Wikia

Jurgen Cooman (°29/05/1973) werd Prins Carnaval in 2009, nadat hij eerder al kandidaat geweest was in 1996 en 1998. Jurgen is lid van de Prinsencaemere en maakt deel uit van de boyband De Fleksies.

Jurgen Kabas Edit

Affiche Jozef Cooman

Affiche Jozef Cooman 1982

In 1982 toonde Jurgen zich reeds op 9-jarige aan het Aalsters publiek in een carnavalsverkiezing. Hij dong mee naar de titel van Mister Koolstraat, ter gelegenheid van het Zomercarnaval van de Koolstraat.

Hiermee trad Jurgen in de voetsporen van zijn vader Jozef, die een gekend carnavalsfiguur was in Aalst. Jozef Cooman was immers in 1982 kandidaat Prins Carnaval en eindigde toen op een tweede plaats na Jean-Pierre Timmermans (Jempi).

De verkiezing van Miss en Mister Koolstraat was voor jongeren tot 15 jaar, waarbij ze verkleed over het podium moesten defileren. Jurgen nam deel aan het defilé onder de naam Jurgen Kabas en werd door de jury uiteindelijk gekozen als Mister Koolstraat.[1][2]

Kandidaat Prins 1996 Edit

Affiche Jurgen 1996

In de Ridderzaal van het Belfort werden de drie kandidaten Prins Carnaval 1996 op het Driekoningenfeest voorgesteld aan het publiek. Jurgen Cooman zou het hierbij moeten opnemen tegen Kris Van Vaerenbergh, die in 1995 ook kandidaat was, en Yves Van den Bremt (den Bremt). De drie kandidaten kregen er hun kandidatenlint overhandigd en wilden er een vriendschappelijk duel van maken. Jurgen riep op om de verkiezing in goede verstandhouding te laten verlopen. De drie kandidaten begonnen alvast goed door samen een lied te zingen.[3]

Jurgen maakte deel uit van de Toerenbiejoekes en de groep kocht een pompierwagen aan om de campagne van Jurgen te ondersteunen. De wagen stond geparkeerd aan de Zeebergbrug ter promotie van kandidaat Jurgen, maar daar werd de wagen slachtoffer van vandalisme. De lampen, ramen, zwaailichten en speciale meettoestellen werden vernield en binnenin werden alle draden doorgeknipt. Meteen werd er gesuggereerd dat de vandalen uit het kamp van de andere kandidaten kwam. De Toerenbiejoekes vreesden dan ook de start van een vuile campagne en loofden 100 000 frank uit om de daders te ontmaskeren. Kris en den Bremt ontkenden dat de daders uit hun achterban kwamen en wilden mee helpen zoeken naar de daders. Kris voegde zelfs 10 000 frank toe aan de beloning voor de gouden tip. De daders werden uiteindelijk teruggevonden en kwamen gelukkig niet uit het carnavalsmilieu.[4][5][6]

Als campagnelied koos Jurgen voor Hier Es Jurgen op de melodie van Zwarte Lola. Voor de uitwerking van zijn show werd Jurgen bijgestaan door Bart De Nys en Guy Walgraef. Op de affiche van Jurgen stond de slogan 'Jurgen Komt Zo', wat een verwijzing was naar zijn show. Bij een poll van radio Avanti werden Kris (39,2%) en Jurgen (38,2%) als de favorieten beschouwd.[7]

De Prinsenverkiezing startte met een vaste opdracht, waarbij de kennis, taalvaardigheid en podiumvastheid zouden getest worden. Bij aanvang van de verkiezing werden de kandidaten op de hoogte gesteld van de proef; gedurende twee minuten zou er gepraat moeten worden over een carnavalsthema. Jurgen moest het hebben over de carnavalswerkhallen, waarbij hij aanraadde om botten aan te trekken "om niet tot uw gat in de modder te zakken"

De show van Jurgen startte in 't Floeren Olleken met de intro Jurgen Komt Zo op de melodie van Busje Komt Zo. In zijn show reikte hij verschillende awards uit; zo kreeg Odilon Mortier de award van playboy van het jaar en viel Enrico in de prijzen als Mexicaanse charmezanger van het jaar. De flop van het jaar was voor de nieuwe carnavalswerkhallen, die zonder milieuvergunning in gebruik genomen waren en burgemeester Anny De Maght werd uitgeroepen tot Eendracht supporter van het jaar. Willy Van Mossevelde was dan weer de leepste van het jaar en de Aalsterse agent werd de figuur van het jaar. Met de liedjes De Supporter, over Anny De Maght en Ik Ben Agent deed Jurgen het niet onaardig, al had hij naar het einde toe wel af te rekenen met technische problemen.

Met 1 290 punten werd Jurgen uiteindelijk tweede achter Kris Van Vaerenbergh (1 385 punten). Den Bremt eindigde op de derde plaats met 713 punten.[8][9][10][11]

Kandidaat Prins 1998 Edit

Affiche Jurgen 1998

Jurgen, die ondertussen lid was van De Zwiejtollekes, wou het in 1998 een tweede keer proberen. Na Yves Van den Bremt en Pascal Breewee (den Bienaver) stelde hij als derde kandidaat zijn campagne voor in zaal 't Kapelleken. Deze keer kreeg Jurgen steun van Antoine Van der Heyden voor het uitwerken van zijn show. De affiche van Jurgen zat vol verwijzingen naar Ilva en de GFT-container. Jurgen was immers magazijnier en chauffeur bij Ilva, waar hij de GFT-containers tot bij de Aalstenaars moest brengen.

Tijdens het Driekoningenfeest in de Ridderzaal van het Belfort bleek dat Wim Van Sante (Bronco) zich op de valreep ook nog kandidaat gesteld had, al zou hij niet veel tijd in zijn campagne steken. De kandidaten kregen hun kandidatenlint en mochten hun campagneliedje brengen.[12] Door een reglementswijziging mocht er tijdens de Prinsenverkiezing geen decor gebruikt worden. De shows van de kandidaten zouden voor een gezamenlijk decor gebracht worden, waarbij enkel attributen op het podium gebracht mochten worden.

Kandidaten Prins Carnaval 1998

Yves Van den Bremt, Jurgen Cooman, pascal Breewee en Wim Van Sante waren in 1998 kandidaat Prins Carnaval (©Collectie Sören Delclef - AjoinPedia)

05021998 Jurgen Cooman

Show Jurgen 1998 (©Collectie Sören Delclef - AjoinPedia)

De Prinsenverkiezing startte met een vaste proef, waarbij de kandidaten zeven kostuums aan carnavalsgroepen moesten koppelen en zes zangers van oude carnavalsliedjes moesten aanwijzen. In de show van Jurgen zaten verwijzingen naar de GFT-container en hield hij schoonmaak op het stadhuis. Op de zolder van zijn metjen ging hij op zoek naar carnavalsgerief, om te eindigen op de trappen van de Comte. De liedjes We Draugen Vastelauved Op Ons Hand, Op Ons Metjen Ere Zolder en 't Was Carnaval, 't Es Assegoensjdag waren niet slecht, maar Jurgen kon niet op tegen de sterke show van den Bremt.

Zowel het publiek als de jury gaven de voorkeur aan den Bremt, waardoor hij met 1 791 punten Prins Carnaval werd. Pascal Breewee werd tweede met 1 258 punten en Jurgen strandde op de derde plaats met 982 punten. Bronco eindigde zoals verwacht als laatste met 477 punten.[13][14][15]

Prins Carnaval 2009 Edit

2009-1a Jurgen klein

Jurgen wou zijn droom om Prins Carnaval te worden nog niet opbergen en in 2009 was hij opnieuw kandidaat. Jurgen kreeg kreeg deze keer concurrentie van Johan Viette, die in 1998 nog achter Jurgen stond, en Tom Ottoey (Bigfoot). Jurgen kreeg steun van zijn groep De Toerenbiejoekes en werd bij het uitwerken van zijn show geholpen door Christophe Troch. Het decor van Jurgen werd gemaakt door Jean-Marie Slegers.

De Prinsenverkiezing was uitzonderlijk vroeg gepland, waardoor de volgorde van de optredens al in september bepaald werden tijdens Op Zen Oilsjters. De kandidaten moesten van het Feestcomité puzzelen, waarbij Tom Ottoey de snelste was en hierdoor als eerste zijn volgnummer mocht kiezen. Tom koos nummer 3, Jurgen kreeg nummer 2 en Viette zou als eerste moeten optreden.[16][17]

2008 Het Nieuwsblad, kandidaten PC 2009

Viette, Jurgen en Bigfoot tijdens Op Zen Oilsjters (Foto uit Het Nieuwblad)

Bij de show van Jurgen op de Prinsenverkiezing werd het publiek opgewarmd door zijn metjen, terwijl het decor opgebouwd werd. Op de tonen van Op Ons Metjen Ere Zolder gingen de gordijnen open en werd het decor van Jurgen zichtbaar. Het geheel zou zich afspelen op de zolder van zijn metjen, naar het liedje waarmee Jurgen ondertussen bekend geworden was.

Jurgen startte in een zetel, waarna hij inzette met 't Es Vastelauved Dat Door Es, gekleed in een regenboogpak. Bij het verzetten van een grote bloempot, trok hij de blaadjes van de bloem af, om zo op zoek te gaan de geschikte locatie voor de prinsenverkiezing. Was het de Coplac, een tent of de Florahallen? Het publiek haalde hun bloemenruikers boven en Jurgen zong van De Florablommekei. Sprekende meubels verzorgden de tussenstukjes van Jurgen, waarna hij met een pak vol nominetten verscheen om zijn lied E Linjeken van de Prinsj te zingen. Afsluiten deed hij met E Giel Joor Carnaval.

Er werd een klein verschil met Viette verwacht, maar het publiek was voluit voor Jurgen gegaan met 2 299 zaalstemmen tegenover 953 voor Viette en 306 voor Bigfoot. Jurgen had reeds een voorsprong opgebouwd bij de theorieproef en de jurypunten, waardoor hij Prins Carnaval 2009 werd voor Viette en Bigfoot.[18]

Jurgen liet zijn Prinsenkostuum maken bij Antwerpenaar Jozef Van Den Eeden, die ook het kostuum van Prins Klaus en Picqueur gemaakt had, en koos voor witte en paarse kleuren. Op zijn borst was een carnavalesk wapenschild van Aalst geborduurd, omdat de stad hem nauw aan zijn hart lag. Jurgen koos voor een lange mantel met 150 knopen in plaats van een cape. Het borduurwerk op zijn rug was een verwijzing naar zijn verkiezingsshow. De Prinsenhoed van Jurgen werd gemaakt door Linda De Waegeneer en was een moderne versie van een narrenhoed, versierd met vijf pluimen en een 400-tal Swarovski-kristallen. De broek van Jurgen werd gemaakt door ceremoniekleding Van Droogenbroeck uit de Zonnestraat in Aalst.[19]

De Prinsencaemere Edit

Prinsencaemere Jurgen - Foto Carnavalaalstkoentje

Jurgen in zijn kostuum van de Prinsencaemere (Foto: Carnavalaalstkoentje)

Na zijn Prinsenjaar werd Jurgen lid van de Prinsencaemere, waar hij in 2017 secretaris werd. Jurgen werkt mee aan de revues van de Prinsencaemere en in het Oilsjters Zangpalois van 2017 en 2019 verzorgde hij de tussenstukjes op een ludieke manier.

Vele liedjes van Jurgen, die ook gebracht werden tijdens de Prinsenrevues, zijn verschenen op de cd's van De Prinsencaemere. Tussen 2002 en 2005 was Jurgen ook te huren op de cd's van de Prinsengarde.

Muziek Edit

Verschillende liedjes van Jurgen zijn verschenen op cd's van de Prinsencaemere, de Prinsengarde en verschillende carnavalsgroepen. Jurgen schreef ook enkele teksten; zo zijn de liedjes Kupte Goi Van Onze Groep Een Toort?, Zotte Zot, Groeiten Bremt En Gary Show, Okapi en Start To Run door hem geschreven.[20][21]

Enkele liedjes ingezongen door Jurgen:

Jaar Titel Cd
1997 Ik Ben Agent

Ver Vastelauved

Dakaan Alien In Oilsjt
1997 De Supporter Ver Eir Gommen Zoe Veir
1999 We Draugen Vastelauved Op Ons Hand

Op Ons Metjen Ere Zolder

't Was Carnaval, 't Es Assegoensjdag

Een Mo(nu)mentje
2000 't Es Carnaval In Ons Ajoinenstad Lotj' Ons Iet Beleiven
2001 Mimi & Hoizentruit (met Peter Vereecken) Carre Royal
2002 Ne Paprika (met Peter Vereecken) 't Es Marchandies
2003 't Janettenboantjen (met Christophe Troch en Peter Vereecken)

Olei Blommekei (met Christophe Troch en Peter Vereecken)

Geift Eer Bloeit
2004 Annie Toch (met Christophe Troch) De Prinsjengarde Mè Een Vrië Goeie Schoif
2005 Redj Insj Alhier Redj Insj Adoar (met Peter Vereecken) Carnavalist Tot In De Kist
2008 Ik ém 'n Idei (met Bart Neirinckx) De Leste Zen Nog Atoid De Beste
2008 Weir Draugen Iejndrachtspeilers... (met de Porteplumboys) Langst De Loin
2009 Oilsjt Stemde Mei Weir Zen 20 Joor Gekloetj
2009 Metjen Mix Jommoja!
2009 Flora Blommekei Giejsteg
2010 Flora Blommekei Den 81ste Stoet In Geloid
2010 E Giejl Joor Carnaval

Ik Ben Nen Ajoin

E Giejl Joor Carnaval
2010 't Es Vastelauved Dat Door Es

As Ons Harlozje (met Christophe Troch)

21 Joor Gekloetj Taroef
2010 Diejne Van Aa Es Te Klein (met Kenny D'Hondt) Hocus Porteplumus
2010 Afscheidsliedje Oilsjt Adieu!
2011 Op De Mert Blijven Hangen (met Christophe Troch, Kenny D'Hondt en Chris Baeten)

Fiest Op De Mert (met Bart De Nys, Bart Van den Neste en Kenny D'Hondtà

Eit Ons Ilse Nog Kameroten? (met Christophe Troch, Kenny D'Hondt en Bart Van den Neste)

De Bar Van Edwaar
2011 Ze Verkupt Streken Magisch Oilsjt
2011 Ik Wil Nog Ni Nor Hois In De Kantin
2012 Lotj De Show Beginnen (met Chris Boone en Bart De Nys)

Ge Kentj Ier Oeveraal Petanken (met Chris Baeten, Chris Boone en Kenny D'Hondt)

Feesboek (met Christophe Troch en Michel Picqueur)

't Loif Nor Veiren, Kont Nor Achter (met Christophe Troch en Kenny D'Hondt)

Goot Den Iendracht Fajit? (met Christophe Troch, Kenny D'Hondt en Chris Boone)

Mén Vraa Es Toch Wel Iet Gescheiten (met Chris Boone en Bart De Nys)

Toet Toet Zoi Den Troin ...
2012 Ik wil nieve liekes oeiren Ideool Oilsjters Talentj
2013 Prinsjen En Revue (met Christophe Troch, Michel Picqueur en Chris Boone)

Da's Straf (met Chris Boone en Kristof Devos)

Ne Stap Nor Links En Twieje Nor Rechts (met De Prinsencaemere)

Fiejst Op De Gank (met Christophe Troch en Michel Picqueur)

Déjà-Revue
2013 't Elleboegenlieken (met Filip Vijverman en Peter Vereecken) Z'eit Er Nen Neis Ver
2013 'k Ben Ni Zat (met Pascal Solemé en Kenny D'Hondt) Boeinus Malus
2014 Zotte Zot (met Pascal Solemé, Michel Picqueur, Guy Walgraef, Bart De Nys, Chris Baeten, Kenny D'Hondt en Bart Van den Neste)

Sleiter Op De Deir (met Dirk Van De Velde, Wim Delclef, Bart De Nys, Pascal Solemé, Michel Picqueur en André Marcoen)

Fan Van De Stad (met Bart Van den Neste, Kris Van Vaerenbergh en Chris Baeten)

Zingen In De Stroot (met Johny Cooman, Kris Van Vaerenbergh, Eddy Van Gijsegem, Bart Van den Neste, Michel Picqueur, Pascal Solemé, Kenny D'Hondt en Wim Delclef)

Musical @ De Werf
2015 Oevermeir'n (met Yves Van den Bremt en Garry Van Overstraeten) Vèr Bè De Kaffe
2016 Okapi (met Joeri Mens) Lotj 'n Oilsjtneer Los
2016 Mor Allei (met Yordi Ringoir)

Wiejken Tingel (met Joeri Mens, Kristof Devos en Tony Swings)

Liekes Oever Oilsjt
2017 Start To Run (met Joeri Mens en Kenny D'Hondt) Oilsjt Es Van Ons
2017 Mé Men Moten Iet Beleejven (met Joeri Mens, Kristof Devos en Tony Swings)

Ik ben carnavalist (met Joeri Mens, Kristof Devos en Tony Swings)

Woor Zen Die Handjes
2018 Me Een Snabbe En Een Beit (met Yordi Ringoir)

Weir zen marginool (met Vincent)

Oilsjt Alliejn
2019 Carnaval stoot veir de deir 2.0 'k Drink Zu Geren SAFIR
2020 Noig! (met Tony Swings en Beschomt)

Prinsjen ver altoid (met Bart De Meyst, Joeri Mens en Tony Swings)

Een Troon, Ne Lach

De Fleksies Edit

Fleksies vol V

In 2010 vervoegden Jurgen en Peter Vereecken de boyband De Fleksies, die een jaar eerder door Christophe Troch en Filip Vijverman gestart was. De naam van de groep ontstond tijdens het campagnejaar van Jurgen, waarbij Christophe Troch en Filip Vijverman in het team van Jurgen bekend stonden voor hun flexibiliteit.

Voor het tweede album van de Fleksies werd aan Peter Vereecken en Jurgen gevraagd om bij de groep te komen. In totaal brachten De Fleksies al 5 cd's uit en zijn hun liedjes Jommoja, Toet Toet Zoi Nicole, Dwoze Koei, Ne Peloever Me Reklam, Pesies E Wa Zat, Zu Goed As Af, Ik Teif Er Ni Af, Fleksie Biekes, Voil Jeanetten Oeveraal en Koizer Dozje alom gekend.

Varia Edit

  • Op het Gala van Porteplum won Jurgen in 2009 de Gaa Porteplum voor beste liedje van de Prinsenverkiezing. Zijn Flora Blommekei haalde 89 procent van de stemmen.
  • In 2010 werd Jurgen als afscheidnemend Prins Carnaval adviseur van het Feestcomité. Hij volgde zijn voorganger Kenny D'Hondt op.
  • In 2016 bezochten Jurgen en Frank Van Rymenant de verschillende carnavalsgroepen voor Oilsjt Mjoezik.
  • Beschomt 2019 Jurgen Cooman

    Jurgen als sleppendrauger van Prins Meyst, met de vlag van Beschomt tijdens de maandagstoet 2019 (©Sören Delclef - AjoinPedia)

    Jurgen steunde heel wat kandidaat Prinsen, waaronder Nico Van Goethem (2001 - Arend), Ivo De Troyer (2002), Kristof Devos (2011), Joeri Mens (2015), Bart De Meyst (2019) en Yvan De Boitselier (2020).
  • Jurgen was in het verleden lid van De Toerenbiejoekes, Eirg, De Zwiejtollekes, De Droeve Apostelen en Krejeis. Momenteel is Jurgen lid van Beschomt.

Bronnen Edit

  1. De Voorpost, 17 september 1982
  2. Het Nieuwsblad, 9 januari 1996
  3. Gouden Blad, 17 januari 1996
  4. Het Nieuwsblad, 17 januari 1996
  5. Het Nieuwsblad; 18 januari 1996
  6. Gouden Blad, 24 januari 1996
  7. Het Laatste Nieuws, 26 januari 1996
  8. Gazet van Antwerpen, 29 januari 1996
  9. Het Laatste Nieuws, 29 januari 1996
  10. Het Nieuwsblad, 29 januari 1996
  11. Het Volk, 29 januari 1996
  12. Het Laatste Nieuws, 24 november 1997
  13. Het Laatste Nieuws, 12 januari 1998
  14. Het Volk, 2 februari 1998
  15. Het Blad, 4 februari 1998
  16. Het Laatste Nieuws, 19 augustus 2008
  17. Het Laatste Nieuws, 29 september 2008
  18. Videoarchief Digitale Regio Aalst
  19. Gazet van Antwerpen, 20 februari 2009
  20. Discogs.com
  21. OilsjterseLiekes.be