Wikia

Carnaval 1987 ging door van zondag 1 tot en met dinsdag 3 maart. Prins Carnaval was Popoll, Paul Kinoo .

Affiche Edit

De carnavalsaffiche werd gemaakt door Jozef Van Den Steen. De affiche stelt Aalst carnaval voor, gezien door de ogen van de kunstenaar. Bovenaan staat de slagzin 'Daar hij noch hoopt noch vreest is de Aalstenaar in feest' te lezen. Onderaan zegt een van de figuren op de affiche het volgende: "Die 't weirken oietgevonne heit was nen oièl!... Van te weirekn werde moei, en mokta voil!"

Verhoogde toelage Edit

Het Stadsbestuur besliste, op advies van het Stedelijk Feestcomité, om de toelagen van de carnavalsverenigingen te verhogen met 500.000 Frank. Hierdoor was er in 1987 in totaal 2.100.000 Frank te verdelen tussen de deelnemende groepen, op basis van de punten van de jury. Gerechtsdeurwaarder Luc De Troyer zal de puntentelling in goede banen leiden en de uitslag meedelen aan het Stedelijk Feestcomité . Het Feestcomité mag de prijzen dan verdelen op carnavalmaandag tijdens de prijsuitreiking.

WinterfoorEdit

Op vrijdag 20 februari werd de Winterfoor officieel geopend op het Stadhuis. De foor werd volledig vernieuwd in '87 en bleef in Aalst tot 8 maart op de Grote Markt, de Hopmarkt, de Houtmarkt, het Vredeplein, de Esplanade en de Kattestraat.

Herdenking overleden carnavalistenEdit

De overleden carnavalisten werden op twee dagen herdacht. Op 22 februari organiseerde de Prinsencaemere een herdenkingsmis in de Sint-Martinuskerk en op zaterdag 28 februari ging een delegatie bloemen neerleggen op het kerkhof van Aalst.

CarnavalzaterdagEdit

Op zaterdag werd naast de herdenking van de overleden carnavalisten, ook een Raadszitting georganiseerd in de Trouwzaal van het Stadhuis. Daarna volgde een rondgang van de Oude Garde op de Grote Markt. 

Daarnaast werden ook volgende activiteiten georganiseerd door particulieren:

  • Kindercarnaval op het dorpsplein van Erembodegem.
  • Kindercarnaval georganiseerd door Davidsfonds Mijlbeek
  • Jefkes Carnavalbal in de Sint-Annazaal.
  • Carnavalbal in het parochiaal centrum Sint-Jan aan de Immerzeeldreef.
  • Catharinistenbal in de Keizershallen.

CarnavalzondagEdit

Op zondag ging de 59ste soet door de Aalsterse straten, met zo een 60-tal groepen en een 10-tal muziekkorpsen. 's Avonds vond de prijsuitreiking voor de muziekkorpsen plaats in de Trouwzaal van het Stadhuis. 

CarnavalmaandagEdit

Op maandag vond de bezemdans van de Gilles plaats op de grote markt, gevolgd door de Ajuinenworp, waarna de stoet om 16 u. voor een tweede keer uit ging in de stad. 's Avonds volgde een kroegentocht op het Vredeplein en de Houtmarkt en was er een Straatparade in de Kattestraat en een rondedans van de Gilles op de grote Markt. De prijsuitreiking ging door in de Keizershallen.

Een delegatie van het Feestcomité (Frans Wauters, Gustaaf De Greve, Herman Daelman, ...), Prins Carnaval, Keizer Kamiel en zijn Kamillekes brachten in de voormiddag een bezoek aan rustoord Sint-Lieven en het Sint-Elisabeth ziekenhuis.

CarnavaldinsdagEdit

In de ochtend bezocht een delegatie carnavalisten rustoord Hopperank en Sint-Job. In de namiddag gingen de Voil Jeannetten door de stad, onder begeleiding van de Oude Garde . Daarbij werd ook een kroegentocht georganiseerd aan het Stationsplein.

Omstreeks 19.30 vond Taptoe plaats met Sint Cecilia Welle op de Grote Markt. Omstreeks 22u. werd Vastenavond verbrand.

PrinsendagEdit

Op 8 maar organiseerde de Prinsencaemere hun prinsendag op het Stadhuis van Aalst.