Wikia

Sjik was een Aalsterse carnavalsgroep die van 1981 tot en met 2001 furore maakte in de Aalsterse stoet. De groep haalde 2 eerste prijzen bij de Grote Groepen en kende elk jaar veel succes bij het publiek. De groep viel in 2001 echter uit elkaar, nadat 3 leden van de groep voor de rechtbank moesten verschijnen wegens onvrijwillige doodslag, na een ongeval met de bus van Sjik. De leden werden uiteindelijk vrijgesproken, maar de hele zaak had te zwaar op de groep gewogen, waardoor het vuur eruit was.

Oprichting

Eetfestijn Sjik 1989 De Voorpost 21041989

Enkele Sjik-madammen op het eetfestijn van Sjik in 1989 (De Voorpost - 21/04/1989)

Sjik werd in 1980 opgericht door carnavalisten die bij diverse andere groepen niet meer tevreden waren, aangevuld met nieuwe mensen. De stuwende krachten in de groep waren de broers Erik, Piet en Jan De Vree.

De groep wou aanvankelijk geen traditioneel bestuur met voorzitter, penningmeester en secretaris, maar koos voor een coördinatiecomité. Het coördinatiecomité moest de verschillende takken van de groep coördineren en superviseren. Zo stond Erik De Vree in voor de creatieve tak, waarbij hijzelf vooral het creatieve brein was. Hugo De Waele was verantwoordelijk voor de technische afdeling en Piet De Vree zorgde voor de uitvoering van de laswerken. Jan De Vree was manusje-van-alles en sprong in waar hij nodig was. Naast het coördinatiecomité behoorden Philip Thybaert, Rudy Sterckx, Gunther Sterck, Helmut en Johan tot de actieve werkkrachten van de groep.

De groep startte in de categorie ‘Groepen Zonder Praalwagen’, wat toen de categorie van de Kleine Groepen was. In die tijd waren er immers maar 2 categorieën: de Groepen Zonder Praalwagen en de Groepen Met Praalwagen, of de Kleine Groepen en de Grote Groepen. In hun tweede jaar schakelden ze over naar de Grote Groepen.

Het lokaal van de groep was aanvankelijk café 't Ros Beiaard op de Grote Markt. Later verhuisden ze naar 't Half Maantje in de Pontstraat.
Sjik 1986 De Voorpost 17011986

Sjik in 1986. (De Voorpost - 17/01/1986)

Enkel in Aalst

Sjik 1989 werkhallen

Sjik aan het werk in 1989 ((©Collectie Sören Delclef - AjoinPedia)

Sjik sloot zich meteen aan bij het AKV, waardoor ze ondergebracht werden in de Couverture.

Sjik koos ervoor om geen stoeten buiten Aalst te lopen. Naast de Aalsterse carnavalsstoet liepen ze enkel nog mee in de Arendstoet. Ze zorgden er jaarlijks voor dat hun prijzengeld niet volledig opgemaakt werd en haalden hun inkomsten uit o.a. de verkoop van badges, steunkaarten, etentjes en Thé Dansants. Daarnaast hadden ze ook het geluk om over een sponsor te beschikken, die hen o.a. betonijzer en elektrische motoren kon bezorgen.[1]

Door de jaren heen evolueerde het bestuur van de groep toch naar de traditionele vorm met voorzitter en secretaris. Erik De Vree werd voorzitter en Philip Thybaert secretaris.[2] Midden de jaren '90 trad Dirk Roelant op als woordvoerder van de groep.[3]

Voorzitter Erik De Vree en een paar andere leden van het eerste uur verlieten de groep begin 1995, waardoor de groep op sterven na dood leek. Na carnaval 1995 deed het gerucht dan ook de ronde dat Sjik het voor bekeken zou houden, aangezien de groep hun leider en denktank verloren had. Niets was minder waar; Sjik ging verder met voorzitter Marc De Wuffel. De groep sloeg een nieuwe weg in, waarbij voortaan iedereen nieuwe ideeën mocht aanbrengen.[4][5]

Alternatieve prijzen

29021998 Prijsuitreiking Willy Van Mossevelde

Prijsuitreiking Prijs Willy Van Mossevelde 1997 (©Collectie Sören Delclef - AjoinPedia)

In de Borse van Amsterdam werd in 1985 de eerste 'Willy Van Mossevelde-prijs' uitgereikt. Sjik werd hierbij de winnaar bij de ingeschreven groepen en ontving van Willy Van Mossvelde een verfemmer met daarin 10.000 muntstukken van 1 frank. De emmer woog 45 kilogram, waardoor Sjik-voorzitter Erik Devree hulp van zijn leden nodig had, om de prijs in ontvangst te nemen. Willy had bij de aankondiging van zijn prijs 'een zware prijs' beloofd en was zo zijn belofte nagekomen.

Sjik won de Prijs Willy Van Mossevelde nog eens in 1993, 1994 en 1997.

Ook bij de Amylumprijzen, die uitgereikt werden door de gelijknamige fabriek, was Sjik vaak één van de laureaten. Zo werden ze bij de Amylumprijzen derde in 1986, vijfde in 1987, vierde in 1989 en ontvingen ze in 1988 de Amylumprijs van het Ritme.

Te weinig werkkrachten

In 2000 verlieten opnieuw enkele leden de groep om de nieuwe groep De Loge op te starten, die dat jaar als losse groep in de stoet ging. Het verlies van deze leden zorgde bij Sjik voor een tekort aan werkkrachten. De groep dreigde hierdoor in 2000 niet klaar te geraken met hun wagen rond de Draeckenieren. Voorzitter Marc De Wuffel had al een noodplan klaar en desnoods zou de groep uitrijden met een halve wagen.[6]

De groep kreeg echter hulp uit onverwachtse hoek: de Draeckenieren besloten om zelf een handje toe te steken. Karel De Naeyer liet in de kranten wel optekenen dat niet alle groepen nu moesten bellen om de hulp van de Draeckenieren in te roepen. Dankzij de Draeckenieren raakte de wagen van Sjik dat jaar op tijd klaar.[7]

De Aalsterse carnavalsgroep Sjik schonk in 2001 de zes wagens, waarmee ze in de Aalsterse stoet van 2000 de 4e prijs gewonnen hadden, weg. De groep deed dit omwille van plaatsgebrek, al bleek later dat de groep aan zijn laatste maanden bezig was.[8]

Ongeval met bus van Sjik

In 2000 wou de Aalsterse muziekgroep All 4 Fun een promotietoer organiseren, waarbij in verschillende café's halt gehouden zou worden. De popgroep had daarvoor de oude Engelse stadsbus van Sjik gehuurd. De chauffeur had de passagiers op het bovenste dek al meermaals gevraagd om te blijven zitten, maar bij de derde spoorwegbrug in Welle ging het fout. De feestende passagiers op het bovendek raakten de spoorwegbrug, waarbij Vannessa De Wulf uit Erembodegem het leven liet. [9]

Na het ongeval gingen de leden van Sjik de familie van het verongelukte meisje bezoeken. De familie besefte dat het een ongeluk was en dat niemand echt schuld had. Het Openbaar Ministerie zag wel een aantal fouten, waardoor enkele leden van de groep aangeklaagd werden voor onvrijwillige doodslag. De chauffeur, die lid was van Sjik, zou niet over het juiste rijbewijs beschikt hebben en de bus had geen geldig schouwingsbewijs.[10] Het Openbaar Ministerie vorderde daarom een effectieve celstraf van 1 jaar wegens onopzettelijke doding voor 3 Sjik-leden: Edwig Becqué, de chauffeur van de autobus, Marc De Wuffel, de voorzitter van Sjik en Luc Poleyn, op wiens naam de eigendomsdocumenten van de bus stonden.[11] Luc Poleyn had voor de groep ooit de aankoopdocumenten ondertekend, waardoor hij door de rechtbank gezien werd als de eigenaar van een bus zonder schouwingsbewijs. Chauffeur Becqué had dan weer een vrachtwagenrijbewijs i.p.v. een busrijbewijs.

De politierechtbank van Aalst sprak de beklaagden in 2001 vrij. De chauffeur van de bus kreeg een rijverbod van één maand en een geldboete van 44.000 frank. De eigenaar van de bus moest een boete van 34.000 frank betalen.[12] In hoger beroep werd de uitspraak in 2003 bevestigd, waardoor de drie begeleiders van Sjik definitief vrijgesproken werden.[13] De carnavalswereld toonde zich solidair met de leden van Sjik. De groep kreeg steun van de NV Groepen, een spontaan initiatief van carnavalisten. De NV Groepen startte na de definitieve uitspraak een geldinzameling, waarmee de uitgesproken boetes betaald konden worden.[14]

Einde van de groep

De rechtszaak had echter zwaar op de groep gewogen en gaf zelfs aanleiding tot ruzie binnen de groep. Na carnaval 2001 kwam het nieuws dat Sjik een sabbatjaar zou inlassen om hun kas te spijzen en de neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen. Marc De Wuffel bezweek onder de druk, aangezien de rechtszaak in beroep nog een vervolg zou krijgen, en gaf zijn ontslag als voorzitter.

De groep bleef aanvankelijk wel nog een plaats in de werkhallen huren als 'Kleine Groep', maar uiteindelijk zou de groep er toch helemaal mee stoppen. Het vuur bij de leden was weg en zo verdween een creatieve groep uit de carnavalswereld.[15]

Thema's en Prijzen

Overzicht

Jaar Thema Categorie Plaats in

klassement

1981 d'Oilsjterse Voil Jeanetten werren discovedetten Kleine Groepen 6
1982 Radjo A-lost Mobilei Grote Groepen 6
1983 Me bokkesprongen de stadskas geviltj deir Etienne Bogaert en 't Leger des Heils Grote Groepen 8
1984 Sjikveegteraan Grote Groepen 11
1985 A-Nie Annie Grote Groepen 9
1986 Sjikinsjinapen Grote Groepen 7
1987 't Zwonenmeer Op De Spiegelvoiver Grote Groepen 7
1988 Amaijamaijamaica Grote Groepen 9
1989 Les Dam de Mari Grote Groepen 4
1990 SjikObello Grote Groepen 4
1991 Sjikke Madammen Show Grote Groepen 5
1992 De Ledder Boys Grote Groepen 3
1993 Koninklijke Schlagerij Sint-Sjik Grote Groepen 3
1994 Sjikobcédé, Cantaté dominé Grote Groepen 1
1995 Poesj eer sjikke kapelle Grote Groepen 6
1996 Eirem Kloaren, Sjikke Bloaren Grote Groepen 5
1997 Sjikking in the reen Grote Groepen 1
1998 Disco-Sjik Grote Groepen 8
1999 Sjikke Stadshostessen - Promosjik Grote Groepen 5
2000 Juras-Sjik-Park Grote Groepen 4
2001 Sjik Love Parade Grote Groepen 9

Thema's per jaar

  • 1981: d'Oilsjterse Voil Jeanetten werren discovedetten. In hun eerste jaar bij de Kleine groepen bracht Sjik een parodie op de discorage. Hiervoor gebruikten ze de Oilsjterse Voil Jeanet. De groep kende meteen veel succes bij het publiek en ook het Feestcomité reageerde enthousiast op deze beloftevolle nieuwe groep.[16][17]
Sjik 1981 DVP 06031981

(De Voorpost - 06/03/1981)

  • 1982: Radjo A-lost Mobilei. Voor hun eerste jaar bij de Grote Groepen had Sjik meteen iets speciaal voorzien. Hun drie wagens, die 16 meter lang waren, zouden voortgetrokken worden door een motor van 1pk. De groep wou hiermee uitblinken in milieuvriendelijkheid. De wagens van Sjik waren voorzien van bewegende elementen en verlichting. Als thema brachten ze iets over de vrije radio's. Muziekcassettes en elektronische apparaten werden op het onderstel gelast en ook DJ's in glitterpakken stonden op de wagen.
  • 1983: Me bokkesprongen de stadskas geviltj deir Etienne Bogaert en 't Leger des Heils. De groep beeldde enkele Aalsterse politieke problemen uit met in de hoofdrol schepen Etienne Bogaert. De groep was echter niet tevreden met de behaalde prijs en protesteerde tegen de jury en de uitslag door in de e Arendstoet rond te lopen met rouwbanden en spottende teksten. [18][19]
  • 1984: Sjikveegteraan.
  • 1985: A-Nie Annie.
  • 1986: Sjikinsjinapen. Sjik maakte op hun praalwagen een uitstap naar China en Japan om deze landen als gastland te vragen voor de volgende Jaarbeurs. Eric De Vree leende zijn kostuum dat jaar uit voor de Carnavalsexpo.
  • 1987: 't Zwonenmeer Op De Spiegelvoiver.
  • 1988: Amaijamaijamaica: De groep maakte gebruik van veel kleuren en klanken om de intrede van Maurice De Kerpel in Aalst te vieren.[20]
  • 1989: Les Dam de Mari: Sjik beeldde de leerlingen van de Dames van Maria uit, die als toonbeeld moesten dienen voor de immorele taferelen die zich afspeelden bij de jeugd.[21]
  • 1990: SjikObello. Sjik trachtte Italië naar de Aalsterse straten te brengen.
  • 1991: Sjikke Madammen Show. De groep bracht ode aan de Europese Voil Jeanet.
  • 1992: De Ledder Boys. De groep hulde zich volledig in lederen pakjes voor hun thema. Hierbij werden stoere mannen met zware motors, maar ook minder stoere mannen met lichtere motors opgevoerd.
  • 1993: Koninklijke Schlagerij Sint-Sjik.
  • 1994: Sjikobcédé, Cantaté dominé. Het thema van Sjik draaide rond het koor Cantate Domino.
  • 1995: Poesj eer sjikke kapelle. Bij de aankondiging van hun thema ontstond er wat commotie, doordat de kinderen van Poesjkapelle een klacht overwogen tegen Sjik. De kinderen van Catharina Van den Steen, zoals Poesjkapelle echt heette, namen contact op met Jan Dooms om te voorkomen dat Sjik hun moeder als thema zou nemen. Sjik informeerde bij een advocaat en benadrukte dat ze niemand schade of smaad wilden berokkenen. Ze wilden in tegendeel een ode brengen aan de Aalsterse volksfiguur.[22]
  • 1996: Eirem Kloaren, Sjikke Bloaren. Sjik zette het Aalsterse Karmelietenklooster centraal in hun thema. De Arme Klaren en hun attributen om te overleven werden door Sjik in de kijker gezet, op een spirituele manier. Hun blikvanger was o.a. een grote naaimachine, gebaseerd op een antiek exemplaar. Hun lied werd zelf samengesteld met de hulp van het koor Singhet Vroo uit Burst. De kostuums werden ontworpen door Hilde de Ketelbutter.
  • 1997: Sjikking in the reen. De groep wou het traditionele slechte weer tijdens carnaval gebruiken als stoetthema. Dit deden ze in de Hollywood-stijl van de jaren '80 als echte Gene Kellys. Hun wagen was maar liefst 72 meter lang, waarbij gebruik gemaakt werd van lantaarnpalen, die regen sproeiden. Op de wagen koos Sjik niet voor politieke koppen, maar voor hun eigen leden; de wagenbouwers werden op de wagen gezet, omdat de politiekers het niet verdienden om op een wagen te staan. De leden volgden gedurende enkele maanden tapdanslessen voor het uitbeelden van dit thema.
Een beldj oit de archieven met Oilsjterse Carnavalsgazet nr

Een beldj oit de archieven met Oilsjterse Carnavalsgazet nr.1 (Dankzij AVP)

  • 1998: Disco-Sjik. Sjik wou het gebrek aan danszalen in de stad aankaarten door met een rijdende discotheek in de stoet te trekken. Vooraan de wagen stonden poppen van Joyce De Troch en Felice Damiano , figuren uit het televisieprogramma 'Het Swingpaleis'. De echte Joyce De Troch was ook aanwezig en danste mee met de groep op de Grote Markt.
  • 1999: Sjikke Stadshostessen - Promosjik. Sjik promootte de stad tijdens de stoet door enkele bekende Aalsterse figuren op hun wagen te zetten. Louis-Paul Boon zag Ondineke uit een boek stappen, Anny De Maght had een grote basketbal cadeau gekregen, Willy Van Mossevelde schaatste bovenop een verfpot, Kamiel Sergant zat op zijn driewieler en Klaus Gabrio was de voortrekker van de pompiers. De leden van de groep waren verkleed als de klassieke stadshostessen met roze pakjes. Tijdens de stoet kantelde één van de karretjes om.[23]
  • 2000: Juras-Sjik-Park. Sjik meende dat de Draeckenieren hun actieterrein verlegd hadden van de Grote Markt naar Juras-Sjik-Park en staken de draak met de Draeckenieren. Voor de muzikale omlijsting maakte Sjik gebruik van de muziek uit de Jurassic-Parkfilm.[24]
  • 2001: Sjik Love Parade. Sjik mocht deel A van de Grote Groepen afsluiten. Met hun wagen keerden ze terug naar de typische Sjik-look van vroeger. De karretjes toonden een paar hoge naaldhakken met hierop bekende koppen, zoals Saddam, Arafat, Clinton en Castro. Deze love parade werd in goede banen geleid door de paus. Ze maakten gebruik van opzwepende muziek en hun kostuums waren een kruising tussen travestieten en dragqueens.[25]

Varia

  • Op 10 juni 1989 vierde Sjik haar 10-jarige bestaan met een rock-party in Zaal Beukenhof. Hiervoor hadden ze John Wooley and Friends gecontacteerd.
  • Nancy Van Damme Sjik Ajoinprinsesverkiezing De Voorpost 14021992

    Nancy Van Damme nam in 1991 deel aan de verkiezing van Ajuinprinses en Faluintjesfee. (De Voorpost - 14/02/1992)

    In 1991 nam Sjik-lid Nancy Van Damme deel aan de verkiezing van Ajuinprinses en Faluintjesfee. Ze eindigde op de derde plaats. [26]
  • Naast de reeds genoemde leden, was ook Guy Walgraef één van de bekendere namen van Sjik.
  • In 2001 werd Sjik actief op internet. Ze lanceerden hun eigen website www.sjik.yucom.be en maakten het emailadres sjik@advalvas.be aan.[27]
  • Tijdens hun laatste stoet in 2001 liep Sjik net voor De Loge, de groep die toen uitsluitend bestond uit ex-leden van Sjik.
  • Sjik stond er om bekend om zelf met muziekinstrumenten voor muziek te zorgen in de stoet.

Redactie

Tekst en foto's

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: Sören Delclef - AjoinPedia, De Voorpost, Aalsters Karnavalboek DAK, De Gazet van Aalst, Nieuwe Gazet van Aalst, Carnavalaalstkoentje, Het Laatste Nieuws, Het Volk, Luc De Decker

Bronnen

  1. De Voorpost, 29 januari 1982
  2. De Voorpost, 8 februari 1991
  3. Gazet van Antwerpen, 8 februari 1997
  4. Het Volk, 24 oktober 1995
  5. Gouden Blad, 8 november 1995
  6. Het Laatste Nieuws, 2 februari 2000
  7. Het Laatste Nieuws, 5 februari 2000
  8. Het Nieuwsblad, 12 maart 2001
  9. Het Laatste Nieuws, 28 augustus 2000
  10. Het Laatste Nieuws, 18 september 2000
  11. Het Laatste Nieuws, 20 april 2001
  12. Belga, 10 september 2001
  13. Het Nieuwsblad, 2 januari 2003
  14. Het Laatste Nieuws, 17 februari 2003
  15. Het Laatste Nieuws, 18 december 2001
  16. De Voorpost, 27 februari 1981
  17. De Voorpost, 6 maart 1981
  18. De Gazet van Aalst, 14 januari 1983
  19. De Voorpost, 25 februari 1983
  20. De Voorpost, 26 februari 1988
  21. De Voorpost, 10 februari 1989
  22. Het Volk, 28 januari 1995
  23. Het Laatste Nieuws, 2 februari 1999
  24. Het Laatste Nieuws, 16 februari 2000
  25. Het Laatste Nieuws, 6 februari 2001
  26. De Voorpost, 9 augustus 1991
  27. Het Nieuwsblad, 25 januari 2001