jaarlijks 3 ereleden, of personen die zich ingezet hadden voor het Arendcaranval. Zo werden achtereenvolgens in 1992 François De Schrijver, François de Nys en Walter Van der Schueren, in 1993 Paul Uyttersprot, Louis De Wolf en Freddy Beeckman, in 1994 Erwin Steenhaut, Luc Van Der Haeghen en Willy Rijdant, in 1995 Jan Boeykens, Ronny Verleyen en Marc De Vijlder, in 1996 Kris De Poorter, Guy Walgraef en Bart de Nys erelid van het Echt Orends Fiestkometoit.[12]
  • Bakker Berdy Ysebaert zorgde in 1995 voor een gelegenheidspin, waarop het manneken van het Fiestkometoit afgebeeld was. De pin werd in 2 kleuren uitgevoerd en kostte 150 frank.
  • Bij de officieuze opening van het Arendcarnaval, reikte het Ieneg Echt Orends Fiestkometoit 15 Arend-awards uit aan de meest verdienstelijke personen en groepen uit de voorbije 15 jaar van het Arendcarnaval. De awards gingen naar Orend Carnaval (1981 - Organisatie), Willy Janssens (1982 - Prins van het jaar), Vds (1983 - Sponsor van het jaar), Jan Hunninck (1984 - Verliezer van het jaar), Ja den Orend (1985 - Lied van het jaar), De Bierleppen (1986 - Groep van het jaar), Jan Boeykens (1987 - Ontvangst van het jaar), Fons Den Brusseleer (1988 - Inwijkeling van het jaar), Guy Cornand (1989 - Voil Jeanette van het jaar), Kris De Poorter (1990 - Eierworp van het jaar), Arendworp (1991 - Worp van het jaar), Willy Wauters (1992 - Val van het jaar), Maarten Van Klink (1993 - Verdwijning van het jaar), Mark De Vijlder (1994 - Duik van het jaar) en 15 jaar Orend Carnaval (1995 - Jubilee van het jaar).

Varia Edit

  1. De Voorpost, 21 december 1979
  2. De Voorpost, 28 december 1979
  3. De Voorpost, 18 januari 1980
  4. De Voorpost, 2 mei 1980
  5. De Vastelauvedgazet - Het Gouden Blad, 1995
  6. De Voorpost, Karnaval 1986
  7. De Voorpost, 30 januari 1981
  8. De Voorpost, 13 maart 1981
  9. De Voorpost, 4 december 1981
  10. Van der Heyden A. & Vinck S. (1990), Aalsters Karnavalboek 1986-1990, Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval
  11. De Streekkrant, 22 februari 1985
  12. De Vastelauvedgazet - Het Gouden Blad, 5 februari 1997