Wikia

Prinsenverkiezing 1956
Franksy De voorpost 12021988

Datum:

5/02/1956

Zaal:

Madelon

Winnaar:

Graaf Van Vlaandren (Fransky De Boitselier)

Verliezer(s):

Alfred De Gendt, Lou Jeanne (Louis Janssens), Jean-Paul (Jean-Paul De Boitselier), De Foorprins (Albert Barrez)

Presentator:

Gustaaf De Stobbeleir

Orkest:

Showgezelschap

De verkiezing van Prins Carnaval vond in 1956 plaats op zondag 5 februari 1956 in zaal Madelon. De verkiezing werd voor het derde jaar op rij gewonnen door Fransky De Boitselier, deze keer onder de schuilnaam Graaf van Aalst. De avond werd gepresenteerd door Gustaaf De Stobbeleir .

Keizer Frans De Boitselier Edit

Net zoals de voorgaande jaren, stonden opnieuw enkele bekende artiesten op het programma om de avond op te vrolijken. Voor 1956 stond Will Ferdy op het programma. De muziek werd verzorgd door het orkest Louis Mottin. Daarnaast waren ook nog zangeressen Jenny Christian en Jacqueline Bartholet van de partij, net zoals Bobke Verhelst en het duo Berrr. De verkiezing werd opgenomen door de televisie. Net als de vorige jaren, ging deze verkiezing om het mooiste kostuum, voor de rest bleven de kandidaten anoniem, mede door het gebruiken van een schuilnaam.

Net als vorig jaar lag de keuze van de nieuwe Prins volledig bij het publiek. Het stembiljet moest echter niet meer apart aangeschaft worden, dit was nu verbonden aan het toegangsticket. Daardoor werd de prijs opgetrokken naar 30 Frank per ticket.

De Graaf van Aalst, de schuilnaam van Fransky De Boitselier, haalde het. Voor de derde keer werd Franksy De Boitselier verkozen tot Prins Carnaval, waardoor hij de eerste Keizer Carnaval werd van Aalst.

De verliezende tegenkandidaten waren Alfred De Gendt, Lou Jeanne (Louis Janssens), Jean-Paul (Jean-Paul De Boitselier , de zoon van Fransky) en de Foorprins (Albert Barrez)

PrinsenwagenEdit

Voor de eerste keer kreeg de Prins Carnaval een prinsenwagen ter beschikking om mee in de stoet te gaan. Op de prinsenwagen was de slogan 'Aalst draagt zijn prins op handen' te zien. De prinsenwagen was een ontwerp van Frits Kieckens en werd gemaakt door Marc De Bruyn. Deze wagen zou tot in 1960 in gebruik blijven. 

Fransky Prinsenwagen

Fransky op zijn Prinsenwagen