Wikia

Louis Van Pottelbergh
Louis Van Pottelberhj Prinsjen van Oilsjt
Sir Orlandy (Gazette van Aelst - 25/02/1960)

Gekend van:

Prins Carnaval Sir Orlandy (1960), verliezend kandidaat Prins Carnaval (1957, 1958, 1959), schatbewaarder Vereniging der Aalsterse Komische Groepen, lid en secretaris van De Prinsencaemere, lid Feestcomité

Louis (Lodewijk) Van Pottelbergh (°Erembodegem 20/03/1920-†Aalst 18/06/1993) was Prins Carnaval in 1960, nadat hij eerder al 3 keer tevergeefs meegedaan had aan de Prinsenverkiezing. Louis was de laatste prins die gekozen werd op basis van het kostuum. Zijn kostuums werden steeds gemaakt door zijn vrouw, Emilienne (Emilia) Brulin. Louis was actief binnen de Vereniging der Aalsterse Komische Groepen, het AKV, de Prinsencaemere en het Feestcomité.

4 keer kandidaat Edit

Louis Van Pottelbergh 18021977 De Voorpost

Sir Orlandy (De Voorpost - 18/02/1977)

Louis, een spoorwegbediende die afkomstig was uit Erembodegem, vierde al van voor de Tweede Wereldoorlog carnaval in Aalst. Samen met zijn vrouw Emilia, Edgard Van den Abbeele en Maria Sonck was hij steeds present om op Vastenavond iedereen eens goed te verwijten. Op aandringen van Raymond Steleman, van de Oude Garde, stelde Louis zich een eerste keer kandidaat voor de Prinsentitel in 1957. Hij deed dit onder de schuilnaam Casanova. In zijn eerste verkiezing eindigde hij derde achter Alfred De Gendt en Marcel Henninck.

In 1958 probeerde hij het als Duc Delcarno en in 1959 als Carnavalito, maar tot twee maal toe verloor hij van Robert Waterschoot.

Prins 1960 Edit

Louis Van Pottelbergh
1960 Sir Orlandy stoet

Uiteindelijk won Louis Van Pottelbergh, na 4 deelnames, in 1960 de Verkiezing van Prins Carnaval. Louis haalde het onder de schuilnaam Sir Orlandy, met grote voorsprong op zijn 2 tegenkandidaten. Louis werd bij zijn deelname aan de verkiezing geholpen door zijn vrouw, Emilienne Brulin. Zij had immers gezorgd voor het kostuum van Louis, wat toen nog bepalend was om de wedstrijd te winnen. Het idee voor het personage en het kostuum hadden Louis en zijn vrouw opgedaan bij een bezoek aan Madame Tussaud in Londen. Daar hadden ze het wassen beeld gezien van Sir Orlandy, een medewerker van de Engelse koningin, die af en toe wat juwelen achterhield. Het kostuum van Louis bestond uit een lichtpaarse mantel, die versierd was met 13 5000 gouden pailletten, 89 gouden blaadjes en verschillende edelstenen. Op zijn hoofd droeg hij een hoed, waarop hoge pluimen prijkten.

In een mooie verkiezingsshow in zaal De Rink, die o.a. geanimeerd werd door de Sloebers en de Ware Gilles, haalde Louis het van zijn tegenkandidaten Roger Van Mulders (Don Mascerade) en Johnny De Mol (Mario Paiclasso). Louis kreeg 355 punten van het publiek en de jury, terwijl zijn tegenkandidaten het elk moesten stellen met 58 punten. Louis kreeg na 4 deelnames eindelijk de prinsenscepter uit handen van Gilbert Claus.
Louis van Pottelbergh 1962

Louis, Emilia Brulin en zoon Freddy tijdens het carnavalsbanket 1962 (Bron: Prinsen van Aalst - DAK)

Door zijn overwinning kreeg Louis 1.500 frank van de Stad om uit de kosten te geraken. Dit was echter niet voldoende, maar Louis trok zich dit niet aan, omdat hij als een Prins die gaf wou gezien worden, in plaats van één die kreeg. Later versterkte Louis zijn imago als gevende Prins door snoep en speelgoed uit te delen in de stoet.

Tijdens zijn prinsenjaar bracht Louis bezoeken aan andere steden, waaronder Zaventem, Bredene, Moorsel, Aarschot en Wetteren. In Aalst ging hij, volgens de traditie die keizer Fransky ingevoerd had, de zieken en ouderen bezoeken met carnaval. Ook aan huis ging Louis zieke mensen bezoeken; zo werd hij gezien als een Prins voor alle mensen. Aan de zieken deelde hij snoep en speelgoed uit, dat hij goedkoop gekregen had via Emiel Bogaert.

Als Prins Carnaval mocht Louis op de Grote Markt Prins Alexander begroeten. Louis overhandigde een gouden masker aan de prins.

Carnavalsgroepen en carnavalsverbond Edit

Louis en Marcel De voorpost 28101988

Louis en Marcel Henninck (De Voorpost - 28/10/1988)

Louis maakte van Vastenavond zijn enige hobby en stopte hier zeker niet mee na zijn prinsschap. Zo werd hij als ex-Prins schatbewaarder van de Vereniging der Aalsterse Komische Groepen, het eerste carnavalsverbond. Ook in het latere Aalsters Karnaval Verbond was Louis actief als penningmeester.

Louis werd in 1968 lid van de groep de Flieramoizen. Louis maakte het voor de groep meteen mogelijk om deel te nemen aan de zomerkavalkade van Bredene. In de jaren '80 werd hij, samen met zijn vrouw, lid van de Tettemoesjen. Voor de groep van zijn vrouw, De Koekeloerepoezewoefkes, maakte Louis begin de jaren '70 de carnavalswagen, tot hij dit niet langer alleen kon.

Prinsencaemere en Feestcomité Edit

Louis

Bij de oprichting van de Prinsencaemere werd Louis meteen lid. Louis was steeds present op de activiteiten van de Prinsencaemere, zo beeldde hij o.a. Nana Nouskouri uit op de Playbackshow van 1976 en was hij één van de beren die tijdens de opvoering van circus Jhony in 1974 door Fifi (Robert Waterschoot) getemd werd. Louis deed ook mee aan de grote shows van de Prinsencaemere, zoals de Fiesta Alosta Tropical in 1978. In de jaren '80 werkte hij achter de schermen mee aan de travestieshows van de Prinsencaemere. Na zijn pensioen in 1980 werd Louis gebombardeerd tot secretaris van de Prinsencaemere; vier jaar later werd hij afgelost door Johny Cooman.

Midden de jaren '80 was Louis wat teleurgesteld in de Prinsencaemere. Hij vond dat het plezier verdwenen was en dat de Prinsencaemere zich bij momenten gedroeg als een soort cabaret- of showvereniging. Daarbij vond hij dat vele ex-Prinsen naast hun schoenen liepen, waardoor de Prinsencaemere op antipathie kon rekenen bij mening carnavalsgroepen.[1]

In 1990 werd Louis door de Prinsencaemere gehuldigd omwille van zijn 30-jarige prinsschap.
Louis van Pottelbergh 25081989 De Voorpost

Louis Van Pottelbergh (De Voorpost - 25/08/1989)

In 1989 werd Louis lid van het Stedelijk Feestcomité. Hij toonde meteen dat hij uit het goede hout gesneden was voor het Feestcomité, bij het promoten van de 42ste jaarbeurs in Blankenberge. Louis was daarnaast ook nog ondervoorzitter van het Nationaal Verbond der Oud-Krijgsgevangenen, waarmee hij in Aalst jaarlijks een kerstfeest organiseerde. Louis zijn specialiteit was de tombola, waar hij elk jaar veel energie instopte.

Varia Edit

  • Mary-Rose, de dochter van Louis, bracht in 1975 een balletnummertje tijdens de Oilsjterse Avond in de Mikisklub.
  • Louis was de laatste Prins die verkozen werd in een show, georganiseerd door de Bond der Politieke Gevangenen.
  • Louis ging in 1959 helemaal alleen met zijn fiets op bedevaart naar Lourdes.
  • In 1961 veranderde het Feestcomité de reglementen voor de verkiezing van Prins Carnaval. De maximumleeftijd werd 40 jaar. Louis had net geluk gehad; door deze reglementswijziging was het voor Louis in 1960 de laatste keer dat hij zou mogen deelnemen. Gelukkig haalde Louis het in 1960.
  • In 1978 vroeg het Feestcomité aan de Prinsencaemere om de carnavalsaffiche, waarop het reuzenpaar te zien was, in leven te houden. De Prinsencaemere schaafde het oude reuzenpaar hier en daar wat bij en voorzag hen van wieltjes, wat het makkelijker maakte voor de dragers van de reuzen. De kledij van dit reuzenpaar werd gemaakt door Ghislain Cornand. In de stoet werd het reuzenpaar bijgestaan door trommelaars Jean-Paul De Boitselier, Robert Waterschoot, Lucien Peirlinck, Johny Cooman, Louis Van Pottelbergh en Simon D'Hondt.
  • In 1982 ging de Prinsencaemere rond de kerstperiode op bezoek in de rusthuizen van Groot-Aalst. Een delegatie, bestaande uit Simon D'Hondt, Louis Van Pottelbergh, Antoine Van der Heyden, Jean-Paul De Boitselier, Paul De Wever en Jacky D'Herde, trakteerde de oudjes op zang en amusement.
  • Louis en zijn vrouw Emilia werkten vaak mee aan de expo's die georganiseerd werden rond carnaval. Zo werd tijdens de carnavalsexpo in 1979 het prinsenkostuum van Louis tentoongesteld.
  • In 1992 werd het 2de Uniek Oilsjterse Prinsenbal georganiseerd. De voltallige Prinsengarde werkte mee aan dit project. Langs de kant van de Prinsencaemere werkte enkel Louis mee aan dit bal.