Wikia

De Koninklijke Harmonie De Oude Garde - Les Vrais Amis Constants werd in 1787 opgericht en is een vaste waarde in de omkadering van Aalst Carnaval. Deze harmonie en re-enactmentgroep is vooral gekend van zijn optochten na de carnavalraadszitting op carnavalszaterdag en de begeleiding van de Voil Jeannettenstoet op carnavalsdinsdag. Jaarlijks kiest de harmonie hun cantinière, die het korps van drank moet voorzien.

Geschiedenis Edit

Ontstaan Edit

De Oude Garde 1928

De Oude Garde op Aalst-Kermis in 1928. Op de foto: zittend v.l.n.r.: Emiel De Veylder, Adhémar De Wolf, Constant Boon. Boven: Dominick Marcel, Modest De Schrijver, x, De Saedeleer en Clement Van der Vorst. (Bron: Stadsbeelden uit het Verleden - Joeri Van Den Steen. Foto: verzameling Albert De Wolf)

Les Vrais Amis Constants werd opgericht in 1787. De fanfare had het moeilijk tijdens de Franse Omwenteling in 1789, maar bleef uiteindelijk bestaan. Op 17 mei 1810 verwelkomde het muziekkorps keizer Napoleon en keizerin Marie-Louise aan de Aalsterse stadspoorten. In 1815 konden enkele leden van de fanfare een paar dagen na de veldslag te Waterloo, er de commandostok van de hoofdtrommelaar van de Keizerlijke Garde bemachtigen. Sindsdien werd de fanfare ook De Oude Garde genoemd en liep tamboer-majoor, Joost De Paepe, bij elke optocht rond met de gevonden stok. Deze stok werd lange tijd bewaard in het archief van de Oude Garde. In 2015 werd hij aan het Stedelijk Museum geschonken.  

De harmonie verbonden zich aan de burgerwacht en de liberale partij. Hun lokaal was La Boîte de Carton bij Hippoliet Rogghé in de Zonnestraat en verhuisde later naar Au Comte d'Egmont op de Grote Markt. Na 1922 werd de fanfare een Koninklijke Harmonie.[1]  

Ros Beiaard en reuzen Edit

Oude Garde 2015

2015 (Bron: http://www.khdoga.be)

In 1821 scheurden enkele leden, die meer katholiek geïnspireerd waren, zich af. onder leiding van notaris Cornelis Evits richtten zij de harmonie Al Groeiend Bloeiend of de Jonge Garde op. In 1837 werd de Oude Garde een fanfare en in 1912 kreeg zij de Koninklijke titel.  

In 1889 gaf de Oude Garde opdracht aan de familie Rogghé om een Ros Beiaard te maken. Het Ros begeleidde de Oude Garde tot de jaren 1900.  

De Dendergalm 25021906

Bron: De Dendergalm - 25/02/1906

In het begin van de 20ste eeuw was het gedaan met het organiseren van carnavalsstoeten met praalwagens, verklede groepen en muziekmaatschappijen. De verschillende politieke partijen organiseerden in plaats daarvan uitstappen met muziek tijdens de vastenavonddagen. De Oude Garde was verbonden aan de liberale partij en ging jaarlijks met deze partij rond tijdens de vastenavondfeesten. In 1910 werd de Oude Garde dé vastenavondvereniging; op zaterdag zetten ze het feest in gang en in de dagen daarop vond hun vastenavondbals plaats in de zaal van Hippoliet Rogghé in de Zonnestraat. Op vastenavond (carnavalsdinsdag) ging de Oude Garde een twee keer uit. Katholieke maatschappijen volgden in 1912 en 1913 het voorbeeld van de Oude Garde.  

In 1956 kocht toenmalig voorzitter Edmond Steleman een reuzenpaar aan: Reus Philippus en Reuzin (cantinière) Madelon. De reuzen liepen tot 1976 mee in de stoet, waarna ze verloren raakten. 

DOGA Edit

De Oude garde 2017

2017 (Bron: Het Laatste Nieuws - 28/04/2017)

In 2005 werd de groep omgedoopt tot Koninklijke Harmonie De Oude Garde, of kortweg K.H. DOGA. De Harmonie zou voortaan de klemtoon leggen op re-enactment, of het naspelen van de geschiedenis. 

Binnen de Koninklijke Harmonie ‘De Oude Garde Aalst’ werd in 2008 het broederschap Dirk Doga opgericht.  De muziekmaatschappij bood aan alle verenigingen de kans om een beeldje van Dirk Martens aan te kleden met hun eigen uniform. Het aangeklede beeldje werd dan een jaar tentoongesteld in het museumcafé Graaf van Egmont. Nadien werd het bijgezet in de verzameling van het verenigingslokaal.

Op het boek dat het Dirk Martens-beeldje in de hand draagt, staan de letters KH DOGA.

Afscheuring van de cantinières Edit

In 2009 scheurden de cantinières zich af van DOGA. Een nieuwe vereniging werd opgericht; 'Cantinières van d'aa Garde'. Beide verenigingen kiezen nu jaarlijks hun cantinière. 

In 2017 werd de Oude Garde op het festival Kattepeper tijdens de Aalsterse Topdag gehuldigd voor hun 230ste verjaardag. Na de afscheuring van de cantinières had de harmonie het moeilijk, maar onder het voorzitterschap van Marc Van Damme begon de groep aan een remonte.

Kostuum Edit

De Oude Garde is gekleed in een kostuum dat doet terug denken aan de periode van de Franse keizer Napoleon en de strijders uit 1830. Het uniform is gebaseerd op dat van een Franse soldaat. De groep wordt vergezeld van tamboers, bedelaars, vaandeldragers, ... om de geschiedenis zo goed mogelijk na te spelen.

De tamboers droegen een hoed met pluim, de soldaten een hoedje met pompon. In 2017 schafte de groep nieuwe kostuums aan.

Activiteiten Edit

Bal oude garde 1935

Affiche Bal 1935 (Bron: Het Laatste Nieuws - 09/02/2015)

Van begin 1900 tot 1984 organiseerde De Oude Garde steeds een bal, waarop steeds een défilé plaatsvond van verkleedden en een koning van het bal gekozen werd.

Traditiegetrouw doet de harmonie zijn ronde op carnavalszaterdag, na de carnavalraadszitting, en op carnavalsdinsdag, als begeleiders van de Voil Jeanettenstoet. 

Cantinière Edit

Aanstelling Aelbrecht Elza

Aanstelling van Elza Aelbrecht in 1981 (Bron: Het Nieuwsblad - 22/03/2009)

Antoinette De Deken kwam in 1951 op carnavalsdinsdag met het idee om een cantinière in te voeren bij De Oude Garde. Op het volgende jaarlijkse bal was zij als cantinière verkleed, waarop beslist werd om De Oude Garde jaarlijks te laten begeleiden door een cantinière. De cantinières stammen vanuit de tijd van Napoleon. Deze vrouw, die vaak de vrouw was van een officier, vergezelden de legereenheden om de soldaten tijdens de pauzes te voorzien van eten en drinken.

Aanstelling en Blankenberge

(Bron: Het Nieuwsblad - 22/03/2009)

In 1952 werd Antoinette De Deken dan officieel thuis afgehaald door de harmonie, waarna ze de groep verder begeleidde tot aan hun lokaal. Op carnavalsdinsdag 1952 ontving Antoinette van voorzitter Edmond Steleman een biertonnetje met als opschrift 'Oude Garde Cantinière 1951-1952'. Sindsdien werd op het jaarlijkse bal van de Oude Garde steeds een nieuwe cantinière gekozen. Om een hevige verkiezingsstrijd te voorkomen, koos de harmonie steeds op voorhand al hun cantinière. Hierbij werd vaak de voorkeur gegeven aan een echtgenote of vriendin van een lid van de harmonie.

In 2012 werd de eerste mannelijke cantinier gekozen, in plaats van een cantinière. De eer ging naar Jan Verhaeghe. 

Kostuum Edit

Het eerste cantinière-kostuum werd gemaakt door Antoinette De Deken. Voor het kostuum had zij zich geïnspireerd op een reclamebord van stokerij 'Dumont de Chassart' aan het Burgemeesterplein. Het kostuum bestond uit een lang kleed met gele boorden, licht blauwe revers en rode epauletten, rode manchetten en een soldateske muts, met de letters O.G. als kenteken.

In de loop der jaren kreeg het kostuum een meer Napoleonse stijl aangemeten en bestond het kostuum vooral uit de kleuren rood-wit-blauw.

Overzicht cantinières van de Oude Garde Edit

Jaartal Cantinière
1951 Antoinette De Deken
1952

Irène De Ketelbutter

1953 Jeanne Van Mieghem
1954 Malvine De Cock
1955 Raymonde Clotman
1956 Anny Van den Eede
1957 Julia De Bruecker
1958 Nicole Schellinck
1959 Emilienne Brulin
1960 Suzanne Muylaert
1961 Maria Philips
1962 Ghislaine Cornand
1963 Monique Kuys
1964 Irène Saeys
1965 Agnes De Boeck
1966 Esther Philips
1967 Nancy Hoffman
1968 Ginette Van den Broeck
1969 Elga De Ridder
1970 Jeanine De Ridder
1971 Louisa Seghers
1972 Jeanine De Moyer
1973 Anita van Holder
1974 Lea Becqué
1975 Sonia Van der Vecken
1976 Marie-Hélène Barrez
1977 Monique De Wolf
1978 juliette Verhulst
1979 Berthe Simays
1980 Annie De Maght
1981 Elza Aelbrecht
1982 Mary-Rose Van Pottelbergh
1983 Lieve Van Impe
1984 Jeanine De Cubber
1985 Monique De Pierre
1986 Maria De Smet
1987 Suzanne Van den Broeck
1989 Hedwige De Smet
1991 Erna Van de Keer
1992 Annie De Sneyder
1993 Martine Vidts
1994 Martine Vinck
1995 Sandy Nieulandt
1996 Katie D'hondt
1997 Leona Van Driessche
1998 Odette Scheerlinck 
1999 Muriel Wertbrouck
2000 Myriam Kiekens
2001 Els Gheleijns
2002 Kelly Van Gijseghem
2003 Jeanne Priem
2004 Maureen Coppens
2005 Veronik Bombeeck
2006 Jaasmien Cleemput
2007 Annick Vastenavondt
2008 Marleen Maesschalck
2009 Daisy Claeys
2010 Gitta Bonarens
2011 Chantal Tuybens
2012 Jan Verhaeghe
2013 Fabienne Cleemput
2014 Rita Muylaert
2015 Bernice Knockaert
2016 Marc Vlassenroot
2017 Nancy Vermoesen

Varia Edit

  • In 2017 beeldde AKV Schie'dj Oit het thema D'Aa Garde in groeite form uit, naar aanleiding van de 230ste verjaardag van de Oude Garde.