Wikia

1976 - Programma

Het programma van Carnaval 1976 ging van start op 16 januari met het Driekoningenfeest en eindigde op 20 maart met het Half-vastenbal.

VoorprogrammaEdit

  • De carnavalsfestiviteiten gingen van start op 16 januari met het Driekoningenfeest in de Keizershallen.
  • Op maandag 26 januari werden de kandidaten Prins Carnaval 1976 voorgesteld in restaurant Atlanta.
  • Op 6 februari werd Johny Cooman verkozen tot Prins Carnaval in de Keizershallen.
  • De Winterfoor werd officieel geopend op 20 februari.
  • Op carnavalszaterdag (28 februari) werden verschillende festiviteiten georganiseerd:
    • Rondgang met de Oude Garde .
    • Jefkesbal in de feestzaal Sint Anna.
    • Bal in het Groen Kruis.
    • De Bierfeesten in de zaal Black-Boys, waar ook de verkiezing van de Bierprins plaats vond.
    • Bal van de Catharinisten in de Keizershallen.
    • 1e Lustrum-karnavalbal van het Rode Kruis en de vriendenkring De Pelikaan in zaal FFR.

CarnavalszondagEdit

Op 29 februari vertrok de 48e stoet omstreeks 14u00. De Stoet bestond uit 47 Aalsterse groepen, marjoretten, muziekkorpsen en de Aalsterse Gilles.

Traject: Moorselbaan - Hovenierstraat - Varkensmarkt - Molendries - St. Annabrug - Werf - Molenstraat - Kapellestraat - Graanmarkt - A. Liénarstraat - Stationsplein - Stationsstraat - Esplanade - Dendermondsesteenweg - Zeshoek - Dirk Martensstraat - Koolstraat - Astridpark - Duivekeetstraat - Gentsestraat - Vlaanderenstraat - Keizerlijk Plein (tribune) - Korte Zoutstraat - K. Colinetstraat - Geraardsbergsestraat - St. Kamielstraat - Maanstraat - Zonnestraat - Korte Zoutstraat - Lange Zoutstraat - Grote Markt (tribune) - Kattestraat - Esplanadestraat - Vaartstraat - Werf.

Het Keizerlijk Plein werd opnieuw afgesloten; wie daar de stoet wou bekijken, moest 20 Frank betalen. Aan het Keizerlijk Plein zorgde de Koninklijke Harmonie St. Martinus uit Oordegem voor de ambiance, terwijl dit op de Grote Markt verzorgd werd door Harmonie Onder Ons uit Wenduine.

De Muziekverenigingen verzamelden rond 19u30 in de Keizershallen voor de prijsuitreiking, terwijl in de cafés taptoe geblazen werd door verschillende muziekverenigingen.In verschillende zalen werden ook bals georganiseerd:

  • Groots carnavaldansfeest in het Volkshuis;
  • Bal in Barkelder Groen Kruis;
  • Bierfeesten in zaal Black-Boys

CarnavalsmaandagEdit

Ook carnavalsmaandag was, zoals steeds, een goed gevulde dag:

  • 14u00: Show van de Aalsterse Gilles op de Grote Markt en kindercavalcade op St. Anna;
  • 16u00: 17e Massa-ajuinworp;
  • 17u00: 2e rondgang van de Aalsterse groepen;
  • 19u30: Taptoe door de verschillende muziekverenigingen;
  • 20u00: Bal in Barkelder Groen Kruis en Bierfeesten in zaal Black-Boys;
  • 20u30: Rondedans door de Aalsterse Gilles op de Grote Markt;
  • 21u00: Gemaskerd bal van de Oude Garde , met verkiezing van de cantiniière 1976 in Salons Verspaille.

CarnavalsdinsdagEdit

De Voil Jeannetten begonnen samen met de Oude Garde rond 15u aan hun optocht. Traject: Grote Markt - Molenstraat - Werf - Vaartstraat - A. Liénartstraat - Statieplein - Statiestraat - Esplanade - Vrijheidstraat - Schoolstraat - Vredeplein - Nieuwstraat - Grote Markt.Omstreeks 19u30 was er Taptoe door de verschillende muziekverenigingen, waarna het bal in Barkelder Groen Kruis herbegon.Vanaf 21u30 trokken de leden van het Feestcomité richting Grote Markt om er rond 22u00 de vastenavond te verbanden.

PrinsendagEdit

De dag van de  Prinselycke Carnavalcaemere der Aloude Keyserlycke Stede tot Aelst vond plaats op zondag 7 maart.  In de voormiddag bezochten ze de rusthuizen St. Lievens en St. Job. Vanaf 15u00 gingen de prinsen met gehandicapte kinderen rond op de verschillende foorpleinen, waarna men richting Stadhuis trok, waar het feestcomité en de burgemeester hen stond op te wachten. Na een optocht door de stad eindigde de prinsendag met een vuurwerk op het stationsplein.

Carnaval 1976 was volledig voorbij op 20 maart, na het Half-vastanbal in zaal Okapi.