Wikia

Het Driekoningenfeest vond in 1964 plaats op 11 januari, vanaf 20u. in de Belfortkelder. In de stad werden op hetzelfde moment verschillende bals georganiseerd, om het carnavalsjaar in te zetten. Zo konden danslustigen terecht in dancing 'De Klaroen', zaal FFR, zaal Rink en zaal Madelon om er de beentjes te strekken.

Op de Grote Markt was er echter niet zo veel volk op die 11e januari; het sneeuwde immers. De Grote Markt werd slechts af en toe eens belicht, wanneer iemand de deuren van de Belfortkelder opende. Gelukkig voor de genodigden was het in de Belfortkelder erg warm en gezellig. De genodigden mochten opnieuw plaatsnemen aan lange tafels, waarop 'alles van 't varken' werd geserveerd, terwijl ze konden genieten van diverse optredens.

Het was echter lang wachten op de stadsmagistraten; om 21u zat enkel schepen Van Sinay aan de eretafel. Gelukkig werd hij snel vergezeld door schepen Claus, waarna het feest echt kon beginnen. De ajuinsoep werd opgediend, terwijl het orkest luid hun deuntjes speelde. Door het rijk vloeiende bier kwamen de tongen los, waarna de optredens konden beginnen.

Driekoningenfeest 1964 De Stobbeleir Bloemenfee Claus Van Geert Van Herreweghe Van Sinay Gazette van Aelst 16011964

Gustaaf De Stobbeleir, Kamiel Van Geert, de Bloemenfee, Gilbert Claus, Walter Van Herreweghe en Lucien Van Sinay (Gazette van Aelst - 16/01/1964)

Een van de optredens bestond in een projectie van karikaturen van de schepenen en burgemeester. Burgemeester Blanckaert werd afgebeeld met een pint in zijn handen, in plaats van zijn vertrouwde sigaar. Net op dat moment kwam de burgemeester de zaal binnen, terwijl 'Jamais peur - Toujours soif' weerklonk in de zaal. Het duo Louis-Rombaut hadden het over 25000 televisiefranken en presenteerden een quiz. Een van de hoogtepunten van de avond was het stukje van Gust Van der Stock. Hij had het over de 'vuile historie', waarbij hij voorstelde om de vuilniswagens voortaan te laten rondtrekken door ballonnetjes om het vuilnisprobleem op te lossen. De vuilniswagens zouden lukraak met de wind meegetrokken worden en er kon een ballonenwedstrijd georganiseerd worden.

De maaltijd met 'alles van 't varken', die voornamelijk uit pensen bestond, werd op de tafels gezet, waarna het orkest verder mocht spelen. De ambiance bereikte een hoogtepunt; enkel Louis Paul Boon zat er met zijn gezin wat droef bij. Rond middernacht was het feest nog niet gedaan; er werd gedanst en met confetti gesmeten. Het was reeds laat toen de uit Zottegem teruggekeerde Marcel De Bisschop verscheen om er hoofdschuddend de ravage van de feestvierders te overschouwen. Het feestje zou tot in de vroege uren duren.