Wikia

De tijd van carnaval
De tijd van carnaval 1979

Datum:

van 16 februari tot 5 maart 1979

Plaats:

Oud Hospitaal

De tijd van carnaval was de eerste tentoonstelling die door de Werkgroep carnavalsmuseum werd georganiseerd. De tentoonstelling vond plaats van 16 februari tot 5 maart 1979 in het Oud Hospitaal. De tentoonstelling werd georganiseerd op initiatief van Herman Roels, schepen van Cultuur.

RealiseringEdit

Heel wat mensen werkten mee aan de organisatie van deze tentoonstelling.

Tentoongestelde stukkenEdit

De stukken (die bestonden uit foto's, poppen, kostuums) stonden verspreid in het Oud-Hospitaal in verschillende thema's.

Reuzen (foto's + poppen): Edit

Uitbeeldingen (foto's + kostuums op mannequins):Edit

  • Bulten: naar het kostuum van de Vereenigde Bulten
  • Ajuingilles
  • Gilles: door de Ware Gilles en De Aalsterse Gilles
  • Gesdoikers: vereniging gesticht in 1930 door Gust Van der Stock . De vereniging werd tijdens de oorlog ontbonden.
  • Kok: in het gezelschap van de lekkernijen die tijdens carnaval gegeten worden; oliebollen, gebak, wafels, nougat, gesponnen suiker en de lokale biersoorten.
  • Koning van het bal: op de vroegere carnavalsbals, zoals die van de Oude Garde, werd een koningin van het bal gekozen. Zo werd Juliette Verstrael in 1949 Koningin van het dansfeest van de Oude Garde, met haar jurk, die gebaseerd was op de optocht der reuzen.
  • Zorro: voor de oorlog was het filmpersonage Zorro populair bij zowel jong als oude, wat te merken was aan de kostuums van de carnavalisten.
  • Straatmuzikant: vroeger stonden straatmuzikanten centraal bij de verschillende feesten in de stad. Door de modernisering moesten de straatmuzikanten plaats maken voor grote muziekinstallaties.
  • Domino
  • Prins Carnaval: het prinsenkostuum van Louis Van Pottelbergh werd tentoongesteld op een mannequin.
  • Sloebers: een carnavalgroep die gedurende de jaren 1950 veel furore maakte in de stoet met hun kolder en humor.
  • Pierre De Winter: gekend individueel carnavalvierder. Hij was tevens uitbater van een zaak van carnaval- en feestartikelen die lang achter het Belfort gevestigd was.
  • Kind bij paardemolen: symbool voor de winterfoor.
  • Voil Jeannet
  • Ajuinboer: sinds 1949 was Albert Verbestel gekend als Ajuinboer. Zijn kostuum bestond uit een belforttorenhoed en een jas, die vol met ajuintjes hing. Verbestel verkocht de programmaboekjes van carnaval.
  • Clow Mills: de bekende Engelse clown Bertrand Mills inspireerde de Galante Moilentrekkers voor de stoet in 1978.
  • Koningin van het bal: op de mannequin was het balkleed te zien waarmee Ghislaine Cornand een eerste prijs behaalde.
  • Catharinabal: De Catharinisten zorgden op carnavalszaterdag voor een prachtig vastenavondbal. In 1966 won Martine Bruynendonckx in zaal De Rink de prijs voor mooiste kostuum.
  • Keizer Kamiel
  • Muzikant van de Oude Garde
  • De Werelkampioen: in 1965 beeldden De Lachers de wielrenners van die tijd uit, met als grote kampioen Rik Van Looy.
  • Kinderbal: in 1958 won de 9-jarige Freddy Van Pottebergh de eerte prijs op het kinderbal in zaal Madelon.
  • Kinderbal: De familie Van Pottelbergh-Brulin leverde heel wat winnaars af in kostuumwedstrijden; dochter Mary-Rose won in 1971 (Zaal Madelon) en in 1978 (bal de Oude Garde) de eerste prijs op het bal.
  • Egmontalia: uitbeelding van de Kaloeterskabassen uit 1978.

Splitsvaantjes (fanions):Edit

Frans Wauters stelde zijn verzameling vlaggetjes tentoon op deze tentoonstelling.

Fragmenten van praalwagens (grote en kleine koppen, studies, figuren):Edit

XIXde eeuw:Edit

Vaantjes, lintjes, kentekens:Edit

  • Vaandel (1956)
  • Caandel (1956)
  • Vaandel (1957)
  • Vaandel (1957)
  • Aanplakbrief (1978)
  • Affiche Bal van de ajuinen (1977)
  • Splitsvaantje De Pinsencaemere (1977)
  • Splitsvaantje Aalst de carnavalstad
  • Splitsvaantje 50ste carnavalstoet(1978)
  • Doodsbrief Dekenij Kattestraat omdat de stoet niet meer langs daar voorbij kwam (1970)
  • Verzmeling kentekens, lintjes, schildjes enz.

Officiële Stedelijke carnavalsplaketten:Edit

  • Plaketten van 1971 t.e.m. 1979

Medailles:Edit

Oorkonde:Edit

Affiches en kleurfoto's:Edit

  • Carnaval Aalst 41ste Carnavalstoet 1969 (H. Van der Elst)
  • 1971 Carnaval 43ste Carnavalstoet (J. Van Thillo)
  • Carnaval Aalst 1975 (Frans De Pauw)
  • Kleurencomposities van Bert Lambrecht (1974)
  • Gilles kleurenafdruk van Herman Louis (1970)
  • Zandtapijt. Louis Persoons naar affiche 1979
Tentoonstelling 23021979 De Voorpost

(De Voorpost - 23/02/1979)