Wikia

Het Dokumentatiecentrum voor Aalst Karnaval (DAK) werd in 1985 opgericht op initiatief van Stefaan Vinck, Antoine Van der Heyden en Cyriel Temmerman. DAK brengt om de 5 jaar een carnavalsboek uit en organiseert jaarlijks een fotowedstrijd. Daarnaast staat DAK ook bekend om haar fotoboekjes en brochures.

Ontstaan Edit

DAK Logo 1

Eerste logo van DAK

Stefaan Vinck was de grondlegger van het Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval. Stefaan wou in de zomer van 1984 het boek 'Aalst Karnaval' van Jos Ghysens en Karel Baert opnieuw laten drukken, maar dit bleek niet mogelijk te zijn. Stefaan bleef dromen van een documentatiecentrum voor Aalst carnaval en richtte zo in 1985 met Antoine Van der Heyden en Cyriel Temmerman, DAK op.

Het doel van DAK was het Aalsterse vastenavondgebeuren vast te leggen in woord, beeld en klank, zodat dit bewaard zou blijven voor het nageslacht.[1] In hun eerste carnavalsboek omschrijven ze hun doel als "het verzamelen, van gegevens en het propageren van Aalst Karnaval in woord, beeld en klank".[2] Het eerste werk van DAK was het uitbrengen van een vervolg op het boek 'Aalst karnaval' uit 1975. DAK bracht zo op vrijdag 13 december 1985 het carnavalsboek 1975-1985 uit. Meteen deed DAK ook een oproep aan de Aalstenaars om krantenartikels, foto's of voorwerpen te schenken aan DAK.[3][4]

Het DAK-team Edit

DVP 20121985 DAK Temmerman, Vanderheyden, vinck

Antoine Van der Heyden, Stefaan Vinck en Cyriel Temmerman in 1985. (De Voorpost - 20/12/1985)

Bij de oprichting van DAK in 1985 waren Cyriel Temmerman, Antoine Van der Heyden en Stefaan Vinck de drijvende krachten. Antoine werd benoemd tot voorzitter en Stefaan werd secretaris. Cyriel Temmerman was verantwoordelijk voor de eindredactie van het carnavalsboek.

Voor het maken van hun 'Karnavalsboek 1975-1985' werd het team uitgebreid met Ludo Andries, Wilfried De Backer, Linda De Waegeneer, Mark Foubert, Daniel Jounasek, Mark Van De Moortel en Jurgen Vinck. Het boek bevatte ook tekeningen van Frans Wauters.

25121997 DAK

Het DAK-team in 1997 (Foto: Archief Sören Delclef - AjoinPedia)

Door de jaren heen werd het team van DAK uitgebreid. In 2019 bestaat het team van DAK uit Antoine Van der Heyden (voorzitter), Gert Delgouffe (secretaris), Roger Van Langenhove (ondervoorzitter), Stijn De Naeyer (ondervoorzitter), Christiane Tombeur, Freddy Deschryver, Jos Depryck, Luc Vermeiren, Eddy Temmerman, Freddy Herssens, Patrick Tonneau, Jo Van den Wijngaerde, Wim Daelman, Ludwig Coessens, Katrien Messeman en Jurgen Delgouffe.

Antoine DAK

Antoine Van der Heyden (Foto: www.dak.be)

Voorzitters Edit

Periode Voorzitter
1985-1999 Antoine Van der Heyden
1999-2008 Johan Viette
2009-2016 Karel De Naeyer
2017-heden Antoine Van der Heyden

Publicaties Edit

Carnavalsboeken Edit

DAK Boek 1

Op vrijdag 13 december 1985 stelde de vzw Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval hun eerste carnavalsboek voor: 'Aalsters Karnavalboek 1975-1985'. Het boek werd voorgesteld in kasteel Ter Linden in het bijzijn van de pers, burgemeester Raymond Uyttersprot, minister Marc Galle en Frans Vanvolsem, die allen het woord namen. Het boek werd verkocht aan een prijs van 990 frank (paperback) of 1190 frank (hard cover).[5] Het boek bevatte inleidingen van Raymond Uyttersprot en Mark Galle, enkele overgenomen teksten uit de pers en verschillende zwart-wit- en kleurenfoto's.

In 1988 werd reeds het volgende carnavalsboek aangekondigd; ditmaal zou een periode van 5 jaar gedocumenteerd worden; van 1985 tot en met 1990. Het tweede carnavalsboek werd in december 1990 voorgesteld in de trouwzaal van het stadhuis. DAK zou zo elke vijf jaar een nieuw carnavalsboek uitbrengen.

Voor de periode 2001-2005 werd een nieuw concept geïntroduceerd. Voortaan zouden de carnavalisten geen vijf jaar meer moeten wachten op een boek, maar zou jaarlijks een nieuw deel uitgebracht worden. De 5 delen konden dan in een verzamelmap bewaard worden.[6] Voor de volgende edities zou opnieuw gewerkt worden met boeken die om de vijf jaar uitkomen.

Jaar Titel Auteurs
1985 Aalsters Carnavalsboek 1975-1985 Cyriel Temmerman, Antoine Van Der Heyden en Stefaan Vinck
1990 Aalsters Carnavalsboek 1986-1990 Antoine Van Der Heyden en Stefaan Vinck
2000 Aalsters Carnavalsboek 1996-2000 Antoine Van Der Heyden, Jurgen Vinck en Stefaan Vinck
2005 Aalsters Carnavalsboek 2001-2005 Antoine Van Der Heyden, Karel De Naeyer, Jurgen Vinck
2015 Aalsters Carnavalsboek 2011-2015 Antoine Van Der Heyden, Karel De Naeyer, Roger Van Langenhove
2020 Aalsters Carnavalsboek 2016-2020 Antoine Van der Heyden, Karel De Naeyer, Roger Van Langenhove, Wim Daelman, Katrien Meersseman

Brochures Edit

De 60 stoeten van aalst DAK

In 1988 bracht DAK, in navolging van hun carnavalsboek 1975-1985 een tweede publicatie uit: de brochure 'De 60 stoeten van Aalst'. In de brochure werden de 60 stoeten uit de geschiedenis van Aalst Carnaval kort besproken. De brochure werd geïllustreerd met foto's van Herman Louies en werd samengesteld door Antoine Van der Heyden en Stefaan Vinck, met medewerking van Cyriel Temmerman, Jurgen Vinck, Ilse Van den Berghe, Linda De Waegeneer, Emiel Van den Broucke, Christiane Tombeur, Jos Stragier, Dirk Philips, Frans Wauters, Jos Ghysens, Kamiel Van Habost, Rudy Willo, Marcel De Bisschop, Willy Van Mossevelde, Mario Van den Berghe, Jean-Paul De Boitselier, AKV De Snottebellen, Urbain Schreyen, August De Winter en Mark Van de Moortel.[7][8]

In 1991 werd de brochure 'Prinsen van Aalst' aangekondigd, naar aanleiding van het 20-jarige bestaan van de Prinsencaemere. De brochure werd door DAK uitgebracht in samenwerking met de Prinsencaemere. De brochure werd samengesteld door Antoine Van der Heyden en Stefaan Vinck, die bijgestaan werden door Urbain Schreyen, Natacha Livyns, Jurgen Vinck en Pol Winckelmans.[9]

Jaar Titel Samenstelling
1988 De 60 stoeten van Aalst Antoine Van der Heyden, Stefaan Vinck
1991 De Prinsen van Aalst Antoine Van der Heyden, Stefaan Vinck

Cd-roms Edit

Prinsen van Aalst

Cd-rom over 50 jaar Prinsenverkiezing. (Foto: 2dehands.be)

Vanaf het jaar 2000 pakte DAK uit met foto-cd-roms. Onder voorzitterschap van Johan Viette werd gekozen voor digitale vernieuwing, waarvan een website en cd-roms deel uitmaakten. Op de foto-cd-roms waren foto's van de stoet te zien, alsook de foto's die deelgenomen hadden aan de fotowedstrijd van DAK. Zo waren er op de cd-rom van 2000 maar liefst 650 foto's te zien. De cd-rom werd verkocht aan de prijs van 300 frank.[10] De foto-cd-roms zouden later vervangen worden door fotoboekjes.

Naast de foto-cd-roms werden er ook nog twee speciale cd-roms uitgebracht. In 2002 werd een cd-rom uitgebracht rond '50 jaar Prinsenverkiezing' en in 2003 een cd-rom over 'De 75 stoeten van Aalst'. Beide cd-roms werden samengesteld door Jos Depryck.

Fotoboekjes Edit

Fotoboekje DAK 2019

Fotoboekje DAK uit 2019

In 2003 bracht DAK een fotoalbum uit met carnavalsaffiches. Het album werd samengesteld door Eddy Temmerman en werd verkocht voor 35 euro. De albums werden enkel gedrukt op bestelling.[11]

Vanaf 2008 brengt DAK jaarlijks een fotoboekje uit, dat tijdens de Voil Jeanettenstoet al te koop wordt aangeboden. Het fotoboekje wordt opgemaakt in samenwerking met Bolton.[12]

In 2008 werd ook éénmalig het fotoboekje 'Oilsjt Carnaval Uitgaanswagens' uitgebracht. Dit boekje werd samengesteld door Jos Depryck.

Kunstfotoboeken Edit

In 2013 lanceerde DAK het kunstfotoboek 'Koppig Carnaval'. Het boek bevatte paginagrote foto's, aangevuld met korte beschrijvingen. Het boek bevatte een selectie uit de fotodatabank van DAK, die bij elkaar gebracht werd door de DAK-fotografen en deelnemers aan de jaarlijkse nationale fotowedstrijd van DAK.

Koppig Carnaval 2018

Koppig Carnaval - Grime en Kostumering

Het boek was het eerste uit een reeks van 3. In 2018 verscheen het tweede deel, met als ondertitel 'grime en kostumering'.

Jaar Titel
2013 Koppig Carnaval
2018 Koppig Carnaval - Grime en kostumering

Cd's Edit

Oilsjt, Goi Allien

Naar aanleiding van het 20-jarige bestaan van de Prinsencaemere bracht DAK eind 1991 de cd 'Oilsjt, Goi Allien' uit. De cd, die een verzamel-cd van de Prinsencaemere was, werd gerealiseerd in samenwerking met de Prinsencaemere en de Dekenij Koolstraat.

DAK zou jaarlijks een cd uitbrengen in samenwerking met de Prinsencaemere tot en met 2003. Vanaf 2004 bracht de Prinsencaemere de cd's in eigen beheer uit.[13]

Jaar Titel
1992 Oilsjt, Goi Allien
1993 Superformidaubel
1994 OmDAK Nen Oilsjt'neer Ben
1995 Oilsjt, Een Sjikke Stad 
1996 Testerbosjop ‎
1997 DAKaan Alliejn In Oilsjt
1998 Oit Den Bol
1999 Een Mo(nu)mentje 
2000 Te Peerd Of Ni Te Peerd ‎
2001 Op De Bergemeersen
2002 Prinsjen Van Oilsjt
2003 Ver Stad En Carnaval

Medaillons Edit

Medaillon DAK

DAK-medaillon uit 2015

DAK bracht ook enkele verzamelobjecten uit in de loop van haar bestaan.

Zo werden er medaillons uitgebracht bij het verschijnen van hun carnavalsboek. In het jaar 2000 bestond het medaillon uit vijf letters, die samen het woord Aalst vormden. Bij elke letter werd een typisch kenmerk van Aalst carnaval geplaatst. De medaillons stonden ook afgebeeld op de cover van het boek.

Ook in 2010, 2015 en 2020 werden medaillons uitgebracht bij het verschijnen van hun carnavalsboek. Op deze twee medaillons stonden de Prinsen Carnaval afgebeeld van de voorbije 5 jaar.

Naast hun medaillons bracht DAK ook enkele pins uit van hun logo.

Fotowedstrijd Edit

DAK 2014 André Catteeuw

De winnende inzending uit 2014 van André Catteeuw. (Foto: www.dak.be)

Sinds 1997 organiseert DAK jaarlijks de fotowedstrijd 'Aalst Carnaval in kleur'. Het idee ontstond in samenwerking met Fotoland Jacques. De wedstrijd is toegankelijk voor iedereen, waarbij een professionele jury de winnaar kiest. De ingezonden foto's worden na de prijsuitreiking door de dienst Organisatie en Promotie tentoongesteld in CC De Werf en worden ook gebruikt voor de carnavalsboeken van DAK.

DAK 2019

De winnende inzending uit 2019 (Foto: www.dak.be)

De wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd, met uitzindering van 2001.[14] André Catteeuw uit Mespelare won de wedstrijd drie keer en mag zichzelf de Keizer van DAk noemen.[15]

Jaartal Winnaar
1997 M-J Van Langenhove
1998 Luc Schellekens
1999 Rudy Kieckens
2000 Dirk Biesemans
2002 Bert Verbruggen
2003 Koen De Langhe
2004 Carol Verstraete
2005 André Catteeuw
2006 Cedrik Van Heule
2007 André Catteeuw
2008 Jo De Coninck
2009 Johnny De Neef
2010 Robrecht De Muyter
2011 Kris De Neve
2012 Gert Delgouffe
2013 Patricio Ungaro
2014 André Catteeuw
2015 Robrecht De Muyter
2016 Thomas Verhoeven
2017 Patrick De Boeck
2018 Ronny Fierens
2019 Filip Nuyttens
2020 Luc Wils

Aanmoedigingsprijs Edit

Vanaf 2017 werden ook aanmoedigingsprijzen uitgereikt, onder de vorm van fotocursussen. DAK wil hiermee nieuwkomers in de fotografie stimuleren.

Jaar Winnaars Prijs
2017 Charissa Wouters

Bart Carael

Fotocursus LAB9

Fotocursus CvB

2018 Paul Hendrickx

Bjorn Vanvossole

Fotocursus LAB9
2019 Pierre Van Haver

Patrick De Wit

Fotocursus LAB9
2020 Etienne Verbestel Fotocursus LAB9

DAK-trofee Edit

Ronny Fierens 2019 DAK

Ronny Fierens ontving de DAK-trofee in 2019 (Foto: www.dak.be)

Vanaf 2017 werd ook de DAK-trofee uitgedeeld. De DAK-trofee werd uitgereikt aan de beste foto binnen een vooraf opgegeven thema.

Jaar Winnaar Thema
2017 Ronny Fierens Grime en kostumering
2018 Bjorn Comhaire Grime en kostumering
2019 Ronny Fierens Creatief Carnaval – Afwerking en finesse
2020 Paul Uyttersprot De echte Oilsjterse Voil Jeanet

Varia Edit

  • In 1999 ging DAK digitaal door de lancering van hun eigen website op het internet.[16]
  • In 2005 vierde DAK haar 20ste verjaardag met een feestmaal in Salons Carlton. Tijdens het feestmaal werd Stefaan Vinck, de bezieler van DAK, herdacht.[17]
  • Vanaf 2005 reikte DAK gedurende enkele jaren ook de prijs van 'De Ienege Echte Voil Jeannet' uit. Aan de hand van foto's van de Voil Jeanettenstoet werd de beste Voil Jeanet uitgekozen. De winnaar ontving een waardebon van 125 euro bij drankenhandel Vandenameele. Cyriel Troch werd door DAK genomineerd als Dé Voil Jeanet van de Voil Jeanetten en werd peter van de prijs van Voil Jeanet van het jaar.[18]
  • In 2016 had DAK ideeën met het oude stadhuis. Ze wilden er een volwaardig carnavalsmuseum en het DAK-archief vestigen. De stad ging niet in op deze vraag.[19]
  • In 2019 beeldde Akv De Zwiejtzoel'n DAK uit in de stoet. Op de wagen waren verschillende figuren van DAK te zien, die als vogel afgebeeld werden.[20]

Bronnen Edit

  1. De Zondag, 22 november 2015
  2. C. Temmerman, A. Van der Heyden, S. Vinck (1985), Aalsters Karnavalboek, vzw Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval
  3. De Voorpost, 20 december 1985
  4. DAK, https://www.dak.be
  5. De Voorpost, 6 december 1985
  6. Het Nieuwsblad, 23 september 2002
  7. De Voorpost, 22 april 1988
  8. A. Van der Heyden, S. Vinck (1988), De 60 stoeten van Aalst, vzw Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval
  9. A. Van der Heyden, S. Vinck (1991), De Prinsen van Aalst, vzw Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval
  10. Het Volk, 18 november 2000
  11. Het Laatste Nieuws, 13 september 2003
  12. Het Nieuwsblad, 5 februari 2008
  13. De Voorpost, 30 augustus 1991
  14. Het Nieuwsblad, 6 november 2001
  15. Het Nieuwsblad, 17 april 2014
  16. Het Nieuwsblad, 8 november 1999
  17. Het Laatste Nieuws, 20 december 2005
  18. Het Nieuwsblad, 29 januari 2005
  19. Het Nieuwsblad, 26 januari 2016
  20. Het Laatste Nieuws, 23 februari 2019