Geloeif Mè Goed is een Kleine Groep die opgericht werd in 2001. Tijdens de nacht van carnavalszondag op -maandag 2004 werd de groep geteisterd door een brand, die verstrekkende gevolgen zou hebben voor de toenmalige leden. Omdat de brand plaatsvond buiten de stoeturen, werden de leden verantwoordelijk gesteld voor de schade aan de loods en de aanpalende bedrijven.

Na een lange juridische strijd en vele onderhandelingen, kwam er in 2018 een akkoord over een afbetalingsplan, nadat de leden eerder met deurwaarders geconfronteerd werden. Geloeif Mè Goed bleef ondanks de tegenslagen verder werken aan de uitbouw van de groep, met een eerste plaats in 2012 en 2018 als hoogtepunt.

Ontstaan[bewerken | brontekst bewerken]

GMG Groepsfoto 2020.jpg

Tijdens de carnavalsdagen van 2001 kwam Guy Steeman op het idee om een eigen carnavalsgroep op te richten. Hij verzamelde zelf enkele enkele kennissen en in zijn zoektocht naar meer leden, klopte hij aan bij toenmalig kandidaat Prins Carnaval Ivo De Troyer. Zo stapten een aantal leden uit het campagneteam van Ivo mee in het verhaal van Geloeif Mè Goed en kreeg de groep echt vorm. Om de kas te spijzen organiseerde GMG een barbecue.

Zo liep Geloeif Mè Goed in 2002 voor het eerst mee in de stoet in de categorie van de Kleine Groepen. Ze mochten in hun eerste jaar, na het officiële gedeelte, de stoet openen als eerste officiële groep.

Ambitieus[bewerken | brontekst bewerken]

2003-3 Kjell Heyman groot & klein.jpg

2003 was een speciaal jaar voor Geloeif Mè Goed, want met Kjell Heyman en Serge Monsieur had de groep respectievelijk een kandidaat Prins Carnaval en een kandidaat Arendprins in haar rangen. Daarnaast was Valerie Van Potelberg ook Bierprinses geworden.

Kjell en Serge konden hun droom echter niet realiseren en namen zonder succes deel aan de prinsenverkiezingen. Kjell werd tweede achter Prins Carnaval Den Baal (Chris Baeten) en Serge moest de duimen leggen voor Arendprins Kenny D'hondt.

De jonge groep was erg ambitieus en stapte in haar tweede jaar over naar de categorie van de Grote Groepen. Ze eindigden pas als 11e binnen hun reeks, maar werden wel genomineerd voor de Groeite Prois De Moikes. Deze prijs ging dat jaar echter naar Schiefregt'Oever.[1][2]

Brand[bewerken | brontekst bewerken]

Brand gmg Koentje.jpg

De ambities van de groep werden in 2004 afgeremd door een brand aan de wagen. Nadat ze zondagavond, na de stoet, hun wagen in hun loods aan de Tragel gezet hadden, kregen ze de dag daarop verschrikkelijk nieuws te verwerken. Die nacht had de wagen van de groep immers vuur gevat in hun loods. De brand werd 's morgens opgemerkt door een voorbijganger, die meteen de brandweer verwittigde. Gelukkig had de brand zichzelf dan al gedoofd, waardoor erger voorkomen werd. Een oververhitte motor van de tractor zou de oorzaak geweest zijn. Naast een volledig vernielde wagen en verbrande kostuums, zorgde de brand ook voor schade aan de loods en rookschade bij zeven bedrijven in de aanpalende gebouwen. Het was nog onduidelijk of de verzekering de schade zou dekken, aangezien de brand buiten de stoeturen gebeurde. Voor de maandagstoet vond de groep onderdak bij Schiefregt'Oever en reed GMG in hun pompierwagen mee.

GMG 2004 (20) - Koentje.jpg

Na een oproep van Prins Tommeken werden er verschillende solidariteitsacties opgestart. Possensje, De Sjattrellen en De Loizemaanen schonken een deel van hun prijzengeld aan GMG en ook het Arendcarnaval, De Prinsengarde en kandidaat Prins Carnaval Guy Claus schonken een geldbedrag aan de groep. Er werd een benefietactie georganiseerd in de carnavalswerkhallen en de organisatie van de derde editie van Den Oilsjterse Trom was ten voordele van GMG. De groep wist op dat moment echter nog niet wat de uitspraak in het dossier zou zijn, maar vreesde voor een schadeclaim van vele honderdduizenden euro's. Om alle acties te centraliseren werd de vzw Carnavalist Tot In De Kist opgericht. Deze vzw zou later uitgroeien tot de belangenverdediger van alle carnavalsgroepen, waarbij ook erg veel belang gehecht wordt veiligheid.

Door de brand moest de groep noodgedwongen een stap terugzetten naar de categorie van de Kleine Groepen.

Juridische strijd[bewerken | brontekst bewerken]

Het dossier van de brand was erg complex, waardoor de zaak jarenlang aansleepte. De zaak kwam voor de rechtbank en in eerste instantie werd GMG vrijgesproken in 2009. De rechtbank in eerste aanleg oordeelde dat de verzekering de schade moest betalen. Op 20 juni 2013 besliste het hof van beroep echter dat de groep aansprakelijk was voor de brand in hun loods. Het hof besliste dat de verzekeraars niet moesten tussenkomen in de kosten, omdat de brand gebeurde toen de stoet al voorbij was. Omdat GMG een feitelijke vereniging was en geen vzw, werden door de nieuwe uitspraak alle leden van de groep juridisch aansprakelijk. Elk lid moest hierdoor 1/30ste van de schade vergoeden. Het totaalbedrag van de schadeclaim liep op tot 1,5 miljoen euro.

Opnieuw toonde de Aalsterse carnavalswereld zich solidair. De vzw Carnavalist Tot In De Kist zou opnieuw de solidariteitsacties coördineren. Onder andere Prins Carnaval Den Board, De Loge, Johny en Bart Marcoen, Noeit Ni Genoeg, het Malsjans-kommetoit, Willy Van Mossevelde, kandidaat Prins Carnaval Werner Kinoo, Enrico Le Clair, Ajoin Music, Klaus Gabrio, Christophe Troch en De Kamillekes deden hun duit in het zakje. Ook andere carnavalssteden, zoals Dendermonde, Wieze en Halle, toonden zich solidair met GMG en ook buiten de carnavalswereld werden acties op poten gezet door scholen en handelaars. Er werd o.a. een extra parkconcert en een dancefestival (Benebeat) georganiseerd ten voordele van de groep.

Regeling[bewerken | brontekst bewerken]

GMG 2014 De Standaard.jpg

In juni 2014 scholden Ethias en de Federale Verzekering GMG120 000 euro kwijt. Het bedrag van 1,4 miljoen euro, schadevergoeding plus intresten en gerechtskosten, moest echter nog worden betaald aan Axa. De leden werden ondertussen geconfronteerd met een deurwaarder en een geplande datum voor de openbare verkoop van hun roerende goederen. Serge Monsieur, die voor 2015 kandidaat Arendprins was, besliste na het bezoek van de deurwaarder, om zijn campagne stop te zetten. Financieel en emotioneel was De Spersj niet meer in staat om verder te gaan, waarop hij zich in juni 2014 definitief terugtrok als kandidaat. Serge was op dat moment wel geen lid meer van GMG, maar was als oud-lid wel één van de betrokken partijen in de zaak.

Burgemeester Christoph D'haese knoopte de gesprekken met Axa aan en kon de inbeslagname van de roerende goederen van de leden verder uitstellen. Na bemiddeling van de burgemeester ging Axa begin 2018 akkoord met een schadebedrag van 24 130 euro per persoon, dat afbetaald kon worden in schijven van 100 euro per maand. Hiermee deed Axa een toegift van 430 000 euro aan intresten en kosten. Zo kwam er na 14 jaar onzekerheid een einde aan de zaak; de financiële last was voor de leden niet verdwenen, maar door het akkoord wel draagbaar geworden.[3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15]

Overwinningen[bewerken | brontekst bewerken]

DRIEKONINGENFEEST 2019 GMG.jpg

Ondanks de tegenslagen, liet GMG de koppen niet hangen. Noodgedwongen moesten ze na de brand wel een stap terugzetten naar de categorie van de Kleine Groepen, maar de leden bleven zich voluit inzetten en verder werken aan de uitbouw van de groep.

Zo drongen ze in 2010 de top 10 binnen en in 2012 werd hun werk beloond met een eerste overwinning bij de Kleine Groepen. De groep eindigde in 2013 en 2015 nog in de top 3 en in 2018 behaalden ze voor de tweede keer de eerste plaats bij de Kleine Groepen.

Thema's en prijzen[bewerken | brontekst bewerken]

Overzicht[bewerken | brontekst bewerken]

Jaar Thema Categorie Plaats in

klassement

2002 Dè job das iet vèr moi Kleine Groepen 22
2003 Valère al balkend deer schiljersland Grote Groepen 11
2004 Cinema Politica...the moevie Grote Groepen 10
2005 Smiejken om te zjieken Kleine Groepen 22
2006 Den Oilsjtersen Tiercéé Kleine Groepen 21
2007 Den Oilsjtersen Groengdiensjt Kleine Groepen 16
2008 Trekt on 't koeireken en de spetteleer zal goon! Kleine Groepen 19
2009 't Loik va Kamiel Kleine Groepen 18
2010 Oilsjt, goi lotj ons zweven Kleine Groepen 10
2011 Al jorenlank notoir on de zoi van Ringoir! Kleine Groepen 6
2012 Oilsjt Keiremis 2012 Kleine Groepen 1
2013 Oilsjt, een stad in volle bloei Kleine Groepen 3
2014 Kening te roik Kleine Groepen 10
2015 Op ploot of ceedee iederiejn zingt mè d' aakes mee Kleine Groepen 2
2016 In de Jungle van Casaer, es iederen Oilsjteneer in retard! Kleine Groepen 9
2017 Gedoon mè onzen nest te droin! Kleine Groepen 12
2018 “Operausje koekoek”: ge ziet ons wel… ge ziet ons ni! Kleine Groepen 1
2019 Wie in de stoet wiltj knallen, moet puzzelen in d’hallen. Kleine Groepen 10
2020 Sterrem op zjië, da's straf mor GMG koist eeren boeit nie af. Kleine Groepen 9
2021 - - -

Thema's per jaar[bewerken | brontekst bewerken]

2002: Dè Job Das Iet Vèr Moi[bewerken | brontekst bewerken]

GMG solliciteerde naar de job van kinderjuf in het koningshuis.

2003: Valère al balkend deer schiljersland[bewerken | brontekst bewerken]

Het onderwerp draaide rond schilder Valerius De Saedeleer. GMG beeldde zijn leven uit, met perfecte kopieën van zijn werken op de wagens. De schildersezel stond centraal; kleine ezels(poppen) vergezelden de leden van de groep in de stoet.

2004: Cinema Politica...the moevie[bewerken | brontekst bewerken]

Het onderwerp van de groep draaide rond 'de politieke cinema'. Allerlei politieke thema's werden verwerkt als een film. De leden waren daarbij gekleed als Buzz Lightyear uit de film Toy Story.

Om hun thema in de verf te zetten, organiseerde GMG een wedstrijd. Wie kon raden hoeveel filmtaferelen er afgebeeld waren op de wagen van de groep, maakte kans op een jaar lang cinemabezoek in Aalst. Daarnaast zorgden ze ook nog voor een stunt. In de trouwzaal van het stadhuis organiseerden ze een eerste steenlegging voor het nieuw bioscoopcomplex Keizerspoort, een afgeblazen oud dossier van het stadsbestuur. De uitgenodigde politici en BV's kregen een 'Geloeivige Oskaar' overhandigd. Joyce De Troch en Odilon Mortier waren de meest in het oog springende gasten van GMG. De 'vedetten' werden afgeleverd in een limousine en bodyguards maakten de stunt compleet.[16]

2005: Smiejken om te zjieken[bewerken | brontekst bewerken]

GMG vond haar inspiratie bij de staking bij Tupperware om plaspauzes in te lassen. De leden liepen als WC-madam mee in de stoet.

2006: Den Oilsjtersen Tiercéé[bewerken | brontekst bewerken]

2007: Den Oilsjtersen Groengdiensjt[bewerken | brontekst bewerken]

GMG koos voor de Aalsterse groendienst als thema.

2008: Trekt On't Koeireken en De Spetteleer Zal Goon![bewerken | brontekst bewerken]

Burgemeester Ilse Uyttersprot werd uitgebeeld als poppenspeelster. In de rechterhand hield ze een Voil Jeannet en in de linkerhand keizer Kamiel. Met dit thema hekelde GMG de houding van het stadsbestuur tegenover carnaval en de carnavalisten. Op de eerste wagen brachten de kinderen van de groep een grote poppenkast van allerlei sprookjes. Zo waren Jan Claassen, de wolf van Roodkapje, de prinses en de prins te herkennen.

2009: 't Loik va Kamiel[bewerken | brontekst bewerken]

GMG had het niet over het lijk van Kamiel, maar over het rijk van Kamiel. Ze kroonden Kamiel tot Keizer van China en daar kunnen ze nu eenmaal de letter r niet uitspreken. Op de wagen waren twee Chinese krijgers te zien, die als bewakers fungeerden van keizer Kamiel.

2010: Oilsjt, Goi Lotj Ons Zweven[bewerken | brontekst bewerken]

Het thema van GMG was een verwijzing naar de ballonmeeting die voor het eerste in Aalst plaatsvond. Hieraan koppelden ze hun fierheid voor de stad Aalst.

2011: Al Jorenlank Notoir On De Zoi Van Ringoir![bewerken | brontekst bewerken]

GMG bracht een eerbetoon aan Nicole Ringoir, de voorzitster van het feestcomité.

2012: Oilsjt Keiremis 2012[bewerken | brontekst bewerken]

Het thema van GMG draaide rond de Winterfoor in Aalst, maar was ook een verwijzing naar de politieke kermis. Om hun thema in de kijker te zetten, lanceerden ze een wedstrijd, waarbij 250 euro aan kermistickets te winnen waren. Deelnemers moesten daarbij een vraag via de website van GMG beantwoorden.

2013: Oilsjt, Een Stad In Volle Bloei[bewerken | brontekst bewerken]

In 2013 wilde GMG niet meegaan in het negativisme rond het Aalstenaars stadsbestuur en beslisten ze om de verwezenlijkingen van de stad in de verf te zetten. Okapi Aalst, het Natourcriterium, Cirk!, het OLV-ziekenhuis en carnaval werden door de groep uitgespeeld als de troeven van onze stad. Op de wagen waren veel verwijzingen naar de natuur en bloemen te zien, want elke verwezenlijking verdiende een bloemetje.

2014: Kening Te Roik[bewerken | brontekst bewerken]

GMG speelde in 2014 in op de veroordeling van 30 van hun leden en voormalige leden in de zaak rond de brand van de wagen in 2004. Op de wagen stond een brandend kasteel, met op kop twee lakeien die de koning symbolisch uit de brand redden. Met het thema wou de groep zich dankbaar tonen voor de solidariteit en steun die ze gekregen hadden. Ze voelden zich dan ook als de koning te rijk door alle solidariteitsacties.

2015: Op Ploot Of Ceedee, Iederiejn Zingt Mè d'Aakes Mee[bewerken | brontekst bewerken]

Gemoeif Mè Goed bracht de oude carnavalsliedjes opnieuw tot leven. Op de wagen waren o.a. Jean-Paul De Boitselier, Johnny Marcoen en Paul Kinoo te herkennen.

2016: In de Jungle Van Casaer, Es Iederen Oilsjteneer In Retard![bewerken | brontekst bewerken]

In 2016 was het circulatieplan van schepen Dylan Casaer de inspiratiebron voor het thema van de groep. De stad werd omgebouwd tot een jungle.

2017: Gedoon Mè Onzen Nest Te Droin![bewerken | brontekst bewerken]

Onzen Dozje is giejnen oil .... en mokt er woinig woerden oon voil ... Bakten de scheipen' het vroeger al te broin... Ten ist naa gedoon mè eren nest te droin! Volgens GMG was het afgelopen met de wanorde op het het Aalsterse stadhuis. Volgens hen had burgemeester D'Haese, na de verhuis naar het nieuwe stadhuis, de touwtjes stevig in handen genomen, waardoor er meer gewerkt moest worden door de Aalsterse schepenen.

2018: Operausje Koekoek[bewerken | brontekst bewerken]

De verkiezingen stoon vèr de deir, dus oeig toit vèr ‘operausje koekoek’: et charmeoffensief woormee da de poletiekers de erten van de Oilsjteneers willen veroeveren. Zes joor woren ze op eer gemak en stauken z’eer weg. Mor naa ziede ze oeveraal in et strootbeldj verschoinen. GMG sprekt van wore koekoekspolletiek: iëst ziede ze nie… mor na ziede ze wel.

GMG speelde in op de verkiezingsstrijd en had het over koekoekspolitiek, waarbij de Aalsterse politici plots weer zichtbaar werden om stemmen te ronselen.

2019: Wie In De Stoet Wiltj Knallen, Moe Puzzelen In d’Hallen[bewerken | brontekst bewerken]

Ieder joor vedrom emmen alle groepen de miëst geweljege ideejen, mor bè d’oitweirkink zie men al rap da de verziene poepen en wauges nie of moeilèk te mauken zèn op de beschikbore plosj in d’hallen. Mè ander woerden: “Wie in de stoet wiltj knallen, moe puzzelen in d’hallen”.

GMG had het in 2019 over de situatie in de carnavalswerkhallen. Om een grote wagen te kunnen bouwen, moesten de groepen immers creatief te werk gaan met hun ruimte in de werkhal. Het succes van vele groepen was volgens GMG te danken aan het feit dat ze goed konden puzzelen. Ter promotie van hun thema bracht de groep een puzzel uit.

2020: Sterrem Op Zjië, Da's Straf Mor GMG Koist Eeren Boeit Nie Af.[bewerken | brontekst bewerken]

In ons koizerlèke stee zèn der ieder joor groepen die stoppen omwille van nen oeip mizeire en ambras of nen financiële pit. Oeik al zidje mè annen boeit in woelige woteren of in’t oeig van de sterrem, ‘t ès oon de bemanning om e schip in noeid nor voilige woteren te stieren. Oilsjt in zicht, e paradois van vertier en vastelauvedplezier. Alle hens oon dek? Zemmen geriëd?

GMG kroop in de huid van kapitein Blauwbaard om de groep naar veilige oorden te varen. Elk jaar stopten er wel groepen door ruzie of financiële problemen, maar volgens GMG was het succes van een groep het doorzettingsvermogen van de leden[17][18]

Varia[bewerken | brontekst bewerken]

  • In 2011 lanceerde GMG voor haar tienjarige verjaardag een muts met het opschrift Goe gemoesjt nor d'hallen. De mutsen werden verkocht voor 5 euro.
  • Enkele gekende carnavalisten, zoals Bart De Meyst (Prins Carnaval 2019) en Sven De Smet (radiopresentator op Ajoin Music en Oilsjt Mjoezik), waren lid van de groep.

Redactie[bewerken | brontekst bewerken]

Tekst en foto's[bewerken | brontekst bewerken]

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: Michel Coen, Carnavalaalstkoentje, De Standaard, Eddy Temmerman, Sören Delclef

Bronnen[bewerken | brontekst bewerken]

  1. Geloeifmegoed.be
  2. Het Volk, 7 februari 2003
  3. Gazet van Antwerpen, 24 februari 2004
  4. Het Volk, 24 februari 2004
  5. Het Laatste Nieuws, 16 juni 2004
  6. Het Nieuwsblad, 26 augustus 2004
  7. Gazet van Antwerpen, 22 september 2004
  8. Het Laatste Nieuws, 5 juli 2013
  9. Het Nieuwsblad, 5 juli 2013
  10. Het Nieuwsblad, 6 juli 2013
  11. Het Laatste Nieuws, 13 juli 2O13
  12. Het Laatste Nieuws, 4 juni 2014
  13. Het Laatste Nieuws, 27 januari 2016
  14. Het Nieuwsblad, 27 januari 2018
  15. Het Laatste Nieuws, 6 juni 2014
  16. Het Volk, 3 februari 2004
  17. aalstcarnaval.be
  18. Carnavalaalstkoentje