**onder constructie**

Op vrijdag 28 januari werd een carnavalesk volksfeest georganiseerd, met een optocht van de Keizershallen naar de Hoge Vesten, waar de eerstesteenlegging van de carnavalswerkhallen gebeurde.

Daarna ging men terug naar het onthaalcentrum van de Keizershallen, waar om 20u15 de carnavalsexpo werd geopend en om 21u00 de carnavalsdefilé doorging.[1]

Eerstesteenlegging[bewerken | brontekst bewerken]

Symbolisch werd aan de Hoge Vesten de eerste steen gelegd van de nieuwe carnavalswerkhallen. Tientallen carnavalisten liepen daarvoor van de Keizershallen naar de Hoge Vesten, onder muzikale begeleiding van fanfare Sint-Cecilia uit Hofstade. Aan de Hoge Vesten stond ook de nieuwe vastenavondpop, die na de eerste steenlegging in stoet meegenomen werd naar de Keizershallen. De pop werd gemaakt door Jo Beeckman en stelde een Voil Jeanet voor die tegen een lantaarnpaal leunt.

Schepen Patrick De Smedt benadrukte dat het om een ludieke eerste steenlegging ging, want dat het plan nog verder besproken moest worden op de gemeenteraad. Anny De Maght voegde daaraantoe dat men vooropgesteld had om na de stoet van carnaval 1995 de nieuwe werkhallen in gebruik te nemen.

De plechtigheid werd beëindigd met de onthulling van de trofee Fons Singelijn; een wisseltrofee die voortaan uitgereikt zou worden aan de winnende groep bij de Grote Groepen. Burgemeester De Maght vroeg aan Prins Carnaval Werner Kinoo, Keizer Kamiel Sergant en Odilon Mortier om een Aalsterse vlag weg te nemen, waardoor de nieuwe trofee zichtbaar werd. Deze onthulling was meteen ook de symbolische eerstesteenlegging.[2][3][4]

Carnavalsdefilé[bewerken | brontekst bewerken]

Voor het eerst sinds 1991 werd het carnavalsdefilé georganiseerd in de Keizershallen. Hiermee werd de Grote Markt verlaten, die de vorige jaren het decor vormde voor het feest. Het Feestcomité besliste echter om de festiviteiten te verplaatsen naar de Keizershallen, om zo het koude weer uit te schakelen. De zaal werd aangekleed met stadsreuzin Paula, maar ook de kopie uit de verkiezingsshow van Werner was er te zien.

In totaal waren er 350 deelnemers aan het defilé, waaronder d'Okkozjeprotten, De Matotten, De Sjattrellen, Vrièt, De Sjinsjipppen en De Zwiejtollekes in hun kostuum van 1993. De deelnemers brachten op het podium ook een dansje, wat voor ambiance in de zaal zorgde. Vooral De Sjattrellen met Klaus Gabrio op kop en De Zwiejtollekes konden op veel bijval rekenen. Ook opvallend was een Pikante Kastaar met een stoetkostuum uit 1973 en Gunther Kinoo, die als vrouwelijke politieagente voor de goede orde zorgde.

Het defilé werd gepresenteerd door Kamiel Sergant en Danny De Bruyn. Frans Wauters kreeg tussendoor ook nog zijn cheque voor het ontwerpen van de carnavalsaffiche. Werner Kinoo, Kamiel Sergant en De Kamillekes, De Jonges en Maskes van de Veirkemert, Klaus Gabrio en Bazaar zorgden met een optreden voor de muzikale noot op het feest.[5][6][7][8]

Carnavalsexpo[bewerken | brontekst bewerken]

De Carnavalsexpo werd opgesteld in het onthaalcomplex van de Keizershallen. De tentoonstelling gaf een overzicht van carnaval tussen 1987 en 1993.

Naast kostuums van carnavalsgroepen en het prinsenkostuum van Peter Vereecken, werden carnavalsplaketten, cd's en foto's uit de laatste 5 stoeten uitgestald. De foto's waren o.a. afkomstig van de Nederlandse fotografen Mandred Wirtz en Leo Van der Noot.

Er werd aangekondigd dat de inzendingen van de wedstrijd voor de carnavalsaffiche tentoon gesteld zouden worden, maar dit werd uiteindelijk niet gedaan.[9]

  1. Het Volk, 28 januari 1994
  2. Het Laatste Nieuws, 29 januari 1994
  3. Het Nieuwsblad, 29 januari 1994
  4. Het Volk, 29 januari 1994
  5. Gazet van Antwerpen, 31 januari 1994
  6. Het Laatste Nieuws, 31 januari 1994
  7. Het Nieuwsblad, 31 januari 1994
  8. Het Volk, 31 januari 1994
  9. Het Nieuwsblad, 3 februari 1994