Wikia

De Bokkenrijders, of de Maetschappy der Bokkenryders, is een Katholieke vereniging die in Aalst opgericht werd, als reactie tegen het liberaal bewind, op 29 november 1866 door Achiel Eeman. Deze vereniging werd opgericht vanuit de Katholieke Partij en verscheen met hun bok in de verschillende stoeten en optochten.

Leden Edit

De Bokkenrijders waren opgebouwd rond Achiel Eeman, Leo Gheeraerdts, Edwart Muylaert, Polydoor Paepe, Leo Paepe, de gebroeders Theodoor, Leo en Adhemaae De Vidts. De Bokkenrijders noemden zichzelf een Katholiek Keurkorps en werden opgericht als reactie tegen 'de boeien van de Vrijmetselarij' en de rumoerige sfeer tijdens de verkiezingen van 1866.

De Bok Edit

IMG 0207

Foto bij de overwinning van de verkiezingen in 1866. (Uit: 'Kent u ze nog... de Aalstenaars' van J. Ghysens. De Europese Bibliotheek in Zaltbommel/Nederland.)

Het symbool van de Bokkenrijders was de bok, waarvan ze reuzen hadden laten maken. Wanneer ze met hun bok naar buiten kwamen, een reus van 2,5 meter hoog, hadden ze steeds een geel-zwarte vlag bij zich, met daarop een gehoornde bokkenkop. De bok verwijst naar de bijnaam die ze kregen van de andere politieke partijen. De zetel van deze vereniging was de Cercle Catholique of A la Bourse d'Amsterdam.

Er wordt gezegd dat wanneer de Sint-Annabrug opengedraaid stond,de bokken met hun reuzen via de passarelle de Dender overstaken. Vanop afstand, vooral op de Varkensmarkt, werd wel eens 'Stinkende Bok' geroepen naar de reuzebokken. De Varkensmarkt was in die tijd de plaats waar de armste mensen woonden en waar het ongenoegen het grootst was.

Bokken-kavalkades Edit

De Bokkenrijders stonden aan de wieg van de Bokken-kavalkade of de Stoet der Bokkenrijders. In die tijd bestonden de stoeten tijdens Vastenavond uit optochten, georganiseerd door de verschillende politieke partijen. Carnaval maakte zo mee deel uit van de politieke strijd tussen liberalen en katholieken. De katholieke Bokken-stoet werd georganiseerd in 1867, 1868, 1869 en 1872. De Bokkenrijders waren de eersten die een politiek-getinte stoet organiseerden. Zij werden hierin gevolgd door de liberalen, maar de stoet van de Bokkenrijders was de meest carnavaleske.