Wikia

De Popverbranding vindt steeds plaats op de laatste dag van carnaval en staat symbool voor het einde van carnaval.

Ontstaan Edit

De Popverbranding of de verbranding van Vastenavond werd in Aalst in 1960 ingevoerd door het Feestcomité, dat onder leiding stond van Gilbert Claus.

De eerste verbranding van een Vastenavondpop vond plaats op dinsdag 1 maart 1960 omstreeks 22u. De verbranding werd ingeleid door een optocht met het muziekkorps der Stedelijke Vrijwillige Brandweer. Deze optocht werd Taptoe genoemd, de cafébazen werden door het muziekkorps aangemaand om hun tap even af te sluiten, zodat de carnavalisten richting Grote Markt konden trekken voor de verbranding van de Vastenavondpop.

Optocht Edit

De Vastenavondpop werd door het Feestcomité rondgedragen langs de foorpleinen, waarbij ze gevolgd werden door de carnavalisten. Zo ging de werd de Vastenavondpop, begeleid door muziekkorpsen, naar de Grote Markt gebracht, waar ze verbrand zou worden.[1] De Galante Moilentrekkers kwamen midden de jaren '70 op het idee om de Vastenavondpop te begeleiden met fakkels, zodat de stoet meer op een rouwstoet zou lijken. Deze fakkels werden gratis uitgedeeld door firma De Winter aan de carnavalsgroepen. Niet elke groep deed hieraan mee, wat betreurd werd door De Galante Moilentrekkers.[2]

De Vastenavondpop werd jaarlijks in stoet van de Hopmarkt naar de Grote Markt gedragen, maar door de toenemende belangstelling kwam hier in 1999 een einde aan.[3]