Wikia

De Bokken-kavalkade is de stoet die tijdens Vastenavond georganiseerd werd door Katholieke maatschappij De Bokkenrijders. Deze stoet werd vier keer georganiseerd; in 1867, 1868, 1869 en 1872. Voorheen vermomden de mensen zich tijdens de vastenavondfeesten en gingen ze van deur tot deur om mensen lastig te vallen en te verwijten. De komst van de stoet tijdens Vastenavond zorgde ervoor dat deze vorm van overlast ophield. 

De stoet werd georganiseerd in een tijd van politieke strijd tussen de liberalen en de katholieken. Carnaval werd hier gebruikt als een propagandamiddel voor de politieke partij. De Bokkenrijders waren de eersten die een politieke stoet organiseerden, een week later werden ze gevolgd door de liberalen. De stoet van de Bokkenrijders kende echter een meer carnavaleske sfeer dan die van de liberalen. 

Aan het hoofd van de Bokken-kavalkade liep steeds een nagemaakte bok, een reus van 2,5 meter hoog en 2 meter lang. In de stoet liepen verschillende katholieke verenigingen uit Aalst mee, die elk een eigen thema uitbeeldden. 

Bokken-kavalkade 1867 Edit

24021867 De Denderbode 2-0

(De Denderbode - 24/02/1867)

In 1867 organiseerden De Bokkenrijders hun eerste Bokken-kavalkade. De stoet werd aangekondigd als 'een groote buitengewoone kavalcade' en vond plaats op zondag 3 maart en dinsdag 5 maart. De stoet had als thema de wereldtentoonstelling in Parijs van dat jaar en in de aankondiging stond dat de keizers, koningen en sultans, die op weg waren naar de grote wereldtentoonstelling in Parijs, een omweg zouden maken naar de stad Aalst. Tijdens de optocht werd ook een omhaling gedaan voor de armen.

Samenstelling van de kavalkade:Edit

  1. De keizers, sultans en koningen trokken, samen met hun lijfwachten en hun vaandel, de stoet op gang. Zij stonden symbool voor de wapenschilden van de befaamde Bok.
  2. Fanfaremuziek te paard, bestaande uit 50 Arabieren en 90 Arabische ruiters.
  3. Eerste wagen: voortgetrokken door 8 paarden symboliseerde deze wagen verschillende volkeren vanover de wereld, die hun producten tentoonstelden.
  4. Groep van de infanterie, bestaande uit 140 mannen, waaronder  Oostenrijkers, Amerikanen, Chinezen, Afrikanen, Azteken, Hottentotten en Plathoofden. Rondhoofden en vele andere hoofden met of zonder haar.
  5. Tweede wagen: Het gezelschap van de keizerin van het eiland Musca, vergezeld van Lord Ka-sto-alné en omringd door de keizelijke staf.
  6. Derde wagen: Het groot Chinees Muziek, bestaande uit 80 muzikanten van het conservatorium van Tchi-tchi-hon-kaou-tchou-li-kaka-han, op een praalwagen, getrokken door 10 arabische paarden.
  7. Een groep van 60 ruiters te paard.
  8. Vierde wagen: De dansers uit het hof Culotte de lin, bestaande uit Spanjaarden en Schotten, die de nieuwste dansen opvoerden.
  9. Groep van 100 Spanjaarden, Schotten en Grieken.
  10. Vijfde wagen: Groot Vlaams Boerenfeest, naar van Ostade en Teniers. Kluchtspel.
  11. Groep van inwoners van het Luilekkerland, met hun burgemeesters, champetters, enz. enz., die een 'Rydersfeest' gingen bijwonen. 
  12. Zesde wagen: beeldde de vrouwenmode uit die op en af gaat.
  13. Een peleton van vreemde ruiters, die het wapenschil droegen van de 'chevaliers du bouc'.
  14. Verscheidene rijtuigen.

Traject:Edit

Molendries - Dreef - Vaert - Bisschopstraat - Molenstraat - Grote Markt - Kerkstraat - Pontstraat - Houtmarkt - Zonnestraat - linker- en rechterkant van de Kijzerlije Plaats - Lange Zoutstraat - Korte Zoutstraat - Grote Markt - Nieuwstraat - Vrijheidstraat - Leopoldstraat - Grote Markt - Kapellestraat - Esplanade - Stationstraat - Nijverheidstraat - Vaertstraet - Kapellestraat - Molenstraat 

Bokken-kavalkade 1868Edit

Door het succes van deeerste Bokken-kavalkade, besloten De Bokkenrijders om een vervolg te geven aan de grote optocht. De stoet kende dezelfde formule als het vorige jaar; op maandag en dinsdag deden de verschillende groepen hun ronde. Naast een ophaling voor de armen werd nu ook gratis brood uitgedeeld.

Bokken-kavalkade 1869Edit

In 1869 kondigden De Bokkenrijders hun stoet aan als een luisterrijke kavalkade ter gelegenheid van Vastenavond 1869. De optocht vond plaats op zondag 7 en dinsdag 9 februari, met als thema 'het Vermaerde Bokkenorder'. 
31011869 De Denderbode

31/01/1869 - De Denderbode

Samenstelling van de kavalkade: Edit

  1. 24 Trommelaars openden de stoet. Tijdens de optocht trommelden ze mooie liedjes, waaronder die van Mentana, Capestrino en Maracaybou.
  2. 12 Trompetblazers die de aftocht bliezen van het verslagen leger van Generaal Librato en zijn droeve aankomst op het eiland Triste Vie.
  3. De Stafdrager met de roemvolle Rijdersbanier, omringd door ridders en wachters op mooie witte paarden.
  4. De Fanfare van de Bokkenrijders te paard met liedjes, gecomponeerd door Chimborozo.
  5. Nieuwe Bokkendans, uitgevoerd door ongeveer 200 dansers.
  6. De wagen Walcotflonco. Op deze wagen zouden vreemdelingen iedereen duidelijkheid verschaffen over de twijfelachtige dood van keize Tabasco , laatste afstammeling van de Carrabrous.
  7. Groepen van de omliggende streken, waaronder inwoners van het Kersenland, van het dorp Kopboom, van de parochie Zerenstuivers, van de stad Kilo, Mozegatveer en Bommiskonte.
  8. Wagen herberg 'Den Bok', waar gedurende de optocht de Bokkenrijders zich konden verfrissen met bier, gebrouwen door de Bokkenbrouwerij van Klakkarolo.
  9. Een muziekkorps op een wagen.
  10.  Een groep die de eerste graad van het Bokkenorder uitbeeldde.
  11. Graaf Purpuronto, met zijn wachters te paard, voorzien van juwelen, die gemaakt werden door de schepper van de Hollandse Hemel en  de uitvinder van de Moerdijk.
  12. Fanfare, samengesteld uit artiesten van de Gialpische gebergten.
  13. Een groep die de tweede graad van het Bokkenorder uitbeeldde.
  14. Praalwagen, voortgetrokken door 4 Engelse zwarte paarden, die 'Wij klimmen naar goede tijden' uitbeeldde.
  15. Een groep ruiters die de derde graad van het Bokkenorder uitbeeldden.
  16. Majestueuze wagen van de hoge Bokkenraad, voorgezeten door de opperbok.
  17. Muziekgenootschap uit de spelonken van het Oosten, gekleed in de kleren die zij geërfd hadden van opa Papbou, voor zijn vertrek naar Syberië.
  18. De stoet werd afgesloten door de Wagen van onuitputtelijke menslievendheid.

Traject:Edit

  • Dag 1: Molendries - Molenstraat - Grote Markt - Kerkstraat - Pontstraat - Houtmarkt - Kijzerlijke Plaats van twee kanten - Zoutstraat - Grote Markt - Nieuwstraat - Vrijheidstraat - Leopoldstraat - Grote Markt - Kapellestraat - Stationstraat - Graanmarkt - Molenstraat
  • Dag 2: Molenstraat - Graanmarkt - Stationstraat - Kapellestraat - Grote Markt - Leopoldstraat - Vrijheidstraat - Nieuwstraat - Grote Markt - Zoutstraat - Kijzerlijke Plaats van twee kanten - Houtmarkt - Pontstraat - Kerkstraat - Grote Markt - Molenstraat - Molendries

Bokken-kavalkade 1872Edit

Volgens de Denderbode was de editie van de 4e Bokken-kavalkade een van de rustigste Vastenavondfeesten ooit; er waren weinig vechtpartijen en de rust werd zelden verstoord. De kavalkade werd deze keer omschreven als 'de tromfantelijke uitstap van de Bokkenrijders'. Op zondag werd er brood uitgedeeld aan de armen. Deze laatste stoet in de geschiedenis van de Bokken-kavalkades was minder grotesk als zijn voorgangers. Deze Bokken-kavalkade was de laatste. De Katholieken hadden de politieke macht opnieuw veroverd, waardoor verdere publiciteit niet meer nodig was.

De Vastenavondfeesten in 1872 eindigden echter in mineur, woensdagmorgen werd in het station van Aalst bloed ontdekt aan de wielen van een locomotief. Bij verder onderzoek vond men ook een half mensenhoofd, dat tegen de locomotief plakte. Het slachtoffer was Petrus Michiels; hij was dinsdag naar Aalst afgezakt om Vastenavond te vieren en werd bij het naar huis gaan, langs de spoorweg richting Denderleeuw, ter hoogte van het station van Erembodegem gegrepen door een goederentrein.