Gebosjt is een Kleine Groep die opgericht werd in 2016. Daarvoor liep Gebosjt al twee jaar als losse groep mee in de stoet.

Oprichting[bewerken | brontekst bewerken]

Gebosjt 2016.jpg

In 2014 werd de losse groep Gebosjt opgericht door enkele oud-leden van Lekken en Plekken. De vriendengroep wilde terug meegaan in de stoet en besliste om dit voortaan als losse groep te doen.

Eén van de oprichters van de groep was Liesbet Roelandt. Liesbet werd in 2016 aangesteld als cantinière door De Cantinières van d'Aa Garde. Hierdoor kreeg Gebosjt haar eigen cantinière en dat wilden ze in de verf zetten tijdens de stoet van 2016. Naast hun eigen cantinière, wilden ze ook de andere cantinières in de kijker zetten. Vooraan op hun wagentje was de karikatuur van cantinière Liesje te zien, die getekend werd door Dennis De Wolf.

Na carnaval 2016 wilde Gebosjt niet langer als losse groep in de stoet gaan, waardoor ze zich inschreven als officiële groep bij de Kleine Groepen. Ook Chris Boone, die kandidaat Prins Carnaval 2017 was, sloot zich aan bij Gebosjt. Enkele mensen uit zijn campagneteam volgden Chris, waardoor Gebosjt vorm kreeg. Den Boein slaagde er dat jaar niet in om Prins te worden; hij eindigde als tweede achter Raf Sidorski.[1]

Sabotage[bewerken | brontekst bewerken]

Groepsfoto Gebosjt 2020.jpg

In 2019 kreeg de groep te maken met sabotage. Een week voor carnaval ontdekten de leden van de groep dat iemand hun opslagplaats was binnengedrongen. De wagen van de groep werd hierbij gesaboteerd; er werden banden plat gestoken en men had suiker in de brandstoftank van de trekkers gedaan, waardoor deze niet meer konden starten. Daarnaast werden ook een laspost en transformator gestolen. Hierdoor vreesde de groep dat ze niet zouden kunnen deelnemen aan de stoet dat jaar.

Toen het nieuws over de sabotage bekend gemaakt werd, kreeg Gebosjt heel wat steun en hulp aangeboden, tot zelfs van carnavalsgroepen uit Ninove en Halle. Dankzij de vele sympathisanten van andere carnavalsgroepen kon de grote trekker gered worden. De kleine trekker raakte niet tijdig klaar, maar de stad Aalst stelde een vervangtrekker ter beschikking. Hierdoor kon het grootste deel van hun wagen toch nog mee in de stoet van dat jaar. Tijdens de stoet speelde Gebosjt ludiek in op de sabotage; de leden droegen broches met het opschrift 'Gebosjt is Gejost' en er werden zakjes suiker uitgedeeld aan de omstaanders.

Gebosjt werd genomineerd voor De Groeite Malsjansprois 2019, maar die prijs ging dat jaar naar De Vismooil'n.[2][3][4][5]

Thema's en prijzen[bewerken | brontekst bewerken]

Overzicht[bewerken | brontekst bewerken]

Jaar Thema Categorie Plaats in

klassement

2017 Weir pakken de vastelauvend poep mee in de stoet. Kleine Groepen 41
2018 Modern of klassiek, iet simpel of iet sjik oit Mazoik of oit Oilsjt. Tradiesjes gon verloeren… Messchieng kaan ne mix van de twië ons bekoeiren. Kleine Groepen 36
2019 Iendracht Oilsjt viert 100 joor zjubelei en weir van Gebosjt vieren mei. Kleine Groepen 33
2020 Vèr ons ni alliën lichtekes in de C: weir pakken oeik ons keiskes mee! Kleine Groepen 16
2021 geen carnavalsfeesten wegens coronapandemie - -

Thema's per jaar[bewerken | brontekst bewerken]

2017: Weir Pakken De Vastelauvend Poep Mee In De Stoet[bewerken | brontekst bewerken]

Weir pakken de vastelauvondpoep al van de zondag mee, zoei kennen aal de Oilsjeneers z’ al zing, want den helft van de Ajoinen gerokt toch ni op de mèrt.

In hun eerste jaar wilde Gebosjt inspelen op het feit dat veel Aalstenaars niet op de Grote Markt raken tijdens de popverbranding. Daarom besliste de groep om de verbrandingspop mee te nemen in de stoet, zodat alle Aalstenaars ze al konden zien.

2018: Modern of Klassiek, Iet Simpel of Iet Sjik Oit Mazoik of Oit Oilsjt? Tradiesjes Gon Verloeren… Messchieng Kaan Ne Mix Van De Twië Ons Bekoeiren[bewerken | brontekst bewerken]

Elk joor wert er gesproeken oever oe ’t kostum van onze prinsj der goot oit zieng. Wèrret klassiek en volgens de tradiesje of got em de modernen toer op? Wèrt zèn kostum in Mazoik gemokt of wèrt atelier Sandy ont stikken gezetj? Wa wèr et? Gon tradiesjes verloeren? Meschieng kaan ne mix van de twië ons bekoeiren.

Gebosjt bracht in 2018 het kostuum van de Prins in de stoet. Elk jaar is het kostuum van de Prins een groot geheim tot de kostuumvoorstelling. Gebosjt vroeg zich dan ook af welke stijl de Aalstenaars het meest kon bekoren.

2019: n’Iëndracht Viert Zjubelei! Da Kinnemen Bè Gebosjt Ni Loten Passeiren Zonder Dat Isj In De Spotlight Te Zetten.[bewerken | brontekst bewerken]

In 2019 bestond voetbalclub Eendracht Aalst 100 jaar, waardoor Gebosjt iets rond de club wou doen. In de stoet gingen enkele spelers en oud-spelers van Eendracht Aalst mee, waaronder Peter Van der Heyden en Marius Mitu.

2020: Vèr Ons Ni Alliën Lichtekes In De C: Weir Pakken Oeik Ons Keiskes Mee![bewerken | brontekst bewerken]

Gebosjt liep in 2020 in de C, waardoor er met licht op de wagen gewerkt moest worden. Gebosjt besliste om naast lichtjes ook kaarsen mee te nemen, wat verwees naar hun kostuum en de poppen op hun wagens. Hun kaarsje brandde voor een goeie carnaval.[6]

Varia[bewerken | brontekst bewerken]

  • Gebosjt won in 2017 de Sjansprois op de uitreiking van De Groeite Malsjans Prois. De groep won de loting onder de aanwezige groepen, waardoor ze 300 euro in ontvangst mochten nemen.
  • In 2018 verlootte Gebosjt 2 kaarten voor de prinsenverkiezing, omdat de tickets elk jaar meteen uitverkocht waren. Via hun Facebookpagina werd een foto van een stoel getoond en diegene die als eerste verkleed in deze stoel kwam zitten, won de twee tickets. De winnaar was de 13-jarige Robbe De Smedt, die 15 minuten en 59 seconden nodig had om de stoel van Gebosjt te vinden.[7]
  • Tijdens de expo '100 jaar Eendracht Aalst' in 2019 werd het stoetkostuum van Gebosjt van dat jaar tentoongesteld.[8]

Redactie[bewerken | brontekst bewerken]

Tekst en foto's[bewerken | brontekst bewerken]

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: Sören Delclef, Gebosjt

Bronnen[bewerken | brontekst bewerken]

  1. Gebosjt.webnode.be
  2. Het Laatste Nieuws, 4 maart 2019
  3. Het Nieuwsblad, 4 maart 2019
  4. Het Laatste Nieuws, 27 februari 2019
  5. Het Nieuwsblad, 27 februari 2019
  6. Carnavalaalstkoentje
  7. Het Nieuwsblad, 20 januari 2018
  8. Het Nieuwsblad, 28 mei 2019