Wikia

Het Driekoningenfeest was in 1960 aan zijn eerste editie toe. Het feest werd georganiseerd door Gilbert Claus en zijn Feestcomité ter promotie van de komende carnavalsfeesten. De genodigden, die bestonden uit persmensen, politici en enkele carnavalisten, konden in de Belfortzaal genieten van een maaltijd en speeches.

Eerste Driekoningenfeest Edit

Onder leiding van Feestcomité-voorzitter Gilbert Claus werd in 1960 een werkgroep opgericht voor de organisatie van carnaval. Deze werkgroep kwam met enkele vernieuwingen, waaronder het Driekoningenfeest.

Het zou een idee geweest zijn van Gust Van der Stock, dat door Gilbert Claus voorgedragen werd binnen het Feestcomité. Claus wou op Driekoningenavond een avondmaal aanbieden aan de pers om zo het komende carnaval te promoten. Het Driekoningenfeest werd georganiseerd in de zaal van het Belfort, waar ajuinsoep, pensen, vlaaien en bier aangeboden werd aan de genodigden.

Politici en de komische groepen Edit

3koningenfeest 1960 madeinaals collectie louies j robert waterschoot burgemeester blanckaert schepen van hoorick

Robert Waterschoot, burgemeester Blanckaert, de echtgenote van de burgemeester en Bert Van Hoorick. (Foto: http://madeinaalst.be - Collectie Louies J.)

Op het Driekoningenfeest waren politici, leden van het Feestcomité, persmensen en afgevaardigden van de Vereniging der Aalsterse Komische Groepen te gast. Onder hen o.a. Feestleider Marcel De Bisschop, Prins Carnaval Robert Waterschoot, Roger Gargam van De Loebassen en Herman Goevaerts van De Lachers. Omdat het Driekoningenfeest de voorbode voor carnaval moest worden, hadden deze gasten zich allemaal carnavalesk uitgedost. Ook Gilbert Claus had zijn best gedaan; hij had zich verkleed als Charles Woeste.

Schepen Claus ontpopte zich als de ideale gastheer tijdens het Driekoningenfeest. Hij zorgde voor plezier en liet zelfs enkele danspasjes zien in het Belfort. Het Driekoningenfeest werd geanimeerd door enkele sprekers, waaronder de afgevaardigden van de Vereniging der Aalsterse Komische Groepen, Gust Van der Stock en enkele politici. Prins Carnaval 1959, Robert Waterschoot, mocht naast burgemeester Frans Blanckaert aan de feesttafel plaatsnemen.

3koningenfeest 1960 madeinaals collectie louies j marcel de bisschop herman goevaert bert van hoorick piet moereels

Marcel De Bisschop, Herman Goevaerts, Bert Van Hoorick en Piet Moereels. (Foto: http://madeinaalst.be - Collectie Louies J.)

Marcel De Bisschop hield het opvallend kalm en ook de Komische Groepen, onder leiding van Roger Gargam en Herman Goevaerts, gingen nog niet helemaal voluit, al deden ze wel hun best om de genodigden te animeren. Gust Van der Stock had het in zijn speech over de luchtvervuiling van de nog te overwelven Dender en de zoektocht naar diegene die dit zou betalen.

Het bier en de pensen werden gesmaakt en het eerste Driekoningenfeest was een geslaagde voorbode op het komende carnaval. De leden van het Feestcomité hadden aan de pers en de carnavalisten bewezen dat ze erg hun best zouden doen om er dat jaar een spetterende carnaval van te maken.[1][2]

Bronnen Edit

  1. De Aalsterse Gazet, 9 januari 1960
  2. Ghysens J. & Baert K. (1975), Aalst Karnaval, Tielt: Uitgeverij Veys