Wikia

De Groeite Prois KBA wordt sinds 2018 uitgereikt aan de beste officiële groep en de beste losse groep. Het KBA gebruikt de opbrengst van de aftelkalender om de prijzen te kunnen uitreiken. Sinds 2019 wordt er ook een prijs uitgereikt aan de groep met het beste niet-politiek-correcte thema.

Opvolger van Groeite Prois De Moikes Edit

2018 Groeite Prois KBA - Michel Van Bremt, 't Reigert, Prins Alex De Kegel

't Reigert kreeg in 2018 de Groeite Prois KBA. De prijs werd uitgereikt door Michel Van Brempt in het bijzijn van Prins Alex De Kegel. (Foto: KBA)

Toen De Moikes in 2017 beslisten om te stoppen met het uitbrengen van hun aftelkalender en daaraan gekoppelde prijs, werd dit initiatief vanaf 2018 overgenomen door het Kommetei tot Behaad van den Aftelkalender (KBA). Met de opbrengst van hun aftelkalender reikt het KBA, net als De Moikes, jaarlijks een prijs uit aan de beste officiële en losse groep uit de stoet; De Groeite Prois KBA - Het beste oit de stoet.

Initiatiefnemers Lieven Goubert, Michel Van Brempt en Nicole Vinck, die ook achter de laatste reeksen aftelkalenders van de De Moikes zaten, stelden een jury samen om de winnende groepen te kiezen. De jury bestond uit leden van het KBA, aangevuld met Gert Kiekepoos en Koen De Vogelaere (Carnavalaalstkoentje). In 2019 werd de jury verder uitgebreid met Sören Delclef van AjoinPedia. Na carnaval 2019 werden Gert en Sören ook lid van het KBA.

Voor 2020 wordt de jury opnieuw uitgebreid. Naast de juryleden van vorig jaar, zal ook cartoonist Erwin Vanmol mee jureren voor het KBA.

Winnaars Edit

2018 Groeite Prois KBA - Lotjonslos

Kader van Lotjonslos in 2018 (Ontwerp: Dennis De Wolf)

De winnende groepen ontvangen van het KBA een geldprijs van 500 euro en een mooie kader, die ontworpen werd door Dennis De Wolf. Vanaf 2019 werd een derde prijs gecreëerd voor de groep met het meest niet-politiek-correcte thema. Konterverkiert werd hierbij de eerste laureaat.

De prijsuitreiking van het KBA vond in 2018 plaats in Bowling The New Cat, maar verhuisde in 2019 naar café De Belskes. De prijsuitreiking van het KBA valt samen met de prijsuitreiking van de originaliteitsprijs Luk Line. Filip Vyverman presenteerde in 2018 de prijsuitreiking van deze twee prijzen. In 2019 gebeurde dit door Dennis De Wolf.

De Prijsuitreiking van 2020 zal doorgaan vanaf 20u30 in café De Belskes en zal gepresenteerd worden door Dennis De Wolf. Voor de eerste 20 die met het afteblaadje van de tekenwedstrijd komen opdagen, ligt een speciale nominette klaar.

Jaar Groep
2018 Lotjonslos (beste officiële groep)

't Reigert (beste losse groep)

2019 Possensje (beste officiële groep)

Beiter jonk getraad as deigniet te steirven (beste losse groep)

Konterverkiert (beste niet-politiek-correct thema)

2020 Beschomt (beste officiële groep)

De Pampelotten (beste losse groep)

De Kalisjekloesjers (beste niet-politiek-correct thema)

Varia Edit

  • In 2019 werd een nominette van het KBA uitgedeeld op de prijsuitreiking.