In 1991 ging de strijd om de Prinsenscepter tussen Yvan De Boitselier en Michel Heck, nadat Adolf Ottoey afgevallen was na de preselectie. Yvan genoot de voorkeur van de jury, maar Michelleken haalde het alsnog met de steun van de zaal.

Michelleken, Yvan en Adolf

De stad Aalst kreeg eind oktober, wat de deadline voor de inschrijvingen was, 3 kandidaturen voor Prins Carnaval 1991 binnen.

Yvan De Boitselier

(Archief Lieven Goubert)

Yvan De Boitselier maakte zijn kandidatuur al snel bekend na carnaval 1990. Zijn grootvader Frans en vader Jean-Paul waren reeds meermaals Prins Carnaval geweest, wat Yvan geïnspireerd had om ook een gooi te doen naar de prinsentitel. Yvan had reeds getoond dat hij over podiumtalent beschikte; in 1983 was Yvan immers de jongste deelnemer aan de Aalsterse Avond en in 1987 was hij te zien in de travestieshow van de Prinsencaemere.

Naast een campagnebal in de Sint-Annazaal, organiseerde kandidaat Yvan ook een Super Mossel Marathon. Op het Driekoningenfeest viel Yvan al op met het liedje 'Madja Of E Badja'. Yvan kon rekenen op de steun van de Prinsencaemere.[1][2][3]

Michel Heck

(Archief Lieven Goubert)

Nadat Michel Heck in 1990 nipt verloor van Kris De Poorter, verklaarde hij dat hij het geen tweede keer zou proberen. Enkele vrienden konden hem echter overtuigen, waardoor Michel alles op alles zette om in 1991 alsnog Prins Carnaval te worden. Prinsenverkiezingen waren dus niet nieuw voor Michelleken, want naast zijn verlies van Kris in 1991, dong hij in 1987 en 1988 ook mee naar de titel van Arendprins. Beide keren eindigde hij op de tweede plaats.

Michelleken werd gesteund François Bonnaerens, die de volledige show van Michel schreef, Alain De Vos, die het decor ontwierp, en De Schoimers.

Adolf Ottoey

De derde kandidaat was Adolf Ottoey. Dolf had zijn kandidatuur reeds voor de derde keer ingediend, maar had nog nooit echt deelgenomen aan de Prinsenverkiezing. Tijdens de preselecties in 1989 en 1990 viel hij immers twee keer af, waardoor hij nooit eerder een show had gebracht.

Preselecties

Yvan, Adolf en Michel op de preselectie (De Voorpost - 21/12/1990)

Met drie kandidaten zag het Feestcomité aanvankelijk geen probleem om de Prinsenverkiezing zonder voorselectie te laten doorgaan. Het stadsbestuur besliste hier echter anders over. Een reglementswijziging schreef immers voor dat er vanaf twee kandidaten, een preselectie georganiseerd zou worden, terwijl er voorheen stond dat dit kon georganiseerd worden. Aangezien er zich drie kandidaten aangeboden hadden, moest er dus een voorselectie gebeuren. De drie kandidaten hadden reeds financiële inspanningen gedaan voor hun campagne, maar het stadsbestuur hield hier geen rekening mee.

Adolf Ottoey, Keizer van de preselecties (De Voorpost - 12/04/1991)

Tijdens de voorselectie moesten de drie kandidaten twee speeches improviseren en enkele vragen beantwoorden over Aalst. Geen van de drie kandidaten scoorde hier echt goed op, waardoor het voor de jury niet makkelijk was om een beslissing te nemen. Na lang beraad, besliste de jury om Adolf Ottoey te elimineren. Voor de derde keer op rij kon Dolf dus niet deelnemen aan de Prinsenverkiezing. Adolf nam zijn eliminatie echter sportief op en riep zichzelf uit tot Keizer van de preselecties, waarna hij zelfs een eigen keizerskostuum liet maken.

De Prinsenverkiezing zou dus een strijd worden tussen twee kandidaten: Yvan De Boitselier en Michel Heck.[4]

Prinsenverkiezing

Vaste proeven

De Prinsenverkiezing van 1991 ging de geschiedenis in als de Prinsenverkiezing van het miljoen. Yvan en Michel hadden beiden op het Driekoningenfeest immers verkondigd over een budget van een half miljoen frank te beschikken voor hun campagne.

De Prinsenverkiezing werd op gang getrapt door De Prinsencaemere en presentator Kamiel Sergant. Het werd al snel duidelijk werd dat het voor de presentator geen makkelijke avond zou worden. De fans van Michel waren duidelijk in de meerderheid en dat lieten ze ook horen. Telkens wanneer Yvan op het podium kwam, werd hij door de supporters van Michel getrakteerd op awoe-geroep. Kamiel moest hierbij alles uit de kast halen om de sfeer erin te houden en riep dan ook meermaals op tot sportiviteit.

De verkiezingsavond startte met twee vaste proeven. Eerst moesten beide kandidaten het traject van de zondagstoet binnen een bepaalde tijd samenstellen. Hierin toonde Michelleke zich de betere, maar geen van beide kandidaten had kon het parcours in de correcte volgorde plaatsen. Als tweede proef moesten beide kandidaten zich voordoen als BRT-journalist, waarbij ze verslag moesten uitbrengen over de Aalsterse stoet. Michel overliep de verschillende straten en besprak de bezienswaardigheden. Yvan pakte het ludieker aan en bracht een paar interviews, waarbij hij zelf ook de geïnterviewde speelde.

Voor de shows van de kandidaten mochten Bart Marcoen de zaal muzikaal opwarmen, waarna Kamiel het startsein gaf voor de show van Michelleken..

Show Michelleken

Het decor van Michelleken bestond uit de skyline van de Grote Markt, waarbij de Borse van Amsterdam, het stadhuis en het Belfort te herkennen waren. Het Belfort was voor de gelegenheid uitgedost als een clown. Het decor bevatte heel veel lichten.

De show van Michel bestond uit een opeenvolging van enkele swingende liedjes, gekenmerkt door glitter, en lichteffecten. Michel startte met Oilsjt Es Ieneg op de tonen van Verdammt ich lieb dich, gekleed als Voil Jeanet. Hij droeg daarbij een lint, waarop stond 'Miss Euro Carnaval'. Zijn dansers ontdeden hem van zijn kleed, waaronder een gouden glitterjasje zat. Michel zette een blauw hoedje op en kreeg een wandelstok. In het liedje Vertel me ier agaa bezong Michel enkele Aalsterse politieke beslissingen, die hij beschreef als eiren dwoze proot.

Michel sprak het publiek toe, terwijl hij een blauw jasje aantrok. Hij bracht vervolgens het lied Vastelauvend, dat hijzelf geschreven had. Zijn finale leidde hij in met de kreet Ajoin Ajoin, waarop zijn supporters reageerden met Lalalalalala. Ajoin Ajoin was dan ook de titel van zijn finalenummer.. Gedurende zijn volledige show was Michel op het podium gebleven. Zijn liedjes waren zeer goed gebracht, bijgestaan door dansers Werner Kinoo en Frank De Swaef. Michel sprak het publiek toe en riep zijn supporters op om sportief te zijn tijdens de show van Yvan.

Michelleken_1991

Michelleken 1991

Show Yvan

Kamiel Sergant met ingepakte arm. (De Voorpost - 01/02/1991)

Terwijl het decor van Yvan werd klaargezet, zongen Enrico Le Clair en Loeken Tatjen enkele liedjes. Het decor van Yvan was, net zoals bij Michel, geïnspireerd op de Grote Markt. Yvan opende zijn show met het liedje 't Es Karnaval en Madja Of E Badja. Yvan toonde aan het publiek dat hij over de typisch Aalsterse spot beschikte toen hij Miss Europa wegwijs maakte door onze stad.

Als slotnummer bracht hij Onze Karnaval op de tonen van Malle Babbe, terwijl enkele marionetten op het podium verschenen. De marionetten stelden o.a. Odilon Mortier, de Euro-Jeanet, De Gilles en Ons Paula voor. Tijdens het lied transformeerde Yvan tot Voil Jeanet.

De zaal werd even opgeschrikt toen Kamiel Sergant moest uitwijken voor de decorbouwers van Yvan, waarbij hij verblind werd door de lichten. Als gevolg hiervan misstapte Kamiel zich, waardoor hij van het podium viel. Verkrampt van de pijn kondigde hij Yvan nog af en overliep hij de stemprocedure, maar daarna werd hij meteen naar het ziekenhuis gevoerd met een gebroken arm en inwendige kneuzingen. Zijn presentatie werd overgenomen door Mario Van Styvendaele.

Yvan_1991_-_Prinsenverkiezing

Yvan 1991 - Prinsenverkiezing

Uitslag

Michel werd Prins Carnaval (Foto uit Aalsters Karnavalboek 1991-1995, DAK)

Nadat Enico Le Clair enkele nummers gezongen had, werd overgegaan naar de bekendmaking van de punten van de jury. De 11 juryleden maakten hun punten bekend, door scorebordjes in de lucht te steken. Terwijl ze dit deden, werden de punten op het scorebord geschreven door een lid van het Feestcomité. Michel kreeg acht keer een 7 en 3 keer een 8 . Yvan scoorde beter en kreeg tien keer een 9 en één keer een 8. Yvan kreeg zo 98 punten van de jury, terwijl Michel er 80 kreeg.

Terwijl de zaal ging stemmen en de stemmen werden, zorgde het AKV voor een show vol muziek en dans. Zo waren o.a. Bart Marcoen, Frank Van Rymenant, Patrick De Neve, Hendrik Daelman, Frank De Swaef, Werner Kinoo, Enrico Le Clair en Paco-Milou in de show te zien. Na het AKV mocht ook De Sjoe (Peter Roelant) een liedje zingen, waarna Prins Kris afscheid nam van de carnavalisten. Met zijn zoontje op de arm zong hij zijn afscheidslied.

Anny De Maght overhandigde de oorkonde aan afscheidnemend Prins Kris, waarna de uitslag bekend gemaakt werd. Odilon Mortier riep de voorzitter van de jury op het podium, die de punten bekend maakte. De gemiddelde score van de jury werd voor beide kandidaten vermenigvuldigd met een coëfficiënt van 131. Bij het noteren van de punten, maakte Nicole Ringoir een foutje; ze noteerde het vermenigvuldigingscoëfficient ook op het scorebord, waardoor er geen plaats meer was voor de totaalscore. Gelukkig werd de score luid en duidelijk voorgelezen.

Yvan had de voorkeur gekregen van de jury, maar het publiek schaarde zich achter Michel. Zo werd Michel, dankzij de zaalstemmen, Prins Carnaval 1991. Hij kreeg zijn Prinsenlint van burgemeester De Maght, waarna hij zijn lied Oilsjt Es Ieneg zong. Zijn supporters verzamelden op het podium en Michel bedankte alle carnavalisten, omdat ze een Prins van het volk gekozen hadden. Ook François Bonnaerens, Alain De Vos en De Schoimers werden nog eens speciaal bedankt door Michelleken. [5][6][7][8][9]

Kandidaat Jury Zaalstemmen Totaal

(omgerekend in punten)

Michel Heck 958 punten 1 432 stemmen 2 384 punten
Yvan De Boitselier 1 167 punten 688 stemmen 1 855 punten

Redactie

Tekst en foto's

  • Tekst: Sören Delclef - AjoinPedia
  • Foto's: De Voorpost, digitaal archief Eddy Temmerman, collectie Sören Delclef, Aalsters Karnavalboek 1991-1995 (DAK)

Bronnen

  1. De Voorpost, 9 maart 1990
  2. De Voorpost, 14 september 1990
  3. De Voorpost, 23 november 1990
  4. De Voorpost, 21 december 1990
  5. De Voorpost, 1 februari 1991
  6. Van der Heyden A & Vinck S. (1995), Aalsters Karnavalboek 1991-1995, Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval
  7. CD-ROM '50 Prinsen van Aalst', Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval
  8. Van der Heyden A. & Vinck S. (1991), De Prinsen van Aalst, Dokumentatiecentrum Aalst Karnaval
  9. Video 'Prinsenverkiezing 1991' (Aalsterse Video Producties)