Wikia

Karel De Naeyer (°27/12/1938-†09/12/2016) was Prins Carnaval in 1961 en 1962 en stichtte mee de Prinsencaemere, waarvan hij 12 jaar lang voorzitter was. Daarnaast was Karel in de jaren '80 ook nog lid van het Feestcomité en was hij vanaf de jaren '90 Ceremoniemeester bij de Draeckenieren. Als toneelspeler, regisseur en leraar Nederlands en dictie had hij een voorliefde voor vertellen en taal. Karel was rad van tong en werd hierdoor vaak ingeschakeld als woordvoerder voor de verenigingen waarvan hij deel uitmaakte.

Prins Karel I Edit

Prins Carnaval 1961 Edit

Prins Karel

Karel werd Prins Carnaval in 1961 in zwarte habijt. (Foto: Archief Lieven Goubert)

In 1961 nam het Feestcomité de organisatie van de verkiezing van Prins Carnaval over van het Verbond van Vaderlandslievende Verenigingen. Het Feestcomité wou het hiermee over een andere boeg gooien; de Prins zou niet meer verkozen worden op basis van zijn kostuum, maar op basis van zijn taalvaardigheid. Prins Carnaval moest immers de vertegenwoordiger worden van de stad, waarbij verbale vaardigheden belangrijk waren.

Karel I en De Lachers 1961

Prins Karel I en De Lachers in 1961. (Foto: Archief Lieven Goubert)

Het Feestcomité had hiervoor aan verschillende toneelgezelschappen in Aalst gevraagd om kandidaten af te vaardigen voor de Prinsenverkiezing. Karel werd door Het Land Van Riem aangesproken om zich kandidaat te stellen. Karel stemde na enige twijfel in met het verzoek en schreef zich in voor de verkiezing. Samen met Leo Huylebroeck, Herman De Vriendt en Adolf De Coninck zou hij deelnemen aan de eerste verkiezing van het Feestcomité.[1] Carnaval was echter niet nieuw voor Karel. Zijn vader, Amand De Naeyer, was immers jarenlang lid geweest van De Gesdoikers.

Het Feestcomité wou de Prinsenverkiezing groots aanpakken en ze contacteerden Terry Van Ginderen, die op de televisie bekend was als Tante Terry, om de verkiezing te presenteren. Daarnaast werd ook nog het orkest van de komiek Leo Martin gevraagd voor de muzikale omkadering. De verkiezingsavond zou volledig in het Algemeen Nederlands gepresenteerd worden.

1961-1 Verkiezing Karel &Anny Van der Poorten

Affiche Prinsenverkiezing 1961 (Foto: Archief Eddy Temmerman)

De verkiezing vond plaats in de Couverture, die tot feestzaal was omgebouwd. Er was plaats voor een 750-tal toeschouwers in de zaal, die al na een paar dagen volledig uitverkocht was. Karel kreeg vier kaarten voor zijn familie, die de enige toeschouwers waren die Karel persoonlijk kende. De kandidaten moesten zich presenteren in zwarte habijt. De eerste kandidaat was een veertiger, die wat te oud bevonden werd om Prins Carnaval te worden. De tweede kandidaat kwam niet goed uit zijn woorden en zei alleen maar 'bajaat en baniejt'. De derde kandidaat was afkomstig van Denderleeuw en viel met zijn dialect door de mand. Na de presentatie van Karel, kwam Terry Van Ginderen bij hem en vroeg ze of zijn klein snorretje niet kietelde, waarop Karel haar meteen een kus op de wang gaf. Met rode kaken vroeg Terry of Karel nog iets te zeggen had. Hij eindigde met 'Als ge wiltj da Karel eire Prinsj moet werren, zeg ten ni ah-niejn, mor...', waarop hij een ajuin aan het publiek toonde. Met deze woorde was hij één van de eersten die Aalsters sprak op een Prinsenverkiezing. Het publiek trakteerde Karel meteen op een daverend applaus.[2]

Karel werd uiteindelijk uitgeroepen tot overwinnaar van de avond en werd zo Prins Carnaval 1961. Karel zou de eerste Prins zijn die niet onder een schuilnaam regeerde. Voordien moesten Prinsen een schuilnaam kiezen, zodat ze anoniem konden blijven bij het beoordelen van hun kostuum. Door het wegvallen van dit criterium kon Karel zijn eigen naam gebruiken. Als prijs voor zijn overwinning kreeg hij een kristallen asbak, een boek en een fles dry gin.

Fotokaart Prins Karel 1 1962

Fotokaart Prins Karel uit 1962. (Foto: Archief Lieven Goubert)

De stad was op zoek naar een nieuw vervoermiddel voor de Prins, aangezien de stadswagen die de prins moest vervoeren vorig jaar in panne gevallen was. Na onderhandelingen met De Lachers, stelden deze hun praalwagen ter beschikking van de stad en de Prins. Zo kwam Karel De Naeyer dat jaar in de stoet op de wagen van De Lachers terecht. Om op de Prinsenwagen te geraken, moest Karel eerst op een ladder tot helemaal vanboven klimmen. Het publiek kon hierdoor enkel een glimp van het hoofd van Karel zien. Bij het smijten van snoepjes naar het publiek, raakte hij ongelukkig de bril van een buurvrouw van hem, waardoor de bril kapot ging.

Prins Carnaval 1962 Edit

Karel was één van de eersten die het Aalsters dialect creatief gebruikte bij de prinsenverkiezing. Toen hij in 1962 opnieuw kandidaat Prins Carnaval was, zong hij tijdens de verkiezingsshow, die opnieuw volledig in het Algemeen Nederlands was, een liedje met het Aalsters refrein 'Wa werd er in de soep gedoon? Ajoin!'. Karel won alweer en klopte zo ook Kamiel Sergant, één van zijn tegenkandidaten.[3]

Kaart Prins Karel 1962 (2)

Fotokaart Prins Karel uit 1962. Op de foto herkennen we rechts ook Louis Van Pottelbergh en Emilia Brulin.(Foto: Archief Lieven Goubert)

Karel zou een nieuw Prinsenkostuum krijgen van de stad Aalst, waarop ze naar de firma Ducheyne in Antwerpen trokken. Toen ze daar aankwamen bleek echter dat alle kostuums uitverkocht waren. De verkoper had wel nog een kostuum van Keizer Karel liggen, waardoor dat het kostuum voor de Prins zou worden. In het kostuum was goudbrokaat verwerkt, waardoor het maar liefst 15 kilogram woog.[4]

Ook de nominetjes van Karel werden in 1962 door de stad geregeld, want in 1961 was dit verkeerd gelopen en had Karel geen lintjes om uit te delen aan het publiek. De nominette van Karel bevatte de 2 jaartallen waarin hij Prins was, waardoor hij één nominette had voor zijn 2 prinsenjaren.

Karel wou in 1962 meer zijn eigen ding doen, waardoor hij zich niet altijd aan het programma van het Feestcomité hield. Dat werd hem niet in dank afgenomen, waardoor een derde prinsentitel uitgesloten was. Toen Karel immers een derde keer prins wou worden, veranderden ze het reglement zodat dat verboden werd.[5]

De Kaloeterkabassen Edit

Karel De Naeyer als Charly Chaplin 1970

Karel als Charly Chaplin op een carnavalsbal in 1970. (Foto: Archief Lieven Goubert)

Karel was in 1968 één van de stichters en het brein achter de groep de Kaloeterkabassen. In het begin had de groep geen echte voorzitter, maar Karel fungeerde wel meermaals als woordvoerder van de groep. Later werd hij officieel benoemd tot voorzitter van de groep. In 1976 kreeg Karel een daverend applaus toen hij tijdens de Prijsuitreiking de tweede prijs bij de Grote Groepen voor de Kaloeterkabassen ging afhalen op het podium. Lotjonslos, de winnaars bij de Grote Groepen, had het maximum van de punten gekregen van de jury, waarop de zaal luidop protesteerde. Hierdoor kregen dat jaar de Kaloeterkabassen met hun tweede prijs een groter applaus dan de winnaars.  

De groep streed elk jaar mee voor de overwinning, maar in 1984 stapten de Kaloeterkabassen niet meer mee als officiële groep. De groep wou eens zonder stress kunnen meestappen in de stoet, waarop ze nog 1 jaar als losse groep verder ging. 

Karel kwam op voor de Aalsterse carnavalsgroepen en stichtte in 1979 het nieuwe carnavalsverbond Alles Voor Karnaval, waarvan Karel voorzitter werd. Het AVK was een verzameling van groepen, die zich hadden afgescheurd van het AKV, uit protest tegen het beleid van Kamiel Sergant, die te veel invloed zou hebben op het AKV en het Aalsterse carnavalsgebeuren. 

Karel verleende ook meermaals zijn medewerking aan carnavalstentoonstellingen. Zo opende hij bijvoorbeeld de carnavalstentoonstelling in de Mikisklub in 1977 en trok hij in 1978 samen met een Aalsterse delegatie op prospectie naar Maastricht, om er een voorbeeld van een carnavalsmuseum te gaan bekijken. In de jaren '80 leende hij enkele kostuums uit van zijn periode bij de Kaloeterkabassen aan de werkgroep carnavalsmuseum om ze tentoon te stellen tijdens de jaarlijkse carnavalsexpo. 

De Prinsencaemere Edit

Karel De Naeyer Prinsencaemere 1998

Karel als lid van de Prinsencaemere in 1998. (Foto: Archief Lieven Goubert)

Karel was één van de bezielers achter De Prinsencaemere. Naar een idee van Fons Singelijn en Henri Van de Perre om iets te doen met de ex-Prinsen, kwamen Karel en Simon D'Hondt met het voorstel om een vereniging op te starten voor ex-prinsen carnaval. Karel bedacht een naam in het oud-Nederlands voor deze vereniging: de Prinselycke Carnavalscaemere der aloude Kaizerlycke Stede tot Aelst .

In 1972 kwam de Prinsencaemere een eerste keer, verkleed als clochards, samen op straat. De Prinsencaemere zocht echter al snel een ander kostuum, en na een witte smoking, schakelde de Prinsencaemere over op een ontwerp van Karel: het 'Chocolaterie Victoria-kostuum', zoals dit in de volksmond genoemd werd. Op de mouw van het kostuum was een embleem in ajuinvorm aangebracht en als hoofddeksel werd gekozen voor een bloempotachtige hoed met daarop het wapenschild van de stad. Het kostuum was echter moeilijk te onderhouden, waarna de Prinsencaemere hun zoektocht naar het ideale kostuum verderzette. Opnieuw was het Karel die hielp met het ontwerpen van een nieuw kostuum. Samen met Robert Waterschoot ontwierp hij een blauwe pitteleer en prinsenhoed, die tot op vandaag nog steeds gedragen worden door de leden van de de Prinsencaemere.

Karel De Naeyer

(Bron: Het Nieuwsblad - 18/02/2017)

Karel was één van de drijvende krachten achter de Prinsencaemere en was dan ook vaak met de Prinsencaemere op het podium te zien. Samen met Jean-Paul De Boitselier was hij de bedenker van vele sketches in de beginjaren van de Prinsencaemere.

In 1974 en 1975 was Karel samen met de Prinsencaemere te zien tijdens een circusvoorstelling, in samenwerking met Circus Jhony. Karel zat verscholen in een berenkostuum tijdens de act van Fifi (Robert Waterschoot) en haar beren en bracht aan het einde van de voorstelling een gesmaakt mimenummer.

Ook op de Aalsterse Avonden was Karel te zien met de Prinsencaemere. In 1977 imiteerde hij er Jan Theys op het Grand Gala du Dancing van de Prinsencaemere en ook voor hun Fiesta Alosta Tropical-act in 1978 was er een rol weggelegd voor Karel. In 1983 bracht de Prinsencaemere op de Aalsterse Avond hun modeshow van volslanken; een idee van Karel. Karel presenteerde de modeshow, waarop zijn collega's ex-Prinsen op de catwalk defileerden.

Prinsencaemere DAK 3

Karel (links) als travestiet na de Aalsterse Avond in 1984. (Bron: Aalsters Karnavalboek 1975-1980 - DAK)

In de jaren '80 nam Karel als Carlo de Nar ook deel aan de travestieshows van de Prinsencaemere. Stukjes uit deze show werden tijdens de Aalsterse Avonden vaak nog eens opgevoerd, waarbij Karel steeds deel uitmaakte van het Prinsengezelschap. Ook achter de schermen werkte Karel actief mee aan de travestieshows.

Karel werd steeds belangrijker voor de Prinsencaemere en in 1999 werd hij benoemd tot voorzitter van de vereniging. Op zijn eerste Prinsendag als voorzitter mocht hij maar liefst twee nieuwe leden verwelkomen: Kristiaan Van Vaerenbergh en Yves Van den Bremt. Daarnaast mocht hij ook de Graaf Van Egmont voorstellen als nieuw lokaal van de Prinsencaemere. Karel had vertrouwen in de carnavalstoekomst en sprak "Frans Wauters en Jean-Paul De Boitselier hebben er de laatste 50 jaar voor gezorgd dat dit een gouden carnavalseeuw is geworden, we kunnen gerust naar de 21 ste eeuw nu."[6]

Karel Prinsencaemere

Karel als lid van de Prinsencaemere. (Foto: Archief Lieven Goubert)

Na de travestieshows volgden in de jaren 90 de Prinsenrevues, die tot op vandaag nog elk jaar opgevoerd worden. Jarenlang was Karel, samen met Antoine Van der Heyden, de regisseur van de Prinsenrevue. In 2010 regisseerde hij voor de laatste keer een Prinsenrevue; 'De Bar van Edwaar'. Naast regisseren was Karel ook een vast gezicht op het podium tijdens de Prinsenrevue. Hij nam voor de laatste keer deel aan de Prinsenrevue in 2015.

Karel Prinsenrevue 2015 (repro uit fragment DRA)2

Karel als clown in de Prinsenrevue van 2015 'Neisken op en de Pist(e) in'. (Foto: repro uit filmfragment DRA)

Karel stond maar liefst 3 succesvolle bestuursperiodes van 4 jaar aan het roer van de Prinsencaemere en gaf in 2011 de fakkel door aan Pascal Solemé. De Prinsencaemere was Karel erg dankbaar voor de succesvolle periode en benoemde hem uit dankbaarheid voor zijn inzet tot Deken van de Prinsencaemere, een titel die eerder ook Simon D’Hondt gekregen had.

Met De Prinsencaemere was Karel verschillende keren te horen op plaat en cd. Op de langspeelplaat 'Hier Spreekt men Oilsjters 2' is Karel te horen met twee zelfgeschreven sketches: Niefjoorsbrief en 't Vertelsjelken Van De Poitepit. Daarna was Karel nog te horen in liedjes van de Prinsencaemere op hun verzamelcd's.

Karel Prinsenrevue 2015 (repro uit fragment DRA)

Jaar lied titel cd
1996 A'k Mor Heffe Kan (met Johny Cooman, Luc Peirlinck en Kris De Poorter) Testerbosjop (DAK)
2001 We Vieren Saumen Carnaval (met Antoine Van der Heyden) Te Peerd Of Ni Te Peerd (De Prinsencamere)
2001 Saumen Op Congei (met Antoine Van der Heyden) Te Peerd Of Ni Te Peerd (De Prinsencamere)
2004 Over Prinsjkes (gesproken tussenteksten) 35 Jaar Kindercarnaval (De Jefkes)
2005 Monumentensong (met Johny Cooman, Wim Delclef, Maurice De Smedt, Kristiaan Van Vaerenbergh en Freddy Neirinckx) De Roeizenblokken (De Prinsencaemere)
2008 Onze Gaan Oscaar Da Verdintj Ne Gaan Oscaar (De Prinsencaemere)
2009 The Story of a Little Girl (met Valerieken) Ons Vra Mag Ni Mei (De Prinsencaemere)
2010 Het Welkomstlied (met Bart De Nys) Ad Fundum Kameroten (De Prinsencaemere)
2013 Ik wil Loezen Zieng (met Dirk Van de Velde) Déjà-Revue (De Prinsencaemere)
2013 Z' Es Parti (met Luc Peirlinck, Antoine Van der Heyden, Johny Cooman, Jean-Pierre Timmermans, André Marcoen, Eddy Van Gijsegem en Klaus Gabrio) Boeinus Malus (Chris Boone)
2017 Ode on den tettentoeren Weir Doeng Ons Kommiene (Porteplum)

Stedelijk Feestcomité, Draeckenieren en DAKEdit

Karel Draeckenieren HNB 101216

Karel als Draeckenier (Foto: Het Nieuwsblad - 10/12/2016)

In 1980 werd Karel lid van het Stedelijk Feestcomité. Karel werd op een geheime zitting van het stadsbestuur gekozen als lid van het Feestcomité, ter vervanging van Marcel De Bisschop, die schepen geworden was.[7] 

Karel maakte voor het eerst kennis met de Draeckenieren in 1960, toen hij van Gust Van der Stock de nagel en de cent kreeg. Later zou Karel zelf bij de Draeckenieren terechtkomen. Na een stage in 1996, werd hij in 1997 als volwaardig lid opgenomen bij de Draeckenieren, waar hij sinds 1999 Ceremoniemeester werd. Na de dood van Frans Wauters in 1999 trad Karel vaker op als woordvoerder van de Draeckenieren. Frans Wauters had aan de Draeckenieren gevraagd om het Gele Boekje na zijn dood te blijven uitgeven. Hierdoor werd ook Karel vanaf 1999 mee ingeschakeld om aan het Gele Boekje te helpen schrijven. Als Ceremoniemeester had Karel vaak het woord bij evenementen van de Draeckenieren, zo mocht hij tijdens de Paardenzitting in 2000 de gasten uit Dendermonde verwerlkomen. Hij sprak hen hierbij aan als asielzoekers.[8] Karel bleef actief bij de Draeckenieren tot aan zijn dood in 2016.[9]

Karel was in de jaren '90 ook lid later geworden van het Documentatiecentrum voor Aalst Karnaval, waar hij als bestuurslid fungeerde. In 2009 volgde hij Johan Viette op als voorzitter van DAK. Karel schreef mee aan 3 carnavalsboeken van DAK: Aalsters Carnavalsboek 2001-2005, Aalsters Carnavalsboek 2006-2010 en Aalsters Carnavalsboek 2011-2015. 
25121997 DAK

Karel (midden) met DAK in 1997 (c) Ajoinpedia

Als voorzitter van DAK kwam Karel in 2016 met het idee om het archief onder te brengen in de leegstaande gebouwen aan het stadhuis op de Grote Markt. Hij pleitte er tevens voor om er ook een carnavalsmuseum of belevingscentrum voor carnaval onder te brengen. Karel bleef voorzitter van DAK tot aan zijn dood in 2016. 

Karel was ook jurylid bij de carnavalsstoet. Bij de hervorming van de jury was er voor hem geen plaats meer en werd hij lid van den Oitgeranzjeirde jury. Bij de Prijs Willy Van Mossevelde was Karel ook gedurende een aantal jaren juryvoorzitter.[10] 

Regisseur en toneelspeler Edit

De naeyer de voorpost 17121976

Karel De Naeyer (De Voorpost - 17/12/1976)

Karel had een passie voor toneel en was in zijn toneelcarrière o.a. verbonden aan het Mechelse Miniatuurtheater. Hij stond op het podium vanaf zijn vijf jaar en sindsdien speelde en regisseerde hij verschillende genres van toneelstukken.[11]

Karel regisseerde verschillende toneelstukken, waaronder:

  • 1978: De Vlasschaard (gezelschap: De Claerhaegse Comedie)
  • 1986: Greenwich (De Catharinisten)
  • 1988: De kat op het spek (Sint-Barbara)
  • 1989: Boeing Boeing (Sint-Barbara)
  • 2000: Te koop: ouders (IKSO Denderleeuw)
  • 2003: De Italiaanse Meesterhand (Toneelgroep Prutske)
  • 2005: 't Is weer show in den bungalow (Toneelvereniging Nieuw Leven)

Enkele toneelstukken waar Karel in schitterde:

  • 1981: Baas Gansendonck (Sint-Jozefscollege)
  • 1982: Het Gezin van Paemel (De Catharinisten)
  • 1988: Iwein van Aalst 
  • 1989: Priester Daens (Herdenkingskommitee Daensjaar 1989)
  • 1990: My Fair Lady (Sint-Barbara)
  • 1991: Het woord dat blijft (monoloog)
  • 2014: Romero (Aalsters VolksTheater)
  • 2014: Donsj en Donsj (Aalsters VolksTheater)
  • 2014: Familie De Vis (Aalsters VolksTheater)

In 1999 mocht Karel De Naeyer voor het 11-julicomité een programma voor de Dirk Martensfeesten op 11 juli uitwerken. Het feest werd gevierd op de Grote Markt en Karel had voor een afwisselend programma met poëzie, proza en muziek gezorgd, met tussenin de bekendmaking en de uitreiking van de Pieter Van Aelstprijs.[12] Ook de jaren nadien was Karel verantwoordelijk voor de organisatie van de Dirk Martensfeesten. In 2001 zorgde Karel opnieuw voor een goed gevuld programma, ditmaal zonder politieke toespraken, met als thema Muze en Meesterschap.[13]

Karel HLN 10122016

(Het Laatste Nieuws - 10/12/2016)

In mei mei 2002 organiseerde een team, onder leiding van John Woolley, 'Aalst 69', een evenement vol muziek maar ook met film, volksbal, toneel en sport. Bij de organisatie werd hij omringd door Anton Cogen, Pat Waltniel, Karel De Naeyer en Ivo Van Cleemput.[14] John Woolley werd voorzitter van het organiserend comité, dat zich verzamelde in de vzw Aalst 69, en Karel fungeerde als secretaris.[15] Het festival zou een jaarlijkse traditie worden en in 2004 werd aan de organisatie van Aalst 69 gevraagd om in het stadspark een ontmoetingsweekend te organiseren, waarop alle verenigingen uit de stad welkom waren om zich tijdens een soort van openluchtbeurs aan elkaar en het publiek voor te stellen. Karel groeide ondertussen uit tot voorzitter van de vzw Aalst 69 en de activiteit breidden zich uit. De vereniging was goed voor verschillende evenementen, zoals 'Hollywoodstock', 'Zomeren in't Park', 'Zomeren op zondag', 'Zomeren op zaterdag' en 'Kattepeper'.

Varia Edit

  • Karel De Naeyer (2)

    Karel en zijn Bronzen Ajuin (Het Nieuwsblad - 17/01/2013 - Foto:jol)

    In 1961 doceerde Karel Nederlands aan het Ascanuscollege in Asse. Karel twijfelde om zich kandidaat te stellen voor Prins Carnaval, omdat men in Asse geen vrije dagen zou krijg voor de Aalsterse carnavalsfeesten.
  • Karel schreef mee liedjes voor de verkiezingsshows van Jean-Paul De Boitselier en Paul Kinoo. Jaarlijks schreef hij voor verschillende groepen ook hun stoetliedje.
  • In 1976 was Karel één van de juryleden van het carnavalspel 'De Carnavalstrik' van de krant de Voorpost.
  • In 1977 hielp Karel bij de show van Prins Carnaval Edy De Neve.
  • Karel presenteerde een aantal verkiezingen van Bierprins van Aalst. Hij was tevens erelid van de Orde van de Bierprinsen.
  • In 1982 presenteerde Karel de Miss Voil Jeanettenverkiezing  op carnavalsdinsdag.
  • In 1983 presenteerde Karel de verkiezing van stedelijke jeugdprins en -prinses.
  • In 1989 presenteerde Karel samen met Bob Davidse (nonkel Bob) de Dag van de Bloedgevers in Aalst.
  • Op de begrafenis van Jean-Paul De Boitselier hield Karel een afscheidsrede in de Sint-Martinuskerk.[16]
  • In 1999 nam Karel, in naam van de Draeckenieren, afscheid van Frans Wauters op het kerkhof met de woorden "Je bracht ons rasechte kwaliteitshumor, zoals jij was er maar één. Je moet dan ook bij ons blijven." Ook bij het overlijden van Paul De Wever dat jaar nam Karel het woord in de kerk.[17][18]
  • In 1999 ontving Karel De Naeyer een bronzen ajuin van de Prinsengarde. Michel Heck noemde Karel "een wijs man met een ongebreidelde inzet. Van een tegenpartij is geen sprake meer".
  • In 2001 werd Karel erelid van de Brugse groep 'De garde van Totentrekkers'. Hij ontving als vierde Aalstenaar de titel van Doctor Humoris Causa. August Van der Stock, Honoré De Staeble en Marcel De Bisschop gingen hem vooraf.[19]
  • Karel riep op om op 1 april 2003 duizenden lichtjes aan te steken voor vriendschap, vrijheid en vrede, als protest tegen de oorlog. 150 Carnavalisten, waaronder Kamiel Sergant, kwamen hiervoor in de gietende regen opdagen.[20]
  • In 2012 nam Karel in naam van de Draeckenieren afscheid van Odilon Mortier, met een afscheidsrede in de kerk en op het kerkhof. "Odilon is er niet meer, maar hij blijft bij ons. Hij zal nog altijd erbij zijn als de Draeckenieren op stap gaan."[21]
  • In 2013 ontving Karel De Naeyer de Bronzen Ajuin van 'Aalst Uit'.
  • In 2015 was tijdens de verkiezingsshow van kandidaat Younes de stem van Karel te horen tussen de verschillende liedjes.
  • Karel overleed in 2016 aan de gevolgen van een hersenbloeding. Bij de begrafenis stonden de Draeckenieren en de prinsen van de Prinsencaemere langs zijn kist.
  • Tijdens de verkiezingsshow van kandidaat Chris Boone in 2017, prijkte de naam van Karel op de Wall Of Fame van 12 overleden topcarnavalisten.

Bronnen Edit

  1. Het Nieuwsblad, 22/02/2011
  2. Het Laatste Nieuws, 15 februari 2011
  3. De Voorpost, Speciale karnavaluitgave 1983
  4. Facebookpagina Prinsjen van Oilsjt
  5. Het Laatste Nieuws, 29 augustus 2015
  6. Het Laatste Nieuws, 23 februari 1999
  7. De Voorpost, 8 februari 1980
  8. Het Laatste Nieuws, 22 mei 2000
  9. Het Volk, 19 januari 2001
  10. Het Volk, 5 februari 2002
  11. De Streekkrant, 5 november 2014
  12. Het Nieuwsblad, 10 juli 1999
  13. Het Volk, 11 juli 2001
  14. Het Laatste Nieuws, 21 november 2001
  15. Het Laatste Nieuws, 25 april 2002
  16. Gazet van Antwerpen, 3 augustus 1998
  17. Het Laatste Nieuws, 06 februari 1999
  18. Het Laatste Nieuws16 april 1999
  19. Het Volk, 19 januari 2001
  20. Het Laatste Nieuws, 2 april 2003
  21. Het Laatste Nieuws, 21 augustus 2012