Wikia

**Onder constructie**

Lossendeirdeveirdeirdeir (LDVD) ontstond in 1984 tijdens het Katrienenbal in de Keizershallen. Enkele vrienden hadden zich toen verkleed als uurwerk en deden mee aan het defilé op het bal onder de naam LDVD. De naam moest toen snel gekozen worden en verwees eerst naar de afkorting voor liefdesverdriet en evolueerde daarna naar Lossendeirdeveirdeirdeir. De groep deed het goed op het Katrienenbal, want ze behaalden de eerste prijs.

In 1988 liep de vriendengroep mee in de stoet als losse groep onder de naam LDVD. Onder impuls van Guy Backaert werd LDVD een officiële groep in 1989. De groep liep in haar eerste jaren mee bij de Kleine Groepen, waar ze tot de subtop van het klassement behoorden.

Na carnaval 2000 dacht de groep aan stoppen, maar het winnen van de originaliteitsprijs Willy Van Mossevelde bracht hen toen op andere gedachten. De groep realiseerde zich dat ze met gevatte onderwerpen ook prijzen konden behalen, zonder daarvoor grote wagens te moeten bouwen. De groep wil zich daarom vooral amuseren en het publiek entertainen.

LDVD won de orginaliteitsprijs Willy Van Mossevelde 4 keer in 2000, 2006, 2008 en 2014.[1]