Kindeke Baba was de roepnaam voor reuzenkind dat jarenlang mee ging in de Aalsterse stoet. Een eerste versie werd gemaakt in 1889 door Hippoliet Rogghé voor de Polydoorkeskavalkade. De officiële naam van het reuzenkind was Polydoorken, maar in de volksmond sprak iedereen over Kindeke Baba.

In 1926 kreeg Aalst een nieuwe versie van het Kindeke Baba, van de hand van Gustaaf Van der Meersch. Dit Kindeke Baba zou tot 1949 in de Aalsterse carnavalsstoet te zien zijn. In 1957 kreeg Aalst haar derde versie van het reuzenkind; Marc De Bruyn creëerde toen een nieuw reuzenpaar en kindeke Baba. Eind de jaren '60 zou het Kindeke Baba voorgoed uit de stoet verdwijnen.

Kinjeken Baba

"Aalst in oude Prentkaarten" (J. Ghysens)

Het eerste Kindeke Baba werd 'geboren' in 1889. Hippoliet Rogghé vervaardigde toen drie reuzen voor de Oude Garde; Polydorus, Polydora en Plydoorken. Het reuzenkind kreeg de naam Polydoorken, maar de Aalstenaars noemden het Kinjeken Baba. Deze benaming was niet typisch Aalsters, want ook in o.a. Geraardsbergen liep in die tijd een Kindeke Baba mee in de stoet. Deze naam was afkomstig van de eerste woordje dat een kind zeg: "Baba".

Het Aalsters Kindeke Baba was dat jaar samen met het reuzenpaar en het Ros Beiaard het hoogtepunt van de liberale Polydoorkeskavalkade. De stoet werd onder deze naam georganiseerd om te spotten met de stad Dendermonde.[1]

Zoon voor stadsreuzen

Het reuzenpaar en 't Kindeke Baba in 1935 (Bron: Archief Sören Delclef)

In 1926 bouwde Gustaaf Van der Meersch nieuwe stadsreuzen voor de Aalsterse carnavalsstoet, naar een ontwerp van Jan Mulder. De nieuwe reuzen gingen in 1927 voor het eerst mee in de stoet en werden vergezeld door twee reuzenkinderen; een jongen en een meisje. Het meisje zou echter niet lang meegaan, in 1931 verdween ze al uit de stoet.

De jongen bleef wel meelopen in de stoet en werd in de volksmond opnieuw Kindeke Baba genoemd. Kindeke Baba raakte in 1949 echter zwaar beschadigd. Aan de Sint-Annabrug werd het reuzenkind omver geblazen door de wind, waardoor het onherstelbaar beschadigd raakte. Het reuzenpaar zou voortaan zonder zoon doorgaan.[2]

Moderne versie

Marc De Bruyn maakte het nieuwe Kindeke Baba in 1957. (Gazet van Aelst - 03/03/1957)

In 1957 mocht Marc De Bruyn een nieuw reuzenpaar maken. Deze stadsreuzen kregen de Polydoor en Polydora, naar de reuzen uit 1889.

Marc maakte samen met de nieuws stadsreuzen ook een nieuwe versie van het Kindeke Baba, dat officieel de naam Polydoorken kreeg. Maar de Aalstenaars hadden het alweer over Kindeke Baba.

Deze versie van Kindeke Baba verdween eind de jaren '60 uit de stoet, doordat het slecht bewaard werd in het stadsmagazijn.[3]

Varia

  • In 1968 brachten de Galante Moilentrekkers een stukje geschiedenis in de stoet. Op hun praalwagen was naast Alfred Kelders, de Ajuinboer en Keizer Carnaval, ook het Kindeke Baba te zien.[4]
  • Eind 1976 werd door het Genootschap voor Aalsterse Geschiedenis een Groot Aalsterse kalender uitgebracht voor het jaar 1977. De tekeningen voor deze kalender werden gemaakt door Frans Wauters, die ook het idee aangebracht had voor de kalender. Voor de maand februari had hij gekozen voor de stadsreuzen, de Ajuinboer en het Kindeke Baba om de Aalsterse carnavalsfeesten te illusteren.[5]

    Groot Aalsterse kalender 1977 - tekening door Frans Wauters

  • Op 1 april 1977 openden de Draeckenieren hun Draeckenmuseum. Een van de tentoongestelde stukken was de wieg van 't Kindeke Baba.[6]
  • In 1986 was het thema van de Marcoentjes 'Kindeke Baba Pakt Mei Aga', over de basis van de Aalsterse carnavalstoet.[7]
  • De benaming Kindeke Baba is niet typisch Aalsters en kwam ook in andere steden voor, zoals in Zottegem (1947), Menen (1596 en 1948), Duffel (1850) , Lier (1865) en Geraardsbergen (van voor 1807).[8]

Redactie

Tekst en foto's

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: Gazet van Aalst, collectie Sören Delclef

Bronnen

  1. De Denderbode, 7 maart 1889
  2. Aalst Karnaval, Jos Ghysens en Karel Baert
  3. Gazette van Aalst, 3 maart 1957
  4. De Voorpost, 25 januari 1974
  5. De Voorpost, 10 december 1976
  6. De Voorpost, 8 april 1977
  7. De Voorpost, 10 januari 1986
  8. Reuzen in Vlaanderen, Renaat Van Der Linden