Het Driekoningenfeest was in 1960 aan zijn eerste editie toe. Het feest werd georganiseerd door Gilbert Claus en zijn Feestcomité ter promotie van de komende carnavalsfeesten. De genodigden, die bestonden uit persmensen, politici en enkele carnavalisten, konden in de Belfortzaal genieten van een maaltijd en speeches.

Eerste Driekoningenfeest

Onder leiding van Feestcomité-voorzitter Gilbert Claus werd in 1960 een werkgroep opgericht voor de organisatie van carnaval. Deze werkgroep kwam met enkele vernieuwingen, waaronder het Driekoningenfeest.

Het zou een idee geweest zijn van Gust Van der Stock, dat door Gilbert Claus voorgedragen werd binnen het Feestcomité. Claus wou op Driekoningenavond een avondmaal aanbieden aan de pers om zo het komende carnaval te promoten. Het Driekoningenfeest werd georganiseerd in de zaal van het Belfort.

Politici en de komische groepen

Op het Driekoningenfeest waren politici, leden van het Feestcomité, persmensen en afgevaardigden van de Vereniging der Aalsterse Komische Groepen te gast. Onder hen o.a. Feestleider Marcel De Bisschop, Prins Carnaval Robert Waterschoot, Roger Gargam van De Loebassen en Herman Goevaerts van De Lachers. Omdat het Driekoningenfeest de voorbode voor carnaval moest worden, hadden alle gasten zich carnavalesk uitgedost. Ook Gilbert Claus had zijn best gedaan; hij had zich verkleed als Charles Woeste.

Schepen Claus ontpopte zich als de ideale gastheer tijdens het Driekoningenfeest. Hij zorgde voor plezier en liet zelfs enkele danspasjes zien in het Belfort. Het Driekoningenfeest werd geanimeerd door enkele sprekers, waaronder de afgevaardigden van de Vereniging der Aalsterse Komische Groepen, Gust Van der Stock en enkele politici. Prins Carnaval 1959, Robert Waterschoot, mocht naast burgemeester Frans Blanckaert aan de feesttafel plaatsnemen.

Robert Waterschoot, burgemeester Blanckaert, de echtgenote van de burgemeester en Bert Van Hoorick. (Foto: http://madeinaalst.be - Collectie Louies J.)

Programma

Persconferentie

Gilbert Claus en Gust Van der Stock (uit Ons Land: In Woord en Beeld)

Het Driekoningenfeest begon met een persconferentie door Gilbert Claus en Marcel De Bisschop. Hierbij wezen beiden heren de pers erop dat de Aalsterse carnavalsstoet steeds groter en beter werd. De stoet was niet langer een sliert van springende groepen, maar was een beweeglijk schouwspel geworden. Het aantal Aalsterse groepen was sterk gestegen en uit de rest van het land werden enkel de beste groepen geselecteerd.

Er werd gekozen voor vernieuwing, waarvan een order der Ajuinen en de Ajuinenworp enkele voorstellen waren. Ook de prinsenverkiezing zou anders aangepakt worden; 60% van de punten zouden gegeven worden door het publiek en 40% door een jury, bestaande uit leden van toneelverenigingen. Hiermee wou het Feestcomité, dat wel niet zelf instond voor de organisatie van de verkiezing, ervoor zorgen dat het niveau op peil bleef. Er moest immers evolutie in het Aalsters carnaval zitten.

Verklede maaltijd en sketches

Roger Gargam en Herman Goevaerts (uit Ons Land: In Woord en Beeld)

Na de persconferentie in de schepenkamer bood het Feestcomité in de Belfortzaal een verklede maaltijd aan. Alle genodigden moesten zich hierbij verkleden. Op het menu stond ajuinsoep, pensen, vlaaien en bier. In één van de vlaaien zat een boon; wie de boon had werd koning van de avond. Terwijl de genodigden de maaltijd nuttigden, kwamen drie kinderen (onverwachts) een Driekoningenlied zingen. De kinderen gingen nadien met gevulde zakken terug naar buiten.

Na het feestmaal werd plaats gemaakt voor de typisch Aalsterse spot. Gust Van der Stock had het over de luchtvervuiling van de 'onwelriekende Dender', Marcel De Bisschop zong van 'Woorom Es Da In Oilsjt Zoei Schoein' en ook de Mwami (de Kongolese Independence) kwam aan bod. Herman Goevaerts, Roger Gargam en Piet Moereels droegen ook hun steentje bij en vanuit politieke hoek zorgden schepen Van Hoorick en schepen Claus voor de nodige (zelf)spot.

Geslaagde voorbode op carnaval

Marcel De Bisschop hield het wel eerder kalm en ook de Komische Groepen, onder leiding van Roger Gargam en Herman Goevaerts, gingen nog niet helemaal voluit, al deden ze wel hun best om de genodigden te animeren.

Het bier en de pensen werden gesmaakt en het eerste Driekoningenfeest was een geslaagde voorbode op het komende carnaval. De leden van het Feestcomité hadden aan de pers en de carnavalisten bewezen dat ze erg hun best zouden doen om er dat jaar een spetterende carnaval van te maken.[1][2][3]

Marcel De Bisschop, Herman Goevaerts, Bert Van Hoorick en Piet Moereels. (Foto: http://madeinaalst.be - Collectie Louies J.)

Redactie

Tekst en foto's

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: Collectie Jan Louies, Madeinaalst.be, Ons Land: In Woord en Beeld

Bronnen

  1. De Aalsterse Gazet, 9 januari 1960
  2. Ghysens J. & Baert K. (1975), Aalst Karnaval, Tielt: Uitgeverij Veys
  3. Ons land: in woord en beeld (1960)