Wikia

Pierre Robert Renoncourt (Rijsel 1895 - Etterbeek 1961) was de eerste Prins Carnaval van Aalst. In 1953 werd hij door burgemeester Oscar De Bunne aangesteld als Prins Kakelaki I.

Stoffenhandelaar

Robert was een Fransman, die in Rijsel geboren was, maar neerstreek in Aalst, waar hij trouwde met de Aalsterse Evelina Ghysbrecht. Samen kregen ze twee kinderen.  

Robert was een marktkramer in textiel. Hij had ook een winkel in de Kattestraat, die later verhuisde naar de Borluutstraat. Daarnaast had Robert ook nog een winkel in Sint-Jans-Molenbeek.  

Naast stoffen en ondergoed, verkocht Robert als eerste ook carnavalsartikelen en -kostuums in Aalst. Robert kreeg de bijnaam Kakelaki, omdat hij stoffen in kaki steeds kakelakistoffen noemde.[1]  

Vastenavondvierder

1925-1

Arthur Dierick, ?, Robert Renoncourt en Omer Dierick (Bron: De 75 Stoeten van Aalst - DAK)

In de jaren '20 groeide Robert uit tot een gekende Vastenavondvierder en een vaste klant in de Aalsterse herbergen. Vastenavond was voor Robert een belangrijke dag. Zo ging hij steeds op eigen kosten mee in de Aalsterse carnavalsstoet met zijn groep De Exentrieken, waarvan hij de stuwende kracht en voorzitter was. De groep bestond naast Robert, nog uit de broers Omer en Arthur Dierick, en hun vrouwen Maria Van den Abeele en Maria De Smedt. De groep nam meestal als clowns of pierrots deel aan de kavalkades in die tijd.[2]  

Bij de eerste officiële Aalsterse carnavalsstoet waren Robert en zijn groep in 1923 meteen van de partij. Roberts inzet werd erg gewaardeerd door de stad en op de prijsuitreiking in 1946 werd hij speciaal vermeld, omdat hij 18 stoeten op eigen kosten had meegelopen. Hij werd er ook een groot weldoener van liefdadigheidsfeesten genoemd, omwille van zijn 25 jaar inzet als trouwe medewerker bij alle stadsfeesten.[3]  
De Exentrieken 1935

De Exentrieken (met Kakelaki in het midden) tijdens carnaval 1935

Tijdens Aalst Carnaval bezocht hij steeds de cafés in het centrum met zijn open koets en koetsier. Hij was gekleed als clown, met wit geschminkt gezicht en witte punthoed. Hij was een opvallend figuur tijdens de carnavalsfeesten, waardoor er veel over hem gesproken werd. Samen met Omer Dierick en Arthur Dierick reed hij jaarlijks in zijn koets mee in de stoet. 

Samen met Frans De Boitselier kwam hij op het idee om in Aalst een Prins Carnaval te introduceren. Hun idee gevolgd door de stad en het jaar daarop werd Robert in 1953 aangesteld als eerste Prins Carnaval van Aalst. 

Prins Carnaval 1953

Kakelaki

Van links naar rechts: Charly Van Steenbergen, Anastasia De Bruyn, Henri Van de Perre, Arthur Dierick, Evarist Beeckman, Robert Renoncourt, Benoni Ringoir, Alfred Kelders, Alfons Berghman, Omer Dierick, Laurent De Wolf, Maria Van den Abeele, Gustaaf De Stobbeleir, Jean De Brucker (Bron: Mijlbeek, Jos Ghysens)

Naar aanleiding van het zilveren jubileum van Aalst Carnaval wilden de organisatoren uitpakken met enkele vernieuwingen. Zo deed het Ros Balatum zijn intrede, maar werd er voor het eerst ook een Prins Carnaval ingevoerd.  

In het huis van Gustaaf De Stobbeleir werd beslist om Robert Renoncourt aan te stellen als eerste Prins Carnaval van Aalst. Op 6 februari 1953 werd Robert hiervan per brief op de hoogte gebracht. Renoncourt mocht als Prins Carnaval, samen met zijn twee vrienden Arthur en Omer Dierick, in een open koets, door twee paarden voortgetrokken, meerijden in de stoet.  

Renoncourt droeg een met zilveren pailletten versierd clownskostuum en kreeg op zondagmiddag aan het stadhuis de prinsenscepter en een oorkonde van burgemeester Oscar De Bunne. Zijn Prinsennaam was Kakelaki I.[4]  
Kakelaki

Prins Kakelaki en zijn entourage (Foto: Archief Lieven Goubert)

Er kwam echter heel wat kritiek op de aanstelling van een Prins Carnaval. Vele Aalstenaars, waaronder Pierre De Winter, vonden dat de carnavalisten ook inspraak moesten krijgen over wie Prins Carnaval moest worden tijdens een verkiezing. Het jaar daarop pikte Gustaaf De Stobbeleir het idee van Pierre De Winter op en werd de eerste verkiezing van Prins Carnaval georganiseerd. Zo was Robert de enige aangestelde Prins Carnaval van Aalst. In 2021 zal Yvan De Boitselier de tweede aangestelde Prins Carnaval worden; door de Coronacrisis wordt zijn titel van Prins Carnaval 2020 met een jaar verlengd.

Varia

  • Robert had een groot hart en samen met de broers Dierick deed hij verschillende omhalingen voor het goede doel in Aalst. In 1928 haalden ze 825 Frank op ten voordele van de drieling van de familie Verpeten uit de Rapenstraat.
  • In het Draeckenmuseum (1977) van de Draeckenieren werd o.a. de hoofdprijs van Prins Kakelaki tentoongesteld. Dit was een fiets met grote steek, ballonbanden, karbuurlicht, laadstoel, pion libre en herstellingstrousse.
  • In 2013 werd Robert geëerd door de Moikes. Hun aftelkalender stond in het teken van prins Kakelaki en ze maakten ook een Nominetje voor Kakelaki. In de tijd van Robert was de traditie er nog niet om lintjes en Nominettes te laten maken, waardoor de Moikes ook voor hem een Nominette uitbracht.
  • In 2017 ontstond heisa rond de Poolse roots van Prins Raf Sidorski. Uit onderzoek van OilsjtMjoezik bleek dat Raf niet de eerste 'allochtone' Prins Carnaval was; Robert was immers als Fransman ook Prins Carnaval geworden.
  • Nominette Kakelaki AjoinPedia

    Nominette van Kakelaki door AjoinPedia (2018)

    In 2018 bracht AjoinPedia een Nominette uit met daarop Prins Kakelaki.

Redactie

Tekst en foto's

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: Collectie Lieven Goubert, Collectie Sören Delclef, boek 'Mijlbeek'

Bronnen

  1. Ghysens J. (2005), Mijlbeek, Genootschap der Aalsterse Geschiedenis
  2. De Paepe Ph. (1987), Verzameld werk van Philip De Paepe
  3. De Gazet van Aalst, 14 maart 1946
  4. De Gazet van Aalst, 3 februari 1973