Wikia

August De Man
De voorpost 15091978 gust de man
'

Gekend van:

Stichter en voorzitter De Ware Gilles, lid Stedelijk Feestcomité, ere-voorzitter De Aalsterse Gilles

August De Man (°25/01/1895-†1986) was de stichter van De Ware Gilles en hiermee één van de pioniers van de Aalsterse Gilles-traditie. Hij was voorzitter van De Ware Gilles van 1922 tot de groep ermee stopte in 1971 en werd in de jaren '50 verkozen tot lid van het Feestcomité. Naast zijn inzet voor het Aalsterse carnaval, stond August ook bekend als verdediger van de arbeidsbelangen.

Voorzitter van het Houten Dorp Edit

August De Man heeft in zijn leven verschillende beroepen uitgeoefend; zo werkte hij o.a. in brouwerij De Geest, de Viscose en in een schoenenfabriek in de August Marcelstraat. August woonde in het Houten Dorp; dit waren de barakken rond het Volksplein. Gust was voorzitter van de Vriendenkring van den Weerstand van het Houten Dorp, die in 1943 werd opgericht.

August was gehuwd met Bertha Van den Brempt. Samen hadden ze twee zonen, waarvan één stierf tijdens een bombardement op 11 mei 1940. Gust overleed in 1986 in rustoord St. Job.

De Ware Gilles Edit

August De Man

(Foto: Het Laatste Nieuws - 23/01/2016)

August de Man werd vooral bekend als stichter van de Ware Gilles. Samen met Maurice Meersman en Jozef Goossens stichtte hij in 1923 de carnavalsgroep Door Eendracht Veel Vermaak, die aanvankelijk boeren en boerinnen uitbeeldden in de stoet. De leden van de groep waren vooral afkomstig uit de barakken van het Houten Dorp en was ontstaan in 't Peperstraatje. De groep werd begeleid door accordeonisten en oogstte hierdoor veel succes, tot in de stad Roubaix.
Gust De Man

Gust met enkele van zijn Gilles (Foto: Stef Van De Velde)

In 1926 beslisten Maurice en August om de Gilles van Binche uit te beelden in de stoet; ze waren gefascineerd geraakt door de Gilles-figuur nadat ze de Gilles van Binche aan het werk gezien hadden. Alfred Kelders zorgde er mee voor dat de volkse kledij van de groep ingeruild werd voor echte Gilles-kledij. Aanvankelijk liepen er 9 Gilles mee, allen met een papieren hoeden; een struisvogelhoed was in die tijd nog te duur. Ze beeldden nog een aantal keer de Gilles van Binche uit, maar in 1930 werd de groep omgedoopt tot De Ware Gilles. In hun topjaren liepen er 60 Gilles mee.
Gust De Man door Frans Wauters

Gust, getekend door Frans Wauters

Door de positieve financiële toestand van de groep konden ze in 1932 tien echte Gilleshoeden aankopen en in 1958 nog eens 16 extra pluimenhoeden. Ter gelegenheid van de 35e stoet werden alle hoeden van de Ware Gilles vernieuwd,waardoor niemand nog met papieren hoedjes rondliep. De groep nam jaarlijks deel aan verschillende stoeten in binnen- en buitenland. Hun inkomsten verdienden ze o.a. door het verkopen van steunkaarten.

Bij het 30-jarig bestaan van de groep waren enkel August De Man en Maurice Meersman overgebleven van de oorspronkelijke leden. De Aalstenaars waren erg fier op hun Gilles, waardoor Gust een populaire figuur was in Aalst. In 1955 werd over hem geschreven onder de rubriek Populaire Ajuinen in de krant Het Ajuintje. Het blad opperde er in deze rubriek zelfs voor om August uit te roepen tot Prins Carnaval.

In 1971 beslisten de Ware Gilles ermee op te houden, door een gebrek aan jonge leden. De Aalsterse Gilles-traditie leek ten einde te komen, maar onder impuls van Gustaaf De Stobbeleir en Bert Van Hoorick werd een nieuwe Gilles-groep opgericht; de Aalsterse Gilles. Gust werd ere-voorzitter van de nieuwe Gilles-groep.

Feestcomité Edit

August De Man feestcomité

August De Man tussen Marcel De Bisschop en Richard Smekens als lid van het Stedelijk Feestcomité in 1975 (Bron: Aalst Karnaval, J. Ghysens)

August werd in 1948 lid van het Feestcomité, als afgevaardigde van de partij BSP.[1][2]

Gust, was steeds in de weer en hielp o.a. mee aan de Handelsbeurs en carnaval. Gust was op de Handelsbeurs vaak te vinden achter de toog of als bediende. In zijn Feestcomité-periode maakte hij dr. Cornelis, Alfons Singelijn en Gilbert Claus mee als voorzitter. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 1976 besliste Gust om zijn plaats in het Feestcomité af te staan aan de nieuwe generatie.

In 1974 werd hij op de Bloemenfeeverkiezing samen met zijn vrouw in de bloemetjes gezet voor zijn inzet tijdens de Handelsbeurs.

Varia Edit

  • Gust was in totaal 45 jaar lang lid van de Ware Gilles.
  • In 1946 organiseerde August met de Vriendenkring het Houten Dorp een uitstap naar Breendonk en Antwerpen.
  • In 1978 verhuisden Gust en zijn vrouw naar rusthuis St. Job.

Bronnen Edit

  1. De Voorpost, Speciale Karnavaluitgave (1980)
  2. De Gazet van Aalst, 2 oktober 1965