Wikia

Ewa Bekost bracht in 2017 als Bekanst Bekost hun USB-stick Stekt Er Em In uit. Hiermee waren ze de eerste Aalsterse muziekgroep die voor een USB-stick koos in plaats van een cd. Jaarlijks stelt de groep een nieuw muziekproject voor aan het Aalsterse publiek.

Bekanst Bekost Edit

Bekanst Bekost

Stijn Van der Heyden, Kris Van de Velde en Tjen Soete waren reeds enkele jaren actief achter de schermen als tekstschrijvers voor kandidaat Prinsen en carnavalsgroepen. In 2017 beslisten ze om op de voorgrond te treden met het project Bekanst Bekost. De nieuwe muziekgroep wou hun eigen geschreven nummers uitbrengen.

Bekanst Bekost wou geen gewone cd uitbrengen, maar koos voor iets moderner: een USB-stick. Op de stick, die de titel meekreeg Stekt Er Em In, stonden 13 zelf geschreven nummers.

Er werden 100 exemplaren gemaakt, maar de stick bleek een groot succes te zijn. [1]

Ewa Bekost Edit

Stekt Ze Der In Edit

Stekt Ze Der in Ewa Bekost

In 2018 kondigde Bekanst Bekost aan dat ze ermee zouden stoppen. Het bleek echter om een naamswijziging te gaan; Stijn, Kris en Tjen zouden voortaan verder gaan als Ewa Bekost.

Opnieuw werden nieuwe liedjes op USB-stick uitgebracht, maar deze keer werden er 2 USB-sticks gelanceerd. In totaal werden er 25 nieuwe nummers uitgebracht; 13 op de ene stick en 12 op de andere. De ene stick bevatte het opschrift Ver op kaffei en de andere Ver in 'n otto.

Op de voorstelling van het project in januari 2018 was ook burgemeester D'Haese aanwezig, die maar al te graag met de groepsleden van Ewa Bekost op de foto ging.

Ewa Bekost Patrick De Boeck 2018

Burgemeester D'Haese en Ewa Bekost in 2018 (Foto: Patrick De Boeck - Carnavalaalstkoentje)

Ewa Bekost Onlaajn Edit

Logo Ewa Bekost

In 2019 had de groep een nieuwe primeur in petto: hun nieuwste liedjes werden gratis aangeboden via hun website. Ewa Bekost bood 10 nieuwe liedjes gratis aan. Als bonuslied mocht ook sponsor Hans Van Bever van 't Oorhuis een liedje brengen, getiteld 't Oeirhois.

Ewa Bekost hoopte dat hun lied Lotj Mor Brannen gespeeld zou worden op de popverbranding, maar dit gebeurde uiteindelijk niet.

Stekter Hans In Edit

Stekter Hans In - Ewa Bekost

In 2020 brengt de groep een nieuwe usb-stick uit, deze keer in de vorm van een mannetje. Het mannetje stelde sponsor Hans Van Bever van 't Oorhuis voor en kreeg de naam Stekter Hans In.

Hans is ook zelf te horen op de stick met het lied Een Voil Jannet Es Giejn Travestie, maar ook Aptil Cetin en Steve De Backer zijn op de stick te horen. De stick bevat 15 nieuwe nummers en 1 nummer van Jel Christien, de Nie Bekostigen.

De nieuwe stick is te verkrijgen voor 15 euro.

Varia Edit

  • Bekanst Bekost trad op tijdens de carnavalsbeurs in september 2017.
  • Hans Van Bever is peter van de groep.

Bronnen Edit

  1. Het Nieuwsblad, 23 februari 2017