Wikia

Kindeke Baba
Kindeke Baba
Het Kindeke Baba van Marc De Bruyn uit 1957

Categorie:

Reuzen

Periode:

1898-196X

Makers:

Hippoliet Rogghé, Gustaaf Van der Meersch, Marc De Bruyn

Kindeke Baba was het reuzenkind dat jarenlang meeging in de stoet. Aanvankelijk kenden de Aalstenaars het Kindeke Baba alleen als reuzenkind vanuit o.a. Geraardsbergen. Het werd ook in Aalst een reuzenkind in 1889. Het reuzenkind, van de hand van Hippoliet Rogghé, werd door de Aalstenaars Kindeke Baba genoemd, terwijl het officieel eigenlijk Polydoorken heette. In 1926 kreeg Aalst een nieuw Kindeke Baba, van de hand van Gustaaf Van der Meersch. Dit Kindeke Baba zou tot 1949 in de stoet te zien zijn. In 1957 kreeg Aalst haar derde versie van het reuzenkind 'Kindeke Baba'; Marc De Bruyn maakte een nieuwe stadsreuzen. Opnieuw werd het reuzenkind door de Aalstenaars 'Kindeke Baba' genoemd. Eind de jaren '60 zou het Kindeke Baba voorgoed uit de stoet verdwijnen.

Kolonel R. Van Assche Edit

Het Kindeke Baba kwam eerst niet voor in Aalst; de Aalsterse inwoners kenden het Kindeke Baba als een reuzenkind uit o.a. Geraardsbergen. In 1874 werd Kindeke Baba in Aalst gebruikt als spotnaam voor de kolonel van de Garde Civique. De aanleiding hiervoor was het vastevondproces, dat op 29 juni 1874 plaatsvond.

Kolonel R Van Assche

Kolonel R. Van Assche (midden) en de Burgerwacht in 1968 (Foto: http://madeinaalst.be - Stadsarchief Aalst)

Tijdens de vastenavondsdagen hadden 9 Aalstenaars zich vermomd als de Garde Civique (of Garde Komiek). De kolonel van de Garde Civique kon hier echter niet om lachen en daagde de groep carnavalsvierders voor de rechter. Ze werden beschuldigd van het onwettig dragen van de kledij van de Garde Civique, beledigingen tegenover de Garde Civique, zware beledigingen tegenover kolonel Van Assche van de Garde Civique en zware beledigingen tegenover de burger Raymond Van Assche. Tijdens de getuigenis van kolonel Raymond Van Assche, die ervoor koos om in het Vlaams te getuigen, antwoordde hij meermaals met "Dat is natuurlijk!". De kolonel, die het Vlaams duidelijk niet zo machtig was, kreeg als repliek van de rechter "Het kan gebeuren dat dit alles voor u zeer natuurlijk is, maar het moet voor ons ook natuurlijk zijn!". De kolonel antwoordde hierop met..."Dat is natuurlijk!". Menig leden van het leger, die aanwezig waren in de rechtszaal, moesten hierop de zaal uitlopen om hun lach de vrije loop te laten.

De Aalsterse burgemeester, Van Wambeke, en enkele agenten werden ook opgeroepen tijdens de rechtszaak. Allemaal verklaarden ze dat de kledij van de carnavalsvierders totaal niet leek op die van de Garde Civique. Na de getuigenissen van de burgemeester en zijn agenten zag het Openbaar Ministerie af van deze aantijging.
Denderbode 12 juli 1874 Carnavalsproces

Reactie op het proces uit De Denderbode (De Denderbode - 12/07/1874)

De beschuldigden verklaarden dat ze tijdens de vastenavondsdagen door kolonel Van Assche ontmaskerd werden, terwijl hij daar niet de bevoegdheid toe had. De kolonel had vervolgens ook politieagenten bevolen om de groep aan te houden. De procureur zei hierop dat kolonel Van Assche geen enkele bevoegdheid had om de politie bevelen te geven, maar dat hij enkel mocht optreden als hem dit gevraagd werd door de politie. Kolonel Van Assche zou er volgens de kranten met een rood hoofd bijgezeten hebben, waardoor hij vergeleken werd met het Kindeke Baba van Geraardsbergen. Hij werd hierdoor het Aalsterse Kindeke Baba genoemd.

De rechtbank besloot dat er hier geen sprake was van beledigingen tegenover de kolonel van de Garde Civique, maar enkel tegen de persoon Raymond Van Assche. De beschuldigden werden uiteindelijk veroordeeld tot het betalen van een boete van 26 frank.[1][2]

Kinjeken Baba Edit

IMG 0322

"Aalst in oude Prentkaarten" (J. Ghysens)

Het eerste Kindeke Baba werd geboren in 1889. Hippoliet Rogghé vervaardigde drie reuzen voor de Oude Garde; Polydorus, Polydora en Plydoorken. Het reuzenkind, Polydoorken, werd in de volksmond Kinjeken Baba genoemd. De naam is afkomstig van de eerste woordje dat een kind zeg: "Baba".

Kindeke Baba was samen met het reuzenpaar en het Ros Beiaard het hoogtepunt van de liberale Polydoorkeskavalkade van dat jaar. De stoet werd onder deze naam georganiseerd om te spotten met de stad Dendermonde.[3]

Iwein en Lauretta Edit

Reuzen 1935

Het reuzenpaar en 't Kindeke Baba in 1935 (Bron: Archief Sören Delclef)

In 1926 werd een nieuw reuzenpaar gebouwd door Gustaaf Van der Meersch, naar een ontwerp van Jan Mulder, dat in 1927 voor het eerst in de stoet mee ging. Zij kregen hiervoor een vergoeding van 6.000 Frank.

Het reuzenpaar werd vergezeld van twee reuzenkinderen. Het meisje verdween al in 1931 uit de stoet, maar de jongen bleef tot 1948 meelopen. Het reuzenkind kreeg opnieuw de naam Kindeke Baba.[4]

Kindeke Baba raakte in 1949 echter zwaar beschadigd. Aan de Sint-Annabrug werd het reuzenkind omver geblazen door de wind, waardoor het onherstelbaar beschadigd raakte. Het reuzenpaar zou voortaan zonder zoon doorgaan.

Moderne versie Edit

Marc De Bruyn Gazette van Aelst 03031957

Marc De Bruyn maakte het nieuwe Kindeke Baba in 1957. (Gazette van Aelst - 03/03/1957)

In 1957 maakte Marc De Bruyn een nieuw reuzenpaar, dat opnieuw de naam Polydoor en Polydora kreeg. [5]

Marc maakte ook een nieuwe versie van het Kindeke Baba, dat officieel Polydoorken genoemd werd. Het reuzenkind werd in de volksmond echter opnieuw Kindeke Baba genoemd. Kindeke Baba verdween eind de jaren '60 uit de stoet, doordat het slecht bewaard werd in het stadsmagazijn.

Varia Edit

  • In 1968 brachten de Galante Moilentrekkers een stukje geschiedenis in de stoet. Op hun praalwagen was naast Alfred Kelders, de Ajuinboer en Keizer Caranval, ook het Kindeke Baba te zien.[6]
  • Eind 1976 werd door het Genootschap voor Aalsterse Geschiedenis een Groot Aalsterse kalender uitgebracht voor het jaar 1977. De tekeningen voor deze kalender werden gemaakt door Frans Wauters, die ook het idee aangebracht had voor de kalender. Voor de maand februari had hij gekozen voor de stadsreuzen, de Ajuinboer en het Kindeke Baba om de Aalsterse carnavalsfeesten te illusteren.[7]
    Groot Aalst Kalender 1976

    Groot Aalsterse kalender 1977 - tekening door Frans Wauters

  • Op 1 april 1977 openden de Draeckenieren hun Draeckenmuseum. Een van de tentoongestelde stukken was de wieg van 't Kindeke Baba.[8]
  • In 1986 was het thema van de Marcoentjes 'Kindeke Baba Pakt Mei Aga', over de basis van de Aalsterse carnavalstoet.[9]
  • De benaming Kindeke Baba is niet typisch Aalsters en kwam ook in andere steden voor, zoals in Zottegem (1947), Menen (1596 en 1948), Duffel (1850) , Lier (1865) en Geraardsbergen (van voor 1807).[10]

Bronnen Edit

  1. De Denderbode, 5 juli 1874
  2. De Denderbode, 12 juli 1874
  3. De Denderbode, 7 maart 1889
  4. Aalst Karnaval, Jos Ghysens en Karel Baert
  5. Gazette van Aalst, 3 maart 1957
  6. De Voorpost, 25 januari 1974
  7. De Voorpost, 10 december 1976
  8. De Voorpost, 8 april 1977
  9. De Voorpost, 10 januari 1986
  10. Reuzen in Vlaanderen, Renaat Van Der Linden