Felix De Loose
Felix De loose.jpg
Bron: madeinaalst.be

Gekend van:

Stichter/secretaris Stedelijk Feestcomité

Felix De Loose (°16/01/1870-13/02/1938) was samen met Alfred Kelders en Gustaaf De Stobbeleir één van de pioniers van het officiële carnaval in Aalst. Dit trio stond in voor de organisatie van de eerste officiële carnavalsfeesten. Hij opende als secretaris van het Feestcomité in 1923 de eerste officiële carnavalstoet.

Biografie[bewerken | brontekst bewerken]

Felix De Loose, die woonachtig was in de Brusselsestraat, werd in 1897 aangesteld als bestuurder der Stadshopwaag.

Daarnaast was Felix ook actief in het culturele leven. Zo was hij actief bij de Catharinisten; als schatbewaarder zorgde hij voor de verdeling van de kaarten voor de toneelstukken. Hij vertegenwoordigde de vereniging in 1908 op het Toneelcongres van België en werd in 1910 geëerd voor zijn trouwe inzet voor de Rederijkerskamer. Daarnaast was hij ook als besturend en werkend lid actief binnen de harmonie Al Groeiend Bloeiend. Hij was ook nog dirigent bij het zangkoor St. Gregorius en lid van de reisclub.

Felix De loose - 1924 (Bron: http://madeinaalst.be)

Felix had een voorliefde voor het Begijnhof en legde dit vast op zijn schildersdoek. Zijn werken mocht hij in 1927 tentoonstellen tijdens de jaarlijkse tentoonstelling van de Kunstkring van schilders en Beeldhouwers, waarvan Valerius De Saedeleer voorzitter was.

Bij zijn overlijden in 1938 was o.a. senator Moyersoen aanwezig. Het volledige Feestcomité bracht hulde aan het graf van Felix De Loose. Felix werd herdacht als een grappenmaker en harde werker. Feestcomitévoorzitter Marcel De Ridder eerde Felix nog eens tijdens zijn toespraak voor de start van de stoet in 1938.[1]

Feestcomité[bewerken | brontekst bewerken]

Felix De Loose en Alfred Kelders - 1926 ((Bron: Aalst tussen de beide wereldoorlogen 1920-1940, Jos Ghysens)

Felix De Loose werd aangesteld als secretaris van het eerste Feestcomité. Hij lag mee aan de basis van het Feestcomité en zette zich 17 jaar lang in voor de feestelijkheden in Aalst.

Aanvankelijk organiseerde hij samen met Gustaaf De Stobbeleir en Alfred Kelders in 1922 een bloemenstoet, waarna er beslist werd om in 1923 een eerste carnavalsstoet te organiseren. Deze eerste stoet werd geopend door de kern van het Feestcomité; Kelders, De Stobbeleir en De Loose. Later werd dit driemanscomité uitgebreid, gezien de vele feestelijkheden in Aalst.

Felix was als secretaris belangrijk voor het Feestcomité; handelaars voor de handelsbeurs, adverteerders voor het reclameblad van de handelsfoor en deelnemers aan de bloemenstoet moesten allemaal bij Felix inschrijven. Hiermee was hij belangrijk voor het nijverheids- en handelsleven in Aalst tijdens het interbellum.

  1. Het Laatste Nieuws, 28 februari 1938