Wikia

Margot Wojtulewski (°22/08/1956-†02/03/2020) was afkomstig uit het Waasland, maar werd in 1978 verkozen als Bloemenfee van Aalst.

Bloemenfee 1978-1979

Bloemenfee Margot-0

Margot wordt tot nieuwe Bloemenfee gekroond door haar voorgangster Magda (Voor Allen - 01/09/1978)

Margot Wojtulewski werd in augustus 1978 tijdens de Jaarbeurs verkozen als Bloemenfee van Aalst. Voor de tweede keer werd er een Bloemenfee verkozen die niet afkomstig was uit Aalst. Margot werd geboren in Sint-Niklaas en was woonachtig in Sinaai-Waas.[1]

De verkiezingsavond werd gepresenteerd door René Van der Speeten en muzikaal opgeluisterd door orkest Murena. De grote favoriet van de avond was echter niet Margot, maar haar medekandidate Nora De Boitselier - Van Der Meirsch, die erg gekend was in Aalst. Beide kandidaten moesten een reclamespot van één minuut presenteren, waarbij Margot een naaimachine moest aanprijzen. Bij de tweede proef moesten de kandidates bloemen herkennen en er werd afgesloten met een vrij nummer. Margot bracht hierbij een zelfgeschreven gedicht. Al snel werd duidelijk dat Margot de favoriet van het publiek was, wat te horen was aan het applaus dat ze telkens kreeg.

Bloemenfee Margot DVP01091978 (2)

Het gedicht waarmee Margot Bloemenfee werd (De Voorpost - 01/09/1978)

De jury vond de prestaties van Nora iets beter en bekroonde haar met 68 punten, terwijl Margot er 67 kreeg. Het publiek was echter bepalend en koos resoluut voor Margot. Met 130 publieksstemmen werd Margot uiteindelijk verkozen tot Bloemenfee, voor Nora die maar 59 publieksstemmen gekregen had. Zo haalde Margot met 218 punten, tegenover 158 voor Nora, verdiend de titel van Bloemenfee 1978-1979 binnen.

Met Michel en Enrico

Ook al was Margot niet van Aalst, toch probeerde ze als Bloemenfee present te zijn op heel wat Aalsterse (carnavals)activiteiten. Toch bleef Margot opvallend afwezig op enkele activiteiten, waardoor er hier en daar kritiek opdook. Margot beet echter van zich af en verklaarde dat ze op elk evenement aanwezig was waarop ze uitgenodigd werd. Volgens Margot werd ze gewoon niet uitgenodigd voor bepaalde festiviteiten.[2]

Prins Enrico en Bloemenfee Margot (c) De Voorpost Speciale Karnavaleditie

Prins Enrico en Bloemenfee Margot tijdens Aalst Carnaval 1979 (De Voorpost - Speciale Karnavaleditie)

Als Bloemenfee kwam Margot in contact met Prins Michel (1978) en Prins Enrico (1979). Als Bloemenfee mocht ze in 1979 mee in de stoet en beleefde ze de carnavalsdagen naast Prins Carnaval Enrico, met wie ze heel wat bezoeken aan rusthuizen en ziekenhuizen aflegde. De Sinaaise Margot met Poolse roots had tijdens haar termijn als Bloemenfee de harten van de Aalstenaars weten te veroveren, waardoor ze met de tijd als een echte Aalsterse gezien werd. In augustus 1979 werd ze opgevolgd door Rita Devenijns. Tijdens deze verkiezing werd Margot op het podium door de Aalstenaars bedankt met een luid applaus.[3]

Margot zou Aalst nog niet meteen vaarwel zeggen, want volgens de kranten had ze ondertussen een relatie met Enrico. Enrico en Margot hadden elkaar tijdens het afgelopen jaar beter leren kennen en bovendien deelden ze dezelfde passie: beeldhouwen. Margot steunde Enrico nog tijdens de verkiezing van Prins van Oost-Vlaanderen in 1979, maar ze vormden toen vermoedelijk al geen koppel meer. Daarna was Margot amper nog in Aalst te zien.[4]

Varia

  • In 1979 deed Margot ook mee aan de verkiezing van Fiertelprinses. Ze werd eerste eredame. Margot had hiermee reeds 34 titels verzameld tijdens verkiezingen. Na haar jaar als Bloemenfee werd Margot nog Zomerprinses van Merendree.
  • Margot vervaardigde tuinbeelden en op 28 september 2019 exposeerde ze nog enkele Powertex beelden in Sinaai.

Redactie

Tekst en foto's

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: De Voorpost, Voor Allen, Luc De Decker

Bronnen

  1. De Voorpost, 4 augustus 1978
  2. De Voorpost, 9 februari 1979
  3. De Voorpost, 31 augustus 1979
  4. De Voorpost, 31 augustus 1979