**onder constructie**

De Zingelbintjes werd opgestart in 1993 om hun eerste stoet in 1994 te lopen. De groep ging niet echt voor de prijzen, maar verkoos plezier. De groep werd opgestart onder impuls van o.a. Philippe De Wever, die een paar jaar daarvoor nog lid was van het te ziele gegane De Foefeleers. Onder impuls van peter Cyriel Temmerman werd gekozen voor de nam Zingelbintjes. Voorzitster van de groep werd Marie-Rose Van Pottelbergh en Luc Ghysens werd secretaris.

De groep wou op een originele manier startkapitaal bij elkaar halen, door een combinatie van een wandeltocht door Aalst en een brunch. De activiteit was een succes, want zo een 100 carnavalisten namen deel aan de wandel-brunch. Bij de opstart bestond de groep uit 18 werkende leden. Het lassen gebeurde door Christoph De Wever en Marc Van Damme.

Toen de reinigingsploegen aan de slag gingen op de woensdagmorgen na carnaval 1994, kregen ze hulp van vijf Zingelbintjes. Vijf leden van de groep besloten om het monument van Alfred Kelders een poetsbeurt te geven. Het schoonmaakgerei kregen ze van August De Winter, van Huis De Winter, die normaal dat stukje schoonmaakt. Het herdenkingsmonument van Kelders was tijdens carnaval het slachtoffer geworden van graffiti en de stenen bloembak van het monument zat vol rommel. Met de poetsbeurt protesteerde de groep enerzijds tegen de carnavalisten die carnaval verwarren met vandalisme en anderzijds om hun eer te betuigen aan Alfred Kelders.[1][2][3]

Thema's[bewerken | brontekst bewerken]

1994: Denjersportclub 2001[bewerken | brontekst bewerken]

Elk groepslid was uitgedost in een vissenpak, met een bijhorende sufplank met een 4 meter hoog zeil. De wagen stelde een strandhuisje voor, zoals er volgens hen in 2001 langs de Denderoevers zouden staan. Het stoetliedje, dat enkel bestond uit instrumentale nummers, werd samengesteld door door Marc Van Damme en Frank De Neve.[4]

  1. Het Laatste Nieuws, 17 februari 1994
  2. Het Volk, 17 februari 1994
  3. De Streekkrant, 24 februari 1994
  4. Het Laatste Nieuws, 3 februari 1994