Wikia

Joeri Mens
Prins Joe 2015
Prins Joeri (Foto: Het Nieuwsblad - Rutger Lievens)

Prins Carnaval:

2015

Prinsennaam:

Joeri

Carnavalscarrière:

Voorzitter Beschomt, lid Prinsencaemere

Joeri Mens (°1973), alias de Joe, werd Prins Carnaval in 2015. Hij is voorzitter van Beschomt en lid van de Prinsencaemere.

Kandidaat Jeugdprins 1985 Edit

Prins Joeri en moeder Myriam, Rondom

(Rondom - 11/02/2015)

De carnavalsmicrobe werd Joeri met de paplepel ingegeven. Zijn ouders, Guy Mens en Myriam Kiekens, waren lid van de Kornissesloipers, waarbij Joeri vanaf 5-jarige leeftijd mocht meelopen in de stoet. Joeri was afkomstig uit een echte carnavalsfamilie. Zijn grootmoeder, Elza Aelbrecht, was cantinière van de Oude Garde in 1981 en zijn moeder, Myriam Kiekens, had dezelfde eer in 2000.

Toen de Prinsencaemere in 1985 een verkiezing van Jeugdprins en Jeugdprinses organiseerde, in het kader van het jaar van het kind, voor Aalstenaars tussen 10 en 15 jaar. Bij de jongens was Joeri kandidaat en hij moest het opnemen tegen Chris Cleemput.

De show van Joeri bestond uit liedjes van André Van Duyn en Corry Van Gorp en werd erg gesmaakt. In de kranten werd Joeri zelfs een toekomstige Prins Carnaval genoemd. Chris Cleemput kreeg hulp van vader Michel en bracht een erg Aalsters getinte show. Chris werd uiteindelijk met een kleine voorsprong Jeugdprins van Aalst.[1]

Verkiezing Jeugdprins en Jeugdprinses 1985

Een jonge Joeri Mens (helemaal rechts vooraan) op de verkiezing van Jeugdprins en Jeugdprinses (©Miguel Stas)

Possensje en Beschomt Edit

Nadat Joeri al op jonge leeftijd meegelopen had met De Kornissesloipers werd hij na carnaval 1991 lid van Possensje. Na 13 jaar deel uitgemaakt te hebben van Possensje, gaf hij er samen met enkele ander leden zijn ontslag, om in 2004 de groep Beschomt mee op te richten. Joeri zou in 2010 ook voorzitter worden van de groep.[2]

Daarnaast was Joeri sinds de jaren '90 ook actief als decorbouwer voor verschillende kandidaten Prins Carnaval.[3]

Prins Joeri Edit

Joeri Chipka februari 2015

Joeri Mens op de cover van Chipka (Chipka - februari 2015)

Joeri kondigde in april 2014 als eerste aan dat hij zich kandidaat stelde voor de titel van Prins Carnaval. De aankondiging gebeurde door Michel Cleemput, die het publiek en de pers, via een internetverbinding, toesprak vanuit Tenerife. Michel werd Prins Carnaval in het geboortejaar van Joeri, wat volgens Michel het bewijs was dat Joeri een echt carnavalskind was. Het was op de 40ste verjaardag van Joeri dat de knoop voor zijn deelname aan de Prinsenverkiezing van 2015 werd doorgehakt. In de carnavalswerkhallen gaf zijn vrouw Greta De Sutter haar zegen met het liedje 'Greta voor De Joe 15: Ga ervoor, ik sta achter je'. Joeri werd tijdens zijn campagne gesteund door verschillende ex-Prinsen, waaronder Peter Van Nuffel, Tony Swings, Kristof Devos en Jurgen Cooman.

Op 17 januari werd Joeri tot Prins Carnaval gekroond. Hij haalde het van zijn tegenkandidaten Pascal Solemé en Younes Amri. De verkiezing van 2015 zou de geschiedenis ingaan als één van de beste uit de geschiedenis van Prinsenverkiezingen.

Joeri liet zijn prinsenkostuum maken bij Salon Roger in Maaseik. De Joe koos voor de kleuren blauw en wit en liet muzieknoten en zijn kinderen aanbrengen op het kostuum. Het kostuum was gebaseerd op zijn verkiezingsshow, die rond de Aalsterse liedjes draaide. Op het pak werden dan ook muzieknoten aangebracht van Swarovski parels. Het blauw deed denken aan het Supermanpak, dat symbool stond voor de campagne van Joeri. Op de borst prijkte dan ook een J in echte Supermanstijl, zoals ook al tijdens zijn campagne te zien was. De Prinsenhoed werd gemaakt door Linda De Waegeneer. De hoed was versierd met zilveren muzieknoten en veren van een koningsfazant.

Joeri Mens was tijdens zijn prinsenjaar aanwezig op bijna alle carnavalsevenementen en eetfestijnen van de verschillende groepen. Op deze manier werd hij een graag geziene prins. Op 9 januari 2016 organiseerde Joeri zijn afscheidsbal. Hij zorgde voor een primeur door in de middag ook een 'kinjerafschoidsbal' te organiseren. Meer dan 500 kinderen kwamen met hun ouders naar de Flora afgezakt, om er afscheid te nemen van Prins Carnaval 2015. 's Avonds was het dan de beurt aan de volwassenen om Prins Joeri uit te zwaaien.

De Prinsencaemere Edit

Op de prinsenverkiezing van 2016 kondigde Joeri aan dat hij voortaan deel zou uitmaken van de Prinsencaemere. Joeri is een actief lid en werkt mee aan de revues en het Oilsjters Zangpalois (2017, 2019).