Wikia

Ook in 1989 waren er opnieuw twee Driekoningenfeesten. Beide feesten werden een beetje overschaduwd door de zaak rond Frank Van Rymenant, die van het Feestcomité te horen had gekregen dat hij zijn kandidatuur voor Prins Carnaval beter zou intrekken.

Feest van het Feestcomité Edit

Popoll Driekoningenfeest 1989

Paul Kinoo laat het zich smaken op het Driekoningenfeest van het Feestcomité (De Voorpost - 13/01/1989)

Het Driekoningenfeest van het Feestcomité vond plaats op 6 januari in het Belfort. Dit jaar werd er geen hutsepot aangeboden, maar kon men genieten van een Breughelmaaltijd. Het Driekoningenfeest werd andermaal gepresenteerd door Kamiel Sergant, die muzikaal bijgestaan werd door Jos D'Haese.

Gracienne Van Nieuwenborgh mocht het Driekoningenfeest openen en had het in haar speech over de versiering in de Belfortkelder. Overal aan de muren hingen immers foto's van fotografe Martien Van Beeck, die foto's genomen had van alle randactiviteiten tijdens carnaval. Gracienne omschreef het als 'een carnaval gezien door het oog van de artiest.

Driekoningenfeest 1989 - Jozef Van Den Steen, Kamiel Sergant - De Voorpost 13011989

Jozef Van den Steen werd door Kamiel Sergant op het podium geroepen. (De Voorpost - 13/01/1989)

Door afwezigheid van feestleider Albert Cornand, mocht Frans Wauters het Feestcomité vertegenwoordigen. Iedereen keek echter met grote spanning uit naar de voorstelling van de kandidaten Prins Carnaval. Burgemeester Anny De Maght had immers, na een radio-interview van Frank, een klacht ingediend tegen Frank wegens laster en eerroof. Het Feestcomité had hierop aan Frank gevraagd om zich terug te trekken als kandidaat Prins Carnaval. Het Feestcomité wilde niet zelf de beslissing nemen om Frank uit de verkiezing te halen en ze schoven de beslissing door naar het schepencollege. Frank ging hierop langs bij de burgemeester, maar het was nog onduidelijk of Frank zou verschijnen op het Driekoningenfeest.

Driekoningenfeest 1989 - Christiane De Strooper, Kamiel Sergant (c)AjoinPedia

Christiane De Strooper was de eerste vrouwelijke kandidate Prins Carnaval in de geschiedenis van Aalst Carnaval. (c)AjoinPedia

Er waren optredens voorzien van Kamiel Sergant, Michel Cleemput, Jean-Paul De Boitselier en Loeken Tatjen (Freddy Neirinckx), die allemaal hoopten dat alle drie de kandidaten in de running zouden blijven. Ook Jozef Van den Steen werd door Kamiel op het podium gehaald. Jozef had immers opnieuw de carnavalsaffiche getekend. De zaal zat echter te wachten op de kandidaten Prins Carnaval en toonden niet echt interesse in de gebeurtenissen op het podium.

Toen de kandidaten Prins Carnaval in het Belfort verschenen, was ook Frank van de partij. Tot grote opluchting van de zaal had Frank zich niet teruggetrokken als kandidaat. Frank had een brief meegenomen, die hij voorlas aan op het Driekoningenfeest. In de brief stond dat hij zich wou excuseren voor zijn uitspraken op de radio, maar dat hij enkel gezegd had wat ook andere in privékringen zeiden.

Driekoningenfeest 1989 - Peter Roeland - De Voorpost 13011989

Kandidaat Peter Roeland gaf het beste van zichzelf. (De Voorpost - 13/01/1989)

Naast kandidaat Frank, was er voor het eerst ook een vrouwelijke kandidate. Christiane De Strooper, de echtgenote van Michel Cleemput, nam het eerst in de geschiedenis van carnaval deel aan de verkiezing van Prins Carnaval. Net zoals de derde kandidaat, Peter Roeland, toonde ze haar zangkunsten aan het publiek.

Driekoningenfeest 1989 - Frank Van Rymenant - De Voorpost 13011989

Frank Van Rymenant las een brief voor op het Driekoningenfeest. (De Voorpost - 13/01/1989)

De sfeer op het Driekoningenfeest van het Feestcomité was door de hele zaak rond Frank Van Rymenant niet echt optimaal. Het was wel duidelijk geworden dat Frank kandidaat Prins Carnaval zou blijven, waardoor drie kandidaten het tegen elkaar zouden opnemen tijdens de Prinsenverkiezing.

Feest van het AKV Edit

Miel Driekoningenfeest 1989

Miel Van den Brouck en de Matotten stelden hun nieuwe plaat voor op het Driekoningenfeest van het AKV. (De Voorpost - 13/01/1989)

Ook op het Driekoningenfeest van het Aalsters Karnaval Verbond was Frank Van Rymenant het grote gespreksonderwerp van de avond. De carnavalisten toonden sympathie voor Frank en scandeerden meermaals de slogan 'Weir willen Frank!", waardoor zijn tegenkandidaten Christiane en Peter wat op de achtergrond verdwenen.

Er was opnieuw veel volk komen opdagen op het Driekoningenfeest van het AKV, dat opnieuw doorging in de St. Annazaal. Tijdens het Driekoningenfeest waren o.a. optredens van Miel Van den Brouck (Paco Milou) en De Matotten voorzien.

De carnavalvierders amuseerden zich kostelijk, maar ook het Driekoningenfeest van het AKV werd ietwat overschaduwd door 'de zaak Frank'.[1][2]

Bronnen Edit

  1. De Voorpost, 13 januari 1989
  2. Van der Heyden A. & Vinck S. (1990), Aalsters Karnavalboek 1986-1990, Erembodegem: vzw Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval