Wikia

De Prinsenscepter wordt elk jaar doorgegeven van Prins Carnaval op Prins Carnaval. De huidige scepter werd ontworpen door Fritz Kieckens voor Prins Carnaval 1957, nadat zijn eerste ontwerp aan Keizer Fransky gegeven werd. In de jaren '70 werd de stadsscepter gestolen en koos men 10 jaar lang voor een scepter in polyester. In 1980 maakte Luc Peirlinck opnieuw een houten scepter voor de Prins, wat hij nog twee keer overdeed in 1993 en 2015.

Fritz Kieckens Edit

Prins Kakelaki 1953

Prins Kakelaki en zijn Prinsenscepter in 1953

Toen in 1953 voor het eerst een Prins Carnaval in Aalst werd aangesteld, kreeg deze op carnavalszondag een scepter van de stad Aalst. Deze scepter, met bovenaan een ajuin, werd ontworpen door Fritz Kieckens, leraar aan de Aalsterse Akademie voor Schone Kunsten.

Na Robert Renoncourt, werd Frans De Boitselier drie keer na elkaar verkozen tot Prins Carnaval van Aalst, waardoor hij drie keer de scepter overhandigd kreeg. Na drie Prinsentitels werd Frans benoemd tot Keizer Carnaval van Aalst, waardoor hij zijn scepter mocht houden.

Schenking 2019 001 Henninck 008

Keizer Fransky met zijn scepter en Prins Don Marco met de nieuwe Prinsenscepter (Foto via http://madeinaalst.be - Stadsarchief Aalst)

Fritz Kieckens moest hierdoor een nieuwe scepter ontwerpen voor de Prins van 1957. Fritz paste de scepter wat aan, zodat er een duidelijk verschil zou zijn tussen de scepter van Keizer Fransky en die van Prins Carnaval. Zo voegde Fritz het wapenschild van Aalst, maskers en hopranken toe aan zijn ontwerp. De scepter werd vervaardigd door Jan Steenhaut uit Herdersem. De huidige Prinsenscepter is nog steeds gebaseerd op het oorspronkelijke ontwerp van Kieckens.[1][2]

Scepter van polyester Edit

Michel, foto Luc De Decker (bijgewerkt Wiki)

Michel met de scepter uit polyester in 1973 (©Luc De Decker)

Toen Luc Peirlinck in 1969 Prins Carnaval van Aalst werd, was hij erg gefascineerd door zijn Prinsenscepter. Luc leerde in die tijd werken met een draaibank voor zijn beroep als schrijnwerker, waarop hij besloot om zijn Prinsenscepter na te maken. Het jaar erop moest Luc de officiële scepter doorgeven aan Jean-Paul De Boitselier, maar hij beschikte thuis over de enige perfecte kopie.

Tijdens de carnavalsdagen werd de scepter van Prins Jean-Paul in 't Muisken gestolen, waardoor men op zoek moest gaan naar een nieuwe Prinsenscepter. Omdat Luc over de enige kopie beschikte, kwam de politie bij hem langs om foto's te nemen van zijn scepter. Hierdoor kon de politie het signalement van de scepter opmaken, maar de scepter werd nooit teruggevonden. Om de verdwenen scepter te vervangen, werd toen een exemplaar in polyester gemaakt. Deze scepter in polyester zou 10 jaar meegaan.

Voor de 50ste stoet wou de stad Aalst een Prinsenscepter schenken aan koning Boudewijn, die de stoet kwam bijwonen. Men probeerde de scepter van Luc Peirlinck af te kopen, maar Luc weigerde dit. De stad Aalst gaf daarom Enrico Le Clair de opdracht om een scepter te maken voor de koning. Tijdens de stoet mocht Enrico zijn scepter, die versierd was met bladgoud van 20 karaat, aan koning Boudewijn overhandigen. Ook de Prinsenscepter van de stad werd i 1978 opgesmukt door Enrico.

Luc Peirlinck Edit

Luc Peirlinck en nieuwe scepter 1993

Luc Peirlinck maakte in 1980, 1993 en 2015 een nieuwe Prinsenscepter (©Collectie Sören Delclef - AjoinPedia)

In 1979 was Enrico Prins van Aalst en eind december was hij ook Prins van Oost-Vlaanderen geworden. Tijdens de Prinsenverkiezing 1980 werd Enrico's scepter van Prins van Oost-Vlaanderen gestolen, waardoor hij weigerde om de officiële Prinsenscepter van Aalst door te geven aan Paul De Wever.

Prins Polle Keipernaugel dreigde hierdoor een Prins zonder scepter te worden, waarop Simon D'Hondt contact opnam met Luc Peirlinck om een nieuwe scepter voor Prins Paul te maken. De vraag van Simon werd uiteindelijk omgezet in een officiële stadsopdracht, waarna Luc begon met het maken van een nieuwe scepter. Hierbij gebruikte hij zijn perfecte kopie van de oorspronkelijke scepter als voorbeeld. De basisvormen van de nieuwe scepter werden gedraaid door Roger Roelandt en Hugo Peeters beschilderde de scepter. Enrico had ondertussen zijn stadsscepter toch nog doorgegeven aan Paul, maar die mocht deze oude scepter inruilen voor de nieuwe scepter van Luc Peirlinck.

Prins Peter Vereecken krijgt de nieuwe scepter van Lucien Peirlinck (1)

Luc overhandigt de nieuwe scepter aan Prins Peter Vereecken in 1993 (©Collectie Sören Delclef - AjoinPedia)

De scepter werd jaarlijks doorgegeven, maar was in 1993 aan vernieuwing toe. De stad vroeg opnieuw aan Luc Peirlinck om een nieuwe scepter te maken. Deze keer bracht Luc een kleine wijziging aan in de scepter; hij maakte het handvat in het midden, waardoor het gewicht beter verdeeld was. Voordien was het handvat van de Prinsenscepter immers onderaan. De nieuwe scepter werd tijdens de opening van de Winterfoor overhandigd aan Prins Carnaval Peter Vereecken. De versleten scepter verhuisde naar het Stedelijk Museum.

In 1999 moest Luc de scepter repareren, maar in 2015 zou de kostprijs voor de reparaties erg oplopen, waardoor de stad aan Luc vroeg om een nieuwe scepter te maken. Zo mocht Luc voor de derde keer een Prinsenscepter maken, die in 2015 aan Prins Joeri Mens overhandigd werd. De kleur werd opnieuw aangebracht door kunstschilder Hugo Peeters. De oude scepter verhuisde naar het Stedelijk Museum. De scepter van Joeri moest na enkele dagen al terug voor herstelling, omdat de verf er makkelijk af ging doordat de scepter niet vernist was. Hierdoor moest Joeri nog enkele dagen met het oude exemplaar rondlopen.[3][4][5][6][7]

Tejo Soete, Ronny Eemans of Peter Roelandt? Edit

Toen Luc in 2017 besliste te stoppen met het maken van Prinsenscepters, stonden Tejo Soete en Ronny Eemans op als nieuwe sceptermakers van Aalst. Luc gaf zowel Tejo als Ronny tips, waarna ze beiden een scepter maakten als afscheidscadeau voor Prins Raf Sidorski. Naast Tejo en Ronny is ook Roger Roelandt nog actief in Aalst als sceptermaker.

In 2020 mocht Tejo Soete de scepter van Prins Bart De Meyst opschonen, vooraleer hij doorgeven werd aan de nieuwe Prins van 2020. De huidige scepter is nog steeds diegene die door Luc in 2015 gemaakt werd. Wie de volgende officiële Prinsenscepter zal maken is nog een vraagteken.

Bronnen Edit

  1. De Voorpost, 15 februari 1980
  2. Het Laatste Nieuws, 16 september 2017
  3. De Voorpost, 15 februari 1980
  4. Het Laatste Nieuws, 16 september 2017
  5. Het Laatste Nieuws, 5 februari 1999
  6. Goeiedag Aalst, 5 februari 2015
  7. De Streekkrant - Carnavalkrant, 11 februari 2015

Redactie: Edit

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: Collectie Sören Delclef - AjoinPedia, Luc De Decker, Madeinaalst - Stadsarchief Aalst